Ombudscommissie start spreekuur

Vanaf maandag 14 november start de ombudscommissie een maandelijkse spreekuur. Niet in het stadhuis, maar in De Nieuwe Kolk.

Op deze manier wordt het voor inwoners makkelijker om klachten over de gemeente aan de ombudscommissie voor te leggen.

“Tussen inwoners en gemeente gaat het wel eens mis”, zegt voorzitter Maas van Egdom van de ombudscommissie. “Een procedure die te lang duurt, onbegrip over en weer of slechte dienstverlening. Als een inwoner het idee heeft telkens tegen een muur op te botsen of er met de gemeente niet uitkomt, kan het goed zijn de ombudscommissie in te schakelen. Omdat we onafhankelijk zijn, kunnen we vaak meer bereiken. Vaak is het voldoende om een paar gesprekken te voeren.”

Klachten

Van Egdom verwacht dat meer inwoners de weg naar de commissie weten te vinden door het spreekuur. “Het afgelopen jaar hadden we vier officiële klachten. Terwijl het aantal klachten in andere gemeenten juist toeneemt. Dat heeft onder andere te maken met de veranderingen op het gebied van jeugdzorg en de nieuwe participatiewet.”

Een spiegel voorhouden

Sinds 2002 is Maas van Egdom ombudsman in de gemeente De Wolden. ‘Ik doe dit werk uit overtuiging. Je kunt echt iets betekenen voor mensen die stuk lopen bij de overheid. Uiteindelijk is ook de organisatie ermee geholpen als een probleem uit de wereld is.  We houden de gemeente af en toe een spiegel voor en doen suggesties om procedures te versnellen en te verbeteren.”

Spreekuur

Het spreekuur van de ombudscommissie is iedere 2e maandag van de maand van 13.30 tot 16.30 uur  in de studio van De Nieuwe Kolk. Een afspraak hiervoor maken is nodig. Dit kan via het contactformulier of telefonisch via 06- 12 01 94 23.