Parkeervergunning wordt digitaal

Met het nieuwe digitale systeem heeft u straks binnen 10 minuten uw parkeervergunning vanuit huis geregeld en betaald!

De gemeente Assen stapt per 10 oktober 2016 over op digitale parkeervergunningen. Dit geldt eerst alleen voor nieuwe aanvragen. De papieren parkeervergunning onder de vooruit van de auto verdwijnt. Deze worden vervangen door een digitale vergunning, die online geregistreerd staat op kenteken.

De aanvraag wordt eenvoudiger

U kunt uw vergunning of ontheffing gemakkelijk en snel aanvragen, verlengen of wijzigen via het digitale E-loket van de gemeente Assen. Hiervoor moet u inloggen met uw DigiD of eHerkenning (voor bedrijven). Via simpele stappen wordt u door de aanvraag heen geleid. Als u betaald heeft, kunt u de vergunning direct gebruiken. Handhavers kunnen het kenteken van uw auto scannen om de vergunning te controleren.

De bezoekerspas wordt een bezoekersregeling.

Met deze bezoekersregeling kunt u eenvoudig uw bezoek laten parkeren. U kunt niet één, maar maximaal tien bezoekers tegelijkertijd ontvangen. Aan de bezoekersregeling zit een maximum van 400 uur parkeertijd per jaar. Dit wordt geregistreerd via een app of op de website, waar u het bezoek aan- en af moet melden.

Heeft u al een vergunning?

Dan verandert er dit jaar nog niets. U heeft hierover ook een brief ontvangen van de gemeente. Tot en met 31 december 2016 kunt u de papieren vergunning onder de voorruit van de auto leggen. Per 1 januari 2017 moet u in het bezit zijn van een digitale parkeervergunning. In december ontvangt u hierover meer informatie.

Hulp bij het aanvragen

In december organiseert de gemeente Assen een aantal bijeenkomsten om u te helpen bij het digitaal aanvragen van uw nieuwe vergunning. Daarnaast ontvangen alle huidige vergunninghouders per post een handleiding van het nieuwe systeem. Ben u niet in de mogelijkheid om digitaal een parkeervergunning aan te vragen? Dan kunt u terecht bij de balie op het stadhuis.