Informatie voor ondernemers

Nu de meeste coronamaatregelen niet meer gelden en Nederland weer open is kunnen ondernemers weer aan de slag. Daarom stopt het kabinet per 1 april 2022 met het coronasteunpakket. Ondernemers kunnen dan geen gebruik meer maken van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) en het generieke uitstel van belastingbetalingen. Er komt ook een einde aan de tijdelijk vereenvoudigde uitvoering van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz), het reguliere Bbz wordt weer zonder wijzigingen uitgevoerd.

Op de website van de Rijksoverheid leest u er meer over. 

 

KvK Corona-loket

De Kamer van Koophandel heeft een loket geopend voor ondernemers met vragen. Ga naar www.kvk.nl/coronaloket. Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij? Bel dan het adviesteam via 0800 - 2117.

Pakket nieuwe maatregelen banen & economie

De Rijksoverheid heeft een pakket nieuwe maatregelen aangekondigd voor banen en economie.
Lees het nieuwsbericht.

Veelgestelde vragen & antwoorden

Voor werkgevers heeft de Rijksoverheid een lijst met veelgestelde vragen en antwoorden gepubliceerd op hun website. Hierin wordt onder andere de aanvraag benoemd van een werktijd-verkorting voor personeel waar nu even geen werk voor is.
Lees verder

Belastingen: uitstel van betaling  (incl. ZZP-ers)

Werkgevers die kunnen aantonen dat zij in financiële problemen komen als gevolg van het coronavirus kunnen tijdelijk uitstel van betaling krijgen voor de loonbelasting. Ook vennootschapsbelasting, omzetbelasting en inkomstenbelasting hoeven dan tijdelijk niet te worden afgedragen.
Lees meer op de website van de Belastingdienst.

Alle vragen over het Coronavirus

De overheid heeft een landelijk crisisnummer geopend voor alle vragen over het coronavirus:  0800-1351. Dit nummer is dagelijks bereikbaar tussen 08:00 en 20:00 uur. Vanuit het buitenland kan gebeld worden met 0031-20 205 1351.

Wij vinden een vitale economie van Assen belangrijk. Hierbij zijn ondernemers, MKB en zzp'ers essentieel. Het is daarom nog mogelijk om een uitstel te krijgen voor de betaling van gemeentelijke belastingen. Als u hier een beroep op wilt doen kunt u dit aanvragen via ons online formulier.

De gemeente Assen helpt ondernemers in Assen die geldzorgen hebben en voor wie schuldhulpverlening wellicht een mogelijkheid is. Dit is voor de gemeente Assen een wettelijke verplichting. De gemeente Assen heeft nu vier partijen aangewezen die ondernemers in Assen gaan helpen als er betalingsachterstanden ontstaan. Dit zijn Kram & Meersma, Plangroep, De GKB en Zuidweg en Partners. Ondernemers die hulp nodig hebben kunnen zelf contact opnemen met een van deze organisaties.
 

Voorwaarden voor het aanvragen

  • Maximaal € 1.000,- per horecaondernemer ( eenmalige subsidie, aan te vragen voor 31-12-2022).
  • De voucher is voor ondernemers met een horecavergunning.
  • De kosten zijn gemaakt in 2021 en 2022

Kosten die gedeclareerd kunnen worden

  • Kosten voor ondersteuning.
  • Kosten voor oplossing of een advies voor uw hulpvraag.

De kosten die gemaakt zijn, zijn gericht op het herstel van uw horecabedrijf, dit kunt u aantonen met een factuur. 

Voorbeelden van kosten

  • Financieel advies om uw financiën op orde te krijgen (belastingadvies of investeringen).
  • Juridisch advies over bijvoorbeeld het aangaan van nieuwe contracten of overeenkomsten.
  • Een business coach voor mentale support of voor nieuwe creatieve ideeën. 

Hoe vraagt u de horecavoucher aan
U vraagt de voucher aan door op de knop Aanvraag Horeca Voucher te klikken boven aan deze pagina of door hier te klikken.

Na het invullen voegt u de factuur in PDF-format toe en dient u de aanvraag in. U ontvangt vervolgens een ontvangstbevestiging per mail.

Na beoordeling en verwerking ontvangt u een financiële bijdrage van maximaal € 1.000,-.