Neem contact met ons op bij financiële problemen of zorgen

29 september 2022
Voorpagina
Geldbiljetten

Het afgelopen half jaar hielpen Bernadet Sapulete en Caroline van Zanten inwoners van onze gemeente bij financiële problemen. Caroline is werkzaam als beleidsadviseur armoede en schuldhulpverlening. Bernadet werkt als financieel regisseur. Beiden zijn zij werkzaam bij de gemeente Assen. Caroline en Bernadet zoeken uit welke hulp of ondersteuning nodig is bij mensen die zich melden met financiële problemen. Deze meldingen komen onder andere binnen het Klant Contact Centrum, het aanmeldteam of bij de balie in het Stadhuis.

Aandacht voor elk individu

“Schaam u niet als u financiële problemen hebt. Iedereen heeft last van hoge prijzen en energielasten. Meld u. De gemeente heeft aandacht voor u”, aldus financieel regisseur Bernadet. Bernadet neemt telefonisch contact op als er een melding binnenkomt over financiële problemen. Eventueel met een tweede gesprek op het Stadhuis of bij de desbetreffende persoon thuis. Eerst kijkt ze of een vrijwilligersorganisatie zoals SchuldHulpMaatje, Humanitas Thuisadministratie of Stichting Budgetsupport kan helpen. Indien er sprake is dat gedrag een oorzaak is van de financiële problemen, neemt Bernadet contact op met Vaart Welzijn. Bij problematische schulden of herfinanciering van kleinere schulden overlegt ze met de Gemeentelijke Kredietbank Drenthe. ZZP’ers en ondernemers kunnen zich ook melden met financiële problemen.

Goede samenwerking

“In Assen werken we goed samen met alle organisaties die hulp bieden bij financiële problemen. Dat is onze kracht en maakt hulp efficiënt”, vertelt Caroline. De regelingen die Caroline en Bernadet hanteren, bieden mensen uitzicht. Dit zijn regelingen als Maatwerkregeling Gebruiksgoederen, energietoeslag, vouchers voor sport en cultuur, Kindpakket, bijzondere bijstand of de voedselbank.

Vrees voor aanvragen toeslag

Ondanks de hoge inflatie en energiekosten stijgt het aantal aanvragen maar lichtelijk bij Bernadet en Caroline. “Ik hoor steeds vaker dat mensen niet meer rond kunnen komen met het geld dat zij maandelijks hebben. Ook merk ik soms dat mensen bang zijn om een tegemoetkoming aan te vragen. Mede door de toeslagenaffaire is de kans groter dat zij overheidsschuw zijn geworden”,  vertelt Bernadet. Zo zijn er ongeveer 1100 mensen die een energietoeslag kunnen aanvragen bij Werkplein Drentsche Aa, maar dat nog niet hebben gedaan. Wanneer iemand zich bij onze gemeente meldt, is het grote voordeel dat Bernadet en Caroline écht kijken of hij of zij recht op iets heeft. Als dat niet het geval is, kijken zij waar iemand wel terecht kan. Voor mensen met een uitkering, blijft WPDA eerste aanspreekpunt. Heeft u financiële problemen of zorgen? Ga naar www.wpda.nl