Vroegsignalering

Eerste hulp bij geldzaken

Kunt u een keer uw vaste lasten niet betalen?

De gemeente Assen wil mensen met betalingsachterstanden zo vroeg mogelijk helpen. Wat bedoelen we daar mee? Stel u kiest er voor om wel de huur te betalen maar niet de zorgverzekering. Een maand later moet u dan misschien weer een keuze maken tussen welke vaste lasten u wel betaalt en welke niet. Daardoor kan het zijn dat uw betalingsachterstanden oplopen. Dat willen we voorkomen. 

Wat kan de gemeente doen?

In de gemeente Assen werken verschillende instanties samen om inwoners van Assen te helpen bij geldzaken. Het gaat dan om de financieel regisseurs, de buurtteams, werkplein Drentse Aa, de GKB en vrijwilligersorganisaties.

Daarnaast ontvangt de gemeente signalen over betalingsachterstanden op energie, water, zorgverzekering en wonen. Op basis daarvan zullen wij met u in contact proberen te treden, via een brief of per telefoon. We willen voorkomen dat de betalingsachterstanden hoger worden en dat er daardoor schulden ontstaan of oplopen. Daarom bieden we u hulp aan.

Huisbezoek

Ook komen we bij inwoners op huisbezoek om hulp aan te bieden als er betalingsachterstanden zijn gesignaleerd die een aanwijzing zijn voor financiële problemen. Tijdens dit contact willen we graag met u in gesprek over uw financiele
situatie.  U kunt samen met ons op zoek naar een oplossing door contact met ons op te nemen of bij een huisbezoek het gesprek met ons aan te gaan.

Wilt u hulp?

U kunt bij de gemeente Assen terecht met vragen of zorgen over geldzaken. U kunt bellen met 0800 123 999 U kunt ook mailen met info@assen.nl voor een afspraak met de financieel regisseurs. U kunt bij hen terecht op maandag tot enmet donderdag van 08.30 – 17.00 uur.