Kandidaatstelling politieke partijen
Voorinlevering
Om de inlevering van de kandidatenlijsten op maandag 2 februari 2026 zo soepel mogelijk te laten verlopen, kunt u vanaf maandag 19 januari t/m vrijdag 30 januari 2026 gebruikmaken van een voorinlevering. Tijdens de voorinlevering worden de lijsten en alle bijbehorende documenten beoordeeld op mogelijke verzuimen. Hiervoor maakt u van tevoren een afspraak met het team verkiezingen. Dit kunt u doen via verkiezingen@assen.nl of door te bellen naar 140592.
U hoeft niet te wachten tijdens de voorcontrole. Als de voorcontrole is afgerond ontvangt u van ons bericht en kunt u de stukken weer ophalen.
Let op: Wanneer u van de voorinlevering gebruik maakt, bent u nog steeds verplicht de kandidatenlijst en benodigde documenten op de dag van de kandidaatstelling persoonlijk in te dienen. Uw partij is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het op de juiste wijze aanleveren van de documenten.
De kandidaatstelling
Hoe moet u de stukken inleveren?
Op de dag van de kandidaatstelling levert de gemachtigde in persoon alle originele geprinte en ondertekende documenten op papier in. De documenten moeten zijn voorzien van een natte handtekening. Daarnaast levert u de bestanden aan op een USB-stick.
Wie kan de stukken inleveren?
De kandidatenlijst moet worden ingeleverd door een kiesgerechtigde kiezer. De persoon die inlevert moet stemrecht hebben voor de gemeenteraadsverkiezing voor de leden van de raad van Assen. De persoon moet zich legitimeren met een geldig document zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet op de Identificatieplicht (geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De persoon die inlevert hoeft niet zelf op de kandidatenlijst te staan of (bestuurs)lid te zijn van uw politieke groepering.
Wat levert u in?
- Een kandidatenlijst (model H1);
- Een verklaring van de gemachtigde van een geregistreerde aanduiding om deze aanduiding boven de lijst te mogen plaatsen (model H3-1);
- Een verklaring van instemming van iedere kandidaat met de kandidaatstelling (model H9);
Advies: zorg voor een tijdige ondertekening van de instemmingsverklaringen (i.v.m. vakanties en afwezigheid e.d.); - Kopie van een geldig legitimatiebewijs van iedere kandidaat die nog geen zitting heeft in de gemeenteraad van Assen. De persoonsgegevens en het Burgerservicenummer moeten leesbaar zijn;
- USB-stick met daarop de bestanden van de OSV2020.
Indien van toepassing, zie verderop voor een nadere toelichting:
- Ten minste twintig ondersteuningsverklaringen (model H4);
Advies: Wij raden u aan enkele ondersteuningsverklaringen extra in te leveren. Zo voorkomt u dat u bij een ongeldige ondersteuningsverklaring een verzuim moet herstellen. - Bewijs van betaling van de waarborgsom van € 225,00 (model H12);
- Verklaringen van vestiging van kandidaten die niet in de gemeente Assen wonen. Met deze verklaring geven zij aan dat zij bij benoeming tot raadslid in de gemeente Assen te gaan wonen;
- Verklaring van samenvoeging (model H3-2), als u samen met een andere groepering één kandidatenlijst wilt inleveren.
Deze formulieren kunt u aanmaken via OSV2020 of vinden op de website van de rijksoverheid.
Ondersteunende software verkiezingen (OSV2020)
Bij voorkeur gebruikt u het programma OSV2020 voor het opstellen van de in te leveren documenten. Met dit programma hoeft u de juiste gegevens slechts één keer in te voeren, waarna deze automatisch correct op alle benodigde formulieren worden geplaatst. Dit voorkomt dat u dezelfde gegevens herhaaldelijk handmatig moet invoeren op verschillende formulieren, wat ook het risico op fouten vermindert.
Medio december stelt de Kiesraad de OSV-module voor de politieke partijen op haar website beschikbaar. De Kiesraad stelt ook instructies voor het gebruik van OSV2020 ter beschikking.
Meer informatie over OSV2020 voor politieke partijen kunt u vinden op de website van de Kiesraad.
Toelichting kandidatenlijst
Welke voorwaarden zitten er aan de kandidatenlijst?
- De kandidatenlijst bevat tenminste één en ten hoogste vijftig kandidaten. Uitsluitend kandidaten die bij de verkiezing op de kandidatenlijst hebben gestaan, kunnen tot raadslid worden benoemd in de komende zittingsperiode (2026-2030). Ook bij vervanging van vertrekkende raadsleden. Wanneer er sprake is van lijstuitputting (er is geen kandidaat op de lijst meer over die nog benoemd kan worden), betekent dit dat de betreffende zetel voor de rest van de zittingsperiode leeg blijft.
- Op de kandidatenlijst worden één of meer personen vermeld die bij verhindering van de inleveraar bevoegd zijn tot het herstel van verzuimen.
- De kandidaten worden geplaatst in de volgorde waarin aan hen de voorkeur wordt gegeven.
- Een kandidaat moet tijdens de zittingstermijn van de gemeenteraad de leeftijd van 18 jaar bereiken. Voordat de kandidaat ook tot raadslid benoemd kan worden, moet die wel de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt. Een kandidaat kan namelijk pas worden toegelaten tot de raad als deze meerderjarig is.
- Elke kandidaat moet instemmen met zijn kandidaatstelling (model H9). Kandidaten die ten tijde van de kandidaatstelling géén zitting hebben in de gemeenteraad van Assen, moeten bij de instemmingsverklaring ook een kopie van een geldig legitimatiebewijs overleggen. Er mogen geen gegevens afgedekt worden op deze kopie. Een eventueel watermerk, voor zover dat geen gegevens onleesbaar maakt, is wel toegestaan. Let erop dat het Burgerservicenummer zichtbaar is, vaak bevindt deze zich op de achterkant van het document.
- Elke kandidaat moet woonachtig zijn in de gemeente Assen. Het centraal stembureau gebruikt de basisregistratie personen om dit te controleren. Kandidaten die niet in de gemeente Assen woonachtig zijn, moeten bij hun kandidaatstelling een verklaring van voorgenomen vestiging overleggen. Hieruit blijkt dat de kandidaat in geval van benoeming van plan is naar de gemeente Assen te verhuizen.
- Een kandidaat mag maar op één lijst voor de gemeenteraadsverkiezing van Assen voorkomen. Een kandidaat kan overigens in maximaal twee gemeentes op de lijst voorkomen. De gemeente waarin de kandidaat woont en maximaal één gemeente waarvoor die een verklaring van voorgenomen vestiging aflegt.
- Kandidaten hoeven geen Nederlandse nationaliteit te hebben. Kandidaten die buiten het Europese deel van Nederland wonen, wijzen een gemachtigde aan die daarbinnen woont. Deze kan onder andere hun eventuele benoeming aannemen (model H9, onderdeel 5).
- Om toegelaten te worden tot de gemeenteraad van Assen mag de kandidaat niet uitgesloten zijn van het kiesrecht.
- Voor de kandidaat die geen onderdaan is van een lidstaat van de EU geldt de aanvullende eis dat deze kandidaat minimaal vijf jaar achter elkaar in Nederland moet hebben gewoond.
Hoe vermeld ik onze kandidaten op de kandidatenlijst?
Kandidaten kunnen op verschillende manieren op de kandidatenlijst worden vermeld.
- Een kandidaat wordt op de kandidatenlijst vermeld met naam, voorletters, geboortedatum en gemeente of woonplaats. De geboortedatum moet wel op de kandidatenlijst worden vermeld maar komt niet op het stembiljet te staan.
- Achter de voorletters mag tussen haakjes de roepnaam van de kandidaat worden vermeld.
- Indien een kandidaat gehuwd is (geweest) of een geregistreerd partnerschap heeft (gehad), mag deze ervoor kiezen om óf met de eigen geslachtsnaam te worden vermeld, óf met de geslachtsnaam van de partner, óf met de eigen geslachtsnaam door middel van een liggend streepje gevolgd door of voorafgegaan door de geslachtsnaam van de partner.
- Na de voorletters, of indien deze vermeld is na de roepnaam, mag het geslacht door de toevoeging (m) of (v) worden geplaatst.
- Het voeren van wetenschappelijke titels (zoals drs/dr/ing/MSc/BA/LLM) is voor de kandidatenlijst niet toegestaan.
- De keuze om de roepnaam en/of het geslacht al dan niet te vermelden geldt voor de gehele kandidatenlijst en kan niet per kandidaat worden gemaakt.
Extra informatie
Verklaring van instemming
Van iedere kandidaat die voorkomt op de kandidatenlijst moet een schriftelijke verklaring worden overgelegd dat de kandidaat instemt met de kandidaatstelling op de betreffende lijst. Deze verklaring kan achteraf niet worden ingetrokken.
In het geval dat de samenstelling of volgorde van de kandidatenlijst wijzigt, dan moeten de kandidaten opnieuw een instemmingsverklaring tekenen. Zorg er dus voor dat de samenstelling en volgorde van de kandidatenlijst definitief is voordat dat u de kandidaten de instemmingsverklaring laat ondertekenen.
Alle kandidaten die geen zitting hebben in de huidige gemeenteraad van Assen moeten een kopie van een geldig legitimatiebewijs te overleggen. Deze moet geldig zijn op de dag van de kandidaatstelling. Het Burgerservicenummer moet zichtbaar zijn. Ontbreekt dit geldige legitimatiebewijs, dan wordt de kandidatuur voor de betreffende kandidaat door het centraal stembureau, na de herstelperiode, definitief geschrapt.
Vermelding van het adres op het instemmingsformulier is verplicht. Het instemmingsformulier wordt niet ter inzage gelegd, dus de adressen worden niet openbaar gemaakt.
Verklaring van ondersteuning
Indien uw partij bij de vorige gemeenteraadsverkiezing niet heeft deelgenomen of geen zetels heeft behaald, moeten er ook twintig ondersteuningsverklaringen worden ingeleverd. Dit geldt ook voor landelijk en provinciaal geregistreerde politieke partijen. Ook in het geval dat u deelneemt met een ‘blanco lijst’ moet u ondersteuningsverklaringen overleggen.
Voor de ondersteuningsverklaring wordt model H4 gebruikt. U kunt dit genereren vanuit OSV. Aan de ondersteuningsverklaringen worden de volgende voorwaarden gesteld:
- Ondersteuningsverklaringen kunnen uitsluitend tijdens de openingstijden van het stadhuis in de periode van maandag 19 januari 2026 tot en met maandag 2 februari 2026 worden afgelegd. Indien nodig ook tijdens de hersteltermijn van woensdag 5 en donderdag 6 februari 2026.
- Afleggen van een ondersteuningsverklaring kan zonder afspraak aan de balie van de afdeling burgerzaken in het stadhuis van Assen.
- De kiezer is kiesgerechtigd voor de gemeenteraadsverkiezing van de gemeente Assen.
- De kiezer moet zich tijdens het afleggen van de verklaring legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.
- De verklaring wordt in het bijzijn van de ambtenaar aan de balie ondertekend. Vooraf ondertekende ondersteuningsverklaringen worden niet geaccepteerd.
- Een kiezer mag niet meer dan één verklaring van ondersteuning ondertekenen, ook niet voor een andere partij.
- Een afgelegde ondersteuningsverklaring kan niet meer worden ingetrokken.
Let op: Zorg ervoor dat de kandidatenlijst definitief is voordat u de ondersteuningsverklaringen print en bij de gemeente laat ondertekenen. Bij het inleveren moet de volgorde van de kandidaten op de lijst hetzelfde zijn als de volgorde van de kandidaten op de ondersteuningsverklaringen.
Waarborgsom kandidaatstelling
Partijen die voor het eerst meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing of bij de vorige gemeenteraadsverkiezing van Assen geen zetel hebben behaald, moeten uiterlijk 16 januari 2026 een waarborgsom hebben betaald. De waarborgsom bedraagt € 225,00.
De waarborgsom moet worden overgemaakt op rekeningnummer NL28BNGH0285000497 ten name van de gemeente Assen onder vermelding van: waarborgsom kandidaatstelling gemeenteraadsverkiezingen 2026, de naam van de politieke partij en het adres waar het betaalbewijs naartoe gezonden moet worden.
Wij verzoeken u na betaling van de waarborgsom een e-mail te sturen naar verkiezingen@assen.nl. Na controle van betaling ontvangt u dan een betalingsbewijs (model H12). Dit bewijs dient u bij de dag van de kandidaatstelling in te leveren.
De waarborgsom wordt teruggegeven, tenzij het aantal behaalde stemmen lager dan 75 procent van de kiesdeler is en aan de desbetreffende groepering geen (rest)zetel is toegewezen. Ook partijen die voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 geen geldige kandidatenlijst inleveren, ontvangen de waarborgsom terug.
Verklaring van samenvoeging
- Geregistreerde aanduiding
Wordt gebruik gemaakt van een combinatie van twee geregistreerde aanduidingen? Dan is toestemming nodig van de gemachtigden van beide aanduidingen.
Willen twee partijen onder een nieuwe naam meedoen of nog iets toevoegen aan de combinatie van reeds geregistreerde aanduidingen (bv: ‘Assen)? Dan moet deze nieuwe naam geregistreerd worden bij het centraal stembureau. Een nieuwe naam kunt u uiterlijk 22 december 2025 registreren. Zie [link naar pagina registratie aanduiding]. - Nummering lijsten
Voor de nummering van de lijsten wordt bij een samenvoeging gekeken naar het totaal aantal stemmen dat beide partijen samen opgeteld bij de laatste verkiezing hebben behaald. - Benoeming kandidaten
Het centraal stembureau houdt geen rekening met de partijachtergrond van een kandidaat maar benoemt kandidaten in de volgorde van de ingeleverde kandidatenlijst.
Procedure voor het beoordelen van de kandidatenlijsten
Onderzoek
Op dinsdag 3 februariom 16.00 uur controleert het centraal stembureau in een besloten zitting de ingeleverde lijsten.
In het geval van verzuimen wordt de gemachtigde tot inleveren van de kandidatenlijsten hiervan op de hoogte gesteld. Dan krijgt de gemachtigde nog twee dagen de gelegenheid de verzuimen te herstellen op de bij wet geregelde tijden:
- Woensdag 4 februari van 9.00 – 17.00 uur;
- donderdag 5 februari van 9.00- 17.00 uur.
Definitieve vaststelling lijsten
Op vrijdag 6 februari om 17.00 uur stelt het centraal stembureau in een openbare zitting de lijsten definitief vast. Niet opgeloste verzuimen kunnen gevolgen hebben voor een individuele kandidaat of de gehele lijst. Aansluitend worden in deze zitting ook de lijstnummers vastgesteld. Iedere belanghebbende kan daarna binnen vier dagen beroep instellen bij de Raad van State (Bestuursrechtspraak).
Toelichting toewijzing lijstnummers
Het centraal stembureau kent alle ingediende kandidatenlijsten een nummer toe.
- Eerst worden de lijsten genummerd van partijen die bij de vorige verkiezing één of meer zetels hebben behaald. Het aantal stemmen dat de partijen bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen hebben behaald, bepaalt de volgorde van toekenning van de nummers.
- In het geval twee of meerdere partijen gezamenlijk een lijst indienen, dan worden de stemmen van die partijen bij elkaar opgeteld.
- Daarna wijst het centraal stembureau aan de nieuwe partijen én aan partijen die nog geen zitting in de gemeenteraad hebben een nummer toe. Dit gebeurt (indien nodig) via loting, waarbij wordt geloot tussen partijen die een lijst hebben ingediend.
Kandidatenlijsten ter inzage
De ingeleverde kandidatenlijsten en de ondersteuningsverklaringen voor de gemeenteraadsverkiezingen liggen voor iedereen na de besloten zitting van het centraal stembureau ter inzage op het stadhuis van de gemeente Assen, Noordersingel 33, Assen.