Uitgebreide handleiding 2Park

U gaat over van ParkApp naar 2Park. In deze uitgebreide handleiding geven wij antwoord op de veelgestelde vragen.

2Park is al beschikbaar via de URL: https://mijn.2park.nl. U kunt zich voorbereiden door:

  • Alvast in te loggen: zie 'Moet ik opnieuw een account aanmaken voor 2Park?'
  • 2Park op het starscherm van uw mobiele apparaat plaatsen of als favoriet toevoegen aan uw browser: zie 'Moet ik iedere keer de URL intypen als ik 2Park wil gebruiken?'

Nadat u bent ingelogd, zal 2Park u melden dat u nog geen producten heeft. Uw gemeente zal u informeren vanaf wanneer de producten van uw gemeente beschikbaar zijn in 2Park.

Let op: Alleen producten van uw gemeente kunt u via 2Park gebruiken nadat deze beschikbaar zijn gekomen. Heeft u in de ParkApp ook producten van andere gemeenten of machtigingen gekregen die betrekking hebben op personen uit een andere gemeente, dan komen die beschikbaar wanneer die andere gemeenten zijn overgegaan naar 2Park!

Nee, 2Park is werkt binnen een webbrowser en is te benaderen via het volgende adres (URL): https://mijn.2park.nl.

In de ParkApp konden gebruikers inloggen met een gebruikersnaam of e-mailadres. 2Park kent alleen het emailadres. Het e-mailadres dat u in de ParkApp had opgegeven kunt u gebruiken om in te loggen in 2Park.
Indien u uw wachtwoord niet meer weet, kunt u in 2Park op ‘wachtwoord vergeten?’ klikken. In de handleiding staat uitgelegd wat de procedure is om uw wachtwoord te wijzigen.

Nee, u kunt een bladwijzer, favoriet of snelkoppeling toevoegen. Deze benaming is afhankelijk van de door u gebruikte browser. Hieronder geven we aan hoe dit in de meest gebruikte browsers werkt:

Voor desktops en laptops

Als u 2Park op een desktop of laptop gebruikt, kunt u na invoer van de URL een bladwijzer maken.

Chrome

  • Klik in de webbrowser op de knop Schermafbeelding Chrome favorieten ;
  • Klik op ‘Gereed’. 

Internet Explorer

  • Klik in de webbrowser op de knopSchermafbeelding Internet Explorer favorieten ;
  • Klik dan op ‘Voeg toe aan favorieten’  ;
  • Klik op ‘Voeg toe’.

Safari

  • Klik in de webbrowser op de knop:Schermafbeelding Safari favorieten ;
  • Klik dan op ‘Voeg bladwijzer toe’;
  • Klik op ‘Voeg toe’.

Nadat u de URL in de browser op uw smartphone of tablet heeft ingevoerd, kunt u in uw browser aangeven dat u 2Park op het beginscherm wilt zetten. Zo heeft u snel toegang tot 2Park. Dat werkt als volgt:

Samsung Internet Browser

  • Klik in de webbrowser op de deelknop: Schermafbeelding Samsung favorieten ;
  • Klik dan op ‘Zet op beginscherm’;
  • Klik op ‘Voeg toe’.

Chrome op Android toestellen

  • Er verschijnt automatisch een melding onderaan het scherm om een snelkoppeling aan het startscherm toe te voegen.

Safari iOS

  • Klik in de webbrowser op de deelknop: Schermafbeelding Safari favorieten ;
  • Klik dan op ‘Zet op beginscherm’;
  • Klik op ‘Voeg toe’.

Nee dat hoeft niet. Wanneer u uw e-mailadres en wachtwoord heeft ingevoerd, klikt u eerst ‘Onthoud mij’ aan en daarna de knop [Inloggen]. Uw inloggegevens worden dan in uw browser bewaard. De volgende keer dat u 2Park opstart, wordt u automatisch ingelogd.

Alle producten van uw gemeente die u nu in de ParkApp heeft, zijn vanaf het moment van overgaan beschikbaar in 2Park.
 
Let op:Alleen producten van uw gemeente kunt u via 2Park gebruiken nadat deze beschikbaar zijn gekomen. Heeft u in de ParkApp ook producten van andere gemeenten of machtigingen gekregen die betrekking hebben op personen uit een andere gemeente, dan komen die beschikbaar wanneer die andere gemeenten zijn overgegaan naar 2Park!

Uw saldi van de producten van uw gemeente zullen één op één in 2Park beschikbaar zijn.

Alle lopende en geplande parkeeracties van de producten van uw gemeente blijven bestaan en zullen zichtbaar zijn in 2Park.

Favorieten die u heeft toegevoegd voor producten van uw gemeente zijn ook beschikbaar in 2Park. In 2Park is hiervoor een speciale menu-optie waar u uw favorieten kunt beheren. Bij het starten van een nieuwe parkeeractie kunt u een favoriet selecteren zodat u het kenteken niet hoeft in te voeren. In de handleiding staat dit verder uitgelegd.

Alle machtigingen blijven bestaan. In 2Park is hiervoor een speciale menu-optie waar u uw machtigingen kunt beheren. In de handleiding staat dit verder uitgelegd.

De historie van parkeeracties en de bijbehorende transacties voor de producten van uw gemeente zijn beschikbaar in 2Park.

U kunt geen parkeeracties in het verleden starten. Parkeeracties waarvan de starttijd nog niet is aangebroken worden als geplande acties gezien (en zijn als zodanig herkenbaar). Mocht u vanuit het buitenland een parkeeractie willen starten voor bezoek in Nederland, pas dan vóórdat u een dergelijk actie start, de tijd van uw apparaat aan, zodat deze op Nederlandse tijd staat.

2Park maakt gebruikt van sessie cookies om een veilige verbinding met de server op te zetten en uw privacy te bewaren. Let op: dit is een functionele cookie (géén commerciële trackingcookie).

Als u ‘cookies blokkeren’ heeft ingesteld in uw webbrowser, dan kunt u niet inloggen in 2Park en krijgt u mogelijk een wit scherm.

Cookies aanzetten

Hieronder leest u hoe u cookies kunt toestaan in de meest voorkomende browsers. Staat uw browser er niet bij? Raadpleeg dan de Help-functie van uw browser.

Google Chrome

  • Klik rechtsboven op het pictogram met de drie puntjes;
  • Klik op Instellingen;
  • Klik onder in beeld op Geavanceerd;
  • Klik onder 'Privacy en beveiliging' op de knop Instellingen voor content;
  • Klik op Cookies;
  •  Standaard is de optie 'Sites toestaan cookiegegevens op te slaan en te lezen (aanbevolen)' aangevinkt, deze optie dient aan te staan voor 2Park.

Safari - iOS

  • Ga naar de Instellingen op het beginscherm;
  • Klik in de lijst op ‘Safari’;
  • Onder het kopje ‘Privacy en beveiliging’ staat de optie ‘Blokkeer alle cookies’
  • Zorg dat deze optie uit staat.

Safari (OSX)

  • Open Safari;
  • Klik linksboven in de menubalk op ‘Safari’;
  • Klik op Voorkeuren;
  • Klik op het tabblad Privacy;
  • Vink 'Blokkeer alle cookies' uit;
  • Klik linksboven in het venster op het rode bolletje om het venster te sluiten.

Mozilla Firefox

  • Klik rechtsboven op het pictogram met drie horizontale streepjes ;
  • Klik op Opties > Privacy & Beveiliging > Content blocking;
  • Zorg dat deze optie op standaard staat.

Internet Explorer

  • Klik op het pictogram ;
  • Selecteer ‘Internetopties’ en ga naar het tabblad Privacy;
  • Klik op de knop [Geavanceerd];
  • Zorg ervoor dat cookies geaccepteerd worden;
  • Klik op OK.

Edge

  • Klik rechtsboven op het pictogram met de drie puntjes ;
  • Klik op Instellingen;
  • Blader helemaal naar beneden in het menu en klik op ‘Geavanceerde instellingen weergeven’;
  • Scroll naar beneden naar het kopje 'Cookies';
  • Klik op de balk onder het kopje 'Cookies'. Een menu met drie opties klapt uit. Klik de optie: Geen cookies blokkeren;
  • Kies: ‘Geen cookies blokkeren’;
  • Klik buiten het instellingenmenu op een leeg plekje in Edge om de Instellingen te verlaten.

Samsung Galaxy Tab 3 (Android 4.4)

  • Open Internet.
  • Tik op het pictogram voor instellingen. Dit is de fysieke knop op uw tablet links naast de Startknop. 
  • Tik vervolgens op Privacy en beveiliging.
  • Tik vervolgens achter Cookies accepteren om het opslaan van cookies uit (geen vinkje) of aan te zetten (wel een vinkje).
  • Wilt u dat uw tablet geen wachtwoorden en formuliergegevens onthoudt? Tik dan achter Formuliergegevens onthouden en Wachtwoorden onthouden om het opslaan van formuliergegevens en het onthouden van wachtwoorden uit (geen vinkje) of aan te zetten (wel een vinkje).

Samsung Galaxy Tab 4 (Android 5.0) en Tab A (Android 7.0)

  • Open Internet.
  • Tik rechtsboven op Meer of op een pictogram van drie stipjes.
  • Tik op Instellingen.
  • Tik vervolgens op Privacy.
  • Sleep het schuifje achter 'Cookies accepteren' naar links om cookies te blokkeren. Om cookies te accepteren, sleept u het schuifje achter 'Cookies accepteren' naar rechts.
  • Wilt u dat uw tablet geen wachtwoorden en formuliergegevens onthoudt? Sleep dan het schuifje achter 'Inloggegevens opslaan' naar links.

Op basis van commentaar van gebruikers hebben we een compleet nieuwe look en feel ontwikkeld. 2Park:

  • Is op dit moment beschikbaar in het Nederlands en Engels. In de instellingen kunt u uw voorkeurstaal wijzigen. Let op: instellingen worden bijgehouden in de browser. Maakt u gebruik van meerdere apparaten, dan moet u de instellingen per apparaat instellen;
  • Toont boven aan het scherm met welk product u werkt (het geselecteerde product) en voor welke locatie dat is;
  • Heeft een overzichtelijk menu dat afhankelijk van het product bepaalde opties wel of niet toont en algemene opties die altijd gekozen kunnen worden. De productafhankelijke opties staan bovenin het menu, de algemene opties onderaan;
  • Start standaard op met het laatst door u gebruikte product en toont de lopende en geplande parkeeracties. In de instellingen kunt u dit wijzigen door een ander startproduct te kiezen;
  • Werkt met tabbladen zodat u meteen weet waar de getoonde gegevens over gaan (bijvoorbeeld lopende en geplande parkeeracties). Op de tabbladen wordt vermeld hoeveel rijen er zijn zodat u weet dat u kunt scrollen door de gegevens;
  • Heeft een overzicht van alle lopende en geplande parkeeracties. Door op zo’n actie te klikken wordt het product getoond met alle lopende en geplande acties;
  • Heeft een aparte optie om favorieten toe te voegen of te verwijderen. Bij het starten van een parkeeractie kunt u een favoriet zoeken door op het vergrootglas naast het kenteken invoerveld te klikken;
  • Heeft een aparte optie om machtigingen uit te delen of in te trekken;
  • Heeft voorzieningen voor gebruikers met een visuele beperking. In de instellingen zijn diverse achtergrond-/letterkleur combinaties opgenomen waaruit u een keuze kunt maken. Nadat u op [Bewaar] heeft geklikt, wordt de gekozen combinatie geactiveerd. Let op: instellingen worden bijgehouden in de browser. Maakt u gebruik van meerdere apparaten, dan moet u de instellingen per apparaat instellen;

In bepaalde gevallen kan het voorkomen dat u iets wilt doen dat niet kan. In dat geval krijgt u een melding.
Hieronder worden deze meldingen nader toegelicht

Uw saldo is niet toereikend om op dit moment een parkeeractie te starten.

Als u nog geen opwaardering hebt gedaan of u hebt zoveel parkeeracties gestart/gepland dat er niet genoeg saldo aanwezig is voor een volgende parkeeractie, dan verschijnt bovenstaande melding. Om dit op te lossen, kunt u een opwaardering doen, waarna uw saldo weer toereikend is. Als u aan het maximum van de opwaarderingen zit, dan moet u wachten tot de nieuwe periode ingaat, om een nieuwe opwaardering te kunnen doen.

Voor deze periode is het niet meer mogelijk om uw tegoed op te waarderen omdat het maximum bereikt is.

Het kan zijn dat uw gemeente een maximum heeft gesteld aan het op te waarderen bedrag per periode. Als dat zo is, en het totaal bedrag aan opwaarderingen komt over dit maximum heen, dan volgt deze melding. U moet in deze situatie wachten tot de nieuwe periode ingaat om een nieuwe
opwaardering te doen. Zie de website van uw gemeente voor details over de opwaardeer mogelijkheden per periode.

Het maximum aantal gelijktijdige acties overschreden

Het kan zijn dat uw gemeente heeft ingesteld dat er maar een x aantal parkeeracties gelijktijdig mogen plaatsvinden. Als u met een nieuwe parkeeractie dit maximum overschrijdt, dan krijg u bovenstaande melding en is het niet mogelijk om op het ingegeven tijdstip een parkeeractie te starten.
Oplossing kan zijn om een andere tijdsperiode te selecteren zodat de parkeeracties elkaar niet overlappen. Let op: wanneer u als gemachtigde deze melding krijgt en u heeft zelf geen parkeeracties op het gemachtigde product lopen of gepland, dan betekent dit, dat parkeeracties door andere
gemachtigden zijn gestart (deze kunt u niet zien).