Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen
Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen

Besluitenlijst 1 juli 2025

Voorzitter: M.L.J Out
Aanwezigen: J. Broekema, T. Dijkstra, B.J. ten Oever, M.L.J. Out, M.F. Rasker, A. Smit en C. Staal

1Vaststellen van de openbare besluitenlijst van de vergadering d.d. 24 juni 2025

Besluit:

Vastgesteld.

2Buurtkracht Assen (voorheen: Regelarme stad) (52208-2025)

Het Bestuursakkoord ‘Dichtbij en Daadkrachtig’ schetst hoe Assen er in 2030 uit moet zien: een stad waar mensen naar elkaar omkijken. Waar buren elkaar begroeten, even vragen hoe het gaat, en waar we samen een stapje extra zetten voor wie dat nodig heeft. Een stad waar het normaal is om elkaar te helpen, niet alleen vanuit professionele ondersteuning, maar juist ook door inwoners zelf. Als gemeente ondersteunen we initiatieven die vanuit de samenleving zelf ontstaan. We zorgen voor plekken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en samen iets kunnen betekenen voor hun buurt. Uit deze ambitie volgen de volgende opgaven: hoe kunnen we de sociale basis in wijken versterken en de zorg toekomstbestendig maken en behouden.

Besluit:

1.1 Kennis te nemen van het rapport ‘Regelarme Stad vertaald in Buurtkracht Assen’ als aanvulling op het rapport ‘Onderzoek regelarme stad Assen: Ondersteuning organiseren vanuit de samenleving’ van BMC en aan te bieden aan de raad.

1.2 De raad te vragen Buurtkracht Assen als kaderstellend uitgangspunt van de transformatie voor het sociaal domein in Assen vast te stellen.

1.3 De raad voor te stellen om het college opdracht te geven om dit model nader uit te werken en te implementeren inclusief dialoog met inwoners, zorg- en welzijnspartijen en samenwerkingspartners en de gemeentelijke organisatie.

1.4 De raad voor te stellen om een projectkrediet beschikbaar te stellen van € 3 mln. voor de jaren 2026 t/m 2028.

1.5 Door middel van bijgevoegde conceptbrieven op het adviezen van de Raad voor Cliënten Participatie Assen en Participatieraad te reageren.

3 Beantwoording schriftelijke vragen Stadspartij Plop over gebruik van staalslakken en Duomix in Assen (51990-2025)

Stadspartij Plop heeft op 11 juni j.l. vragen gesteld over de toepassing en gezondheidsrisico’s van staalslakken en Duomix in de gemeente Assen.

Er vindt momenteel een actuele discussie in Nederland plaats over het gebruik van staalslakken en Duomix als bouwstoffen in de wegenbouw. Er zijn zorgen over de mogelijke gevaren voor de volksgezondheid en het milieu.

Besluit:

1.1 De schriftelijke vragen van Stadspartij Plop over het gebruik van staalslakken en Duomix in Assen, te beantwoorden met bijgaande raadsbrief.

4Raadsbrief evaluatie beleidsinstrumenten Vereveningsfonds en Huisvestingsverordening (Opkoopbescherming) (52025-2025)

Tijdens de raadsvergadering van 25 mei 2023 zijn de nota Vereveningsfonds sociale woningbouw en de Huisvestingsverordening, waarin de opkoopbescherming is opgenomen, vastgesteld. Het Vereveningsfonds sociale woningbouw Assen is sinds 1 juli 2023 van kracht en de opkoopbescherming is per 1 juni 2023 ingevoerd. In de raadsbrief van 27 september 2024 over de “evaluatie beleidsinstrumenten wonen” is toegezegd dat de raad in het tweede kwartaal van dit jaar geïnformeerd wordt over de evaluatie van de Huisvestingsverordening (Opkoopbescherming) en van het Vereveningsfonds sociale woningbouw.

Besluit:

1.1 De gemeenteraad door middel van de bijgevoegde raadsbrief te informeren over de uitkomsten van de evaluatie inzake het Vereveningsfonds sociale woningbouw en de Huisvestingsverordening (Opkoopbescherming).

5Concept Economische Agenda 2026-2030 (52406-2025)

18 juni 2020 is de Economische Agenda 2020-2025 vastgesteld door de Raad. Daarmee had de gemeente Assen sinds lange tijd een actueel kompas om de Brede Welvaart en de economische ontwikkeling van Assen vorm te geven. Daarbij is een economisch profiel bepaald, waarmee de samenwerking met andere partijen in de stad en regio verder opgepakt kon worden.

De ambities uit de Economische Agenda hebben een tijdlijn van 10 jaar, we zijn nu nagenoeg halverwege. Tijd om de agenda, doelen en ambities te evalueren en daar waar wenselijk bij te stellen. Op 25 maart 2025 hebben we input opgehaald en het college meegenomen in het beoogde proces voor de doorontwikkeling van de Economische Agenda 2026-2030. 

We hebben met het college gesproken over de doorontwikkeling van de Economische Agenda. We hebben uitvoerig gesproken over de economische barometer, de schaarste als grootste uitdaging voor de komende periode en de richting die we met de Economische Agenda 2026-2030 willen doorzetten. Daarop was instemming. Dit is meegenomen als basis voor de verdere ontwikkeling van de Economische Agenda 2026-2030 en het participatieproces met partijen in onze stad en regio. Net als bij de ontwikkeling hebben we de relevante partijen in de stad en de regio uitgenodigd om mee te denken met de Economische Agenda 2026-2030. Samen met verschillende stakeholders is er de afgelopen periode gewerkt aan de concept Economische Agenda 2026-2030.

De besprekingen hebben niet geleid tot bijstelling van de ambities tot en met 2030. De drie strategische pijlers zijn herkenbaar en geven uitvoering aan de Asser Ambitie Agenda. Het is een goede basis om de komende vijf jaar op verder te bouwen. Voor wat betreft trends en ontwikkelingen zijn er geen aanvullingen op wat er op 25 maart jl. is besproken.

De inspanningen die zijn beschreven zijn in lijn met de ingezette koers van 2020. Op enkele punten is het aangescherpt, concreter en/of een vervolg op eerder inspanningen. Daarnaast zijn er trends en ontwikkelingen met betrekking tot schaarste op verschillende thema’s bijgekomen. Hier zijn nieuwe inspanningen op voorgesteld.

Besluit:

1.1Te reflecteren op de Economische Agenda 2026-2030 in concept.

N.B.: college heeft haar bevindingen en opmerkingen meegegeven, een aangepaste versie van de Economische Agenda 2026-2030 zal na de participatieronde wederom aan het college worden voorgelegd. 

1.2De stakeholders te betrekken in een laatste participatieronde van de Economische Agenda 2026-2030 in concept voor besluitvorming.

6 Het versterken van de Baggelhuizerplas (52414-2025)

In december 2024 heeft de gemeenteraad gekozen voor scenario 2 ‘versterken van de Baggelhuizerplas’ als voorkeursvariant die verder uitgewerkt moet worden (zie scenariostudie in bijlage 5). De belangrijkste uitgangspunten voor het ontwerp zijn:

· Meer recreatie bieden aan zowel kinderen, oudere jeugd en volwassenen.

· De kernkwaliteiten en natuurwaarden van het gebied behouden.

· Het verbeteren van de waterkwaliteit zodat er in mindere mate overlast ontstaat van

groene alg in de zomerperiode.

Daarnaast zijn er door de gemeenteraad aandachtspunten meegegeven (o.a. over sanitair, inclusie). Ook zijn er uit gesprekken met de omgeving een aantal wensen naar voren gekomen die als meekoppelkans gezien kunnen worden (fietsspoelplaats).

Samengevat zijn in het voorliggend voorlopig ontwerp onderstaande onderdelen opgenomen:

· Verbetering van de zwemwaterkwaliteit door middel van een helofytenfilter en bezinkput;

· Zwemsteiger met een diameter van 50 meter inclusief een rolstoeltoegankelijke ‘middenstip’;

· Hellingbaan en loopsteiger voor mindervaliden richting de zwemsteiger;

· Nieuwe speeltoestellen op het speeleiland;

· Uitbreiding fietsparkeerplaatsen;

· Buitenfitness;

· Buitendouche;

· Afspoelplek voor fietsen.

Besluit:

1.1 Kennis te nemen van het Voorlopig Ontwerp voor het versterken van de Baggelhuizerplas.

1.2 De raad voor te stellen het Voorlopig Ontwerp (VO) voor het versterken van de Baggelhuizerplas vast te stellen.

1.3 De raad voor te stellen een krediet van €933.480 beschikbaar te stellen voor het versterken van de Baggelhuizersplas.

1.4 De raad voor te stellen de bijbehorende kapitaallast van €71.000 op te nemen in de begroting 2027.

1.5 De raad voor te stellen in te stemmen met een structurele verhoging van het beheer- en onderhoudsbudget met €26.600.

1.6 De raad voor te stellen de structurele verhoging op te nemen in het meerjaren perspectief bij de begroting 2027.

7 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie Stadspartij PLOP over fietsen in het winkelgebied/voetgangersgebied (52923-2025)

Op 4 juni zijn er schriftelijke vragen ingediend door de fractie Stadspartij Plop met als onderwerp: Fietsen in het winkelgebied/voetgangersgebied. Met deze brief geeft het college antwoord op de vragen.

Besluit:

1.1 De schriftelijke vragen van de fractie van stadspartij PLOP over fietsen in het winkelgebied/voetgangersgebied, gesteld op 4 juni 2025, te beantwoorden met bijgevoegde raadsbrief.

8 Reactie voorstel Wet op de Defensiegereedheid (53001-2025)

De "Wet op de defensiegereedheid" (Wodg) is een voorstel dat tot doel heeft de gereedheid van de Nederlandse krijgsmacht te versterken. Wet- en regelgeving belemmert Defensie vaak in haar mogelijkheden om te trainen. De Wodg wil deze belemmeringen wegnemen door complexe procedures te vereenvoudigen en te versnellen. Dit gaat ook over schietbanen. Defensie wil meer trainingsmogelijkheden creëren, inclusief schieten in het donker met nachtzichtapparatuur en met zwaardere kalibers. 

De wet zou Defensie de juridische ruimte moeten geven om in uitzonderlijke gevallen af te wijken van bepaalde normen, bijvoorbeeld om intensiever te kunnen oefenen dan onder de huidige vergunningen is toegestaan.

De wet kan consequenties hebben voor het gebruik van de schietbaan in Witten. Deze schietbaan geeft nu al geluidsoverlast en voor een aantal woningen geldt dat de belasting hoger is dan volgens de vergunning is toegestaan. Naast woningen wordt er in recreatiepark Witterzomer hinder ervaren. Wij hebben al verschillende keren gevraagd om geluid beperkende maatregelen; recent nog in een brief. Witterzomer heeft de gemeente gevraagd om te reageren op de Wodg.

Op dit moment is er een internetconsultatie waarop t/m 4 juli gereageerd kan worden.

Besluit:

1.1 Bijgevoegde reactie op het voorstel voor de Wet op de Defensiegereedheid te verzenden.

9 Zienswijze ontwerp Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (52968-2025)

Het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD) is een plan van het Nederlandse Ministerie van Defensie om meer ruimte te creëren voor de krijgsmacht. Dit is nodig omdat de krijgsmacht groeit en meer opleidings-, oefen- en opslagfaciliteiten nodig heeft. Het NPRD beschrijft de ruimtelijke uitbreidingsbehoefte van Defensie in Nederland en geeft aan op welke locaties uitbreiding gewenst is. Er ligt een concept NPRD ter inzage waarop tot 9 juli zienswijzen kunnen worden ingediend.

Het concept NPRD geeft aan dat Defensie met helikopters wil gaan landen op het oefenterrein De Haar. Daarnaast wil ze op het oefenterrein niet alleen schuttersputten graven, maar in de toekomst ook loopgraven kunnen aanleggen. Het op het oefenterrein aanleggen van een oefendorp en een dirt strip (voor landingen met transportvliegtuigen), waarvan eerder sprake was, gaat niet door. De uitbreiding van het oefenterrein gebeurt volledig op het grondgebied van de gemeente Midden-Drenthe. De uitbreiding grenst wel aan enkele Asser woningen aan de Eekhoutswijk. Het bestaande laagvlieggebied voor helikopters blijft gehandhaafd.

We zijn samen met de provincie Drenthe en de gemeente Midden-Drenthe betrokken geweest bij de totstandkoming van het concept NPRD.

Het is zinvol om een zienswijze in te dienen om zo aandacht te vragen voor een aantal zaken.

Besluit:

1.1 Doormiddel van bijgevoegde brief een zienswijze in te dienen op het concept Nationaal Programma Ruimte voor Defensie.

10 Regionaal plan onderwijs-zorgarrangementen (52058-2025

We willen voorkomen dat jongeren uitvallen van school en thuis komen te zitten. In Noord en Midden Drenthe experimenteren we daarom al enkele jaren met een aantal pilots onderwijs-zorgarrangementen. Een onderwijszorgarrangement (oza) is een samenwerking tussen onderwijs en (jeugd)hulp, speciaal voor kinderen die meer ondersteuning op school nodig hebben dan dat de school kan bieden. Deze oza's kunnen verschillende vormen aannemen en bedienen verschillende doelgroepen.

In de regio Noord en Midden Drenthe hebben de afgelopen 2,5 jaar vijf pilots plaatsgevonden waarbij onderwijs en zorg (of ondersteuning) is gecombineerd. Drie van deze pilots zijn geëvalueerd, terwijl twee nog lopen (de SO+ klas Aventurijn (SBO) en de pilot UnIQ voor hoogbegaafde leerlingen in het PO).

De wethouders onderwijs van de vijf NMD-gemeenten hebben in het bestuurlijk overleg onderwijs-zorg-participatie 24 april 2025 ingestemd met het regionaal plan onderwijs-zorgarrangementen (zie bijlage). De aanleiding voor dit plan is om meer samenhang te brengen in de verschillende pilots en een toekomstbestendig aanbod onderwijs-zorgarrangementen in de regio neer te zetten.

Besluit:

1.1 Het regionaal plan onderwijs-zorgarrangement Noord en Midden Drenthe vast te stellen.

1.2 Akkoord te gaan met het Assense aandeel van de jaarlijkse kosten van de onderwijs-zorgarrangementen en dit te dekken uit jeugdhulpbudget, het lokaal onderwijsbudget en het gemeentelijke deel van het VSV-budget.

1.3 Het bestuurlijk overleg onderwijs-zorg-participatie Noord en Midden Drenthe de opdracht te geven voor de voortgang en monitoring van de regionale onderwijs-zorgarrangementen.

1.4 Samen met de overige vier NMD-gemeenten de NMD-samenwerking de opdracht te geven om de onderwijs-zorgarrangementen in te kopen.

11Continueren versoepeling Winterregeling daklozenopvang (51952-2025)

De daklozenopvang aan de Havenkade kent een Winterregeling. Wanneer de Winterregeling actief is wordt het maximum aantal bedden losgelaten en kan iedereen die normaal gesproken in aanmerking komt voor een plek in de nachtopvang, toegelaten worden. Hiervoor worden extra bedden geplaatst. Op 15 oktober 2024 heeft het college besloten om de criteria voor activering van de Winterregeling voor de winter 2024-2025 te versoepelen. Gezien de positieve ervaringen en de beperkte extra kosten wordt voorgesteld om de versoepeling van de criteria als nieuwe richtlijnen voor de winterregeling te continueren.

Besluit:

1.1 De versoepelde criteria voor activering van de Winterregeling als nieuwe richtlijn voort te zetten.

1.2 De geraamde extra kosten tussen de €6.000,- en €12.000,- per jaar te dekken uit het MO-budget.

1.3 Bij een positief besluit over criteria activering Winterregeling (1.1.) , bijgevoegde brief aan de raad te versturen.

12 Statenbrief Schaatsbaan (52611-2025) *Vastgesteld in schriftelijke ronde 26 juni 2025

Afgelopen anderhalf jaar is er hard gewerkt aan het initiatief van A Nice Group (ANG) uit Rotterdam voor een tunnelschaatsbaan in Drenthe. In opdracht van het Drents Parlement is vorig jaar een onderzoek naar de haalbaarheid van dit initiatief gedaan. 

De belangrijkste conclusie daarvan was dat een gezonde exploitatie van een tunnelschaatsbaan mogelijk is, maar dat voor de stichtingskosten een niet door de markt te financieren onrendabele top resteert. Ook voor andere ijsbanen in Nederland geldt dat deze niet in zijn geheel door de markt gefinancierd kunnen worden. Daarom vraagt ANG om een overheidsbijdrage van de Provincie Drenthe en de Gemeente Assen.

Besluit:

1.1 De Provinciale Staten van Drenthe per brief te informeren over de financiering voor de schaatsbaan. Deze als afschrift naar de Gemeenteraad van Assen te sturen. 

Vastgesteld in de vergadering van 7 juli 2025.

, burgemeester

, secretaris