Besluitenlijst 10 juni 2025
Voorzitter: M.L.J Out
Aanwezigen: J. Broekema, T. Dijkstra, B.J. ten Oever, M.L.J. Out, M.F. Rasker, A. Smit en C. Staal
1 Vaststellen van de openbare besluitenlijst van de vergadering d.d. 3 juni 2025
Besluit: Vastgesteld.
2 Brief ketenpartners Startnotitie Digitale Ethiek (45718-2025)
Op 21 mei 2025 heeft de gemeenteraad de Startnotitie Digitale Ethiek vastgesteld. Deze notitie bevat kaders voor het ethisch verantwoord gebruik van digitale technologie binnen de gemeentelijke organisatie. In dezelfde raadsvergadering is de motie ‘Uitbreiding toepassing Kadernota Digitale Ethiek’ aangenomen waarin het college wordt verzocht de uitgangspunten van deze notitie ook onder de aandacht te brengen bij externe samenwerkingspartners.
Besluit:
1.1 Bijgaande brief over de Startnotitie Digitale Ethiek aan ketenpartners te zenden.
3 Convenant marktverkenning NAM-locatie (Gebiedsagenda ZO Assen) (45788-2025)
Besluit: Aangehouden.
4 Intentieovereenkomst vervolg verkenning regionaal warmtenet Attero Drenthe (45737-2025)
In onze Transitievisie Warmte staat omschreven dat voor een groot deel van Assen een warmtenet het voorkeursalternatief is voor aardgas. Attero heeft aangegeven graag te willen onderzoeken of het haalbaar is om de vrijkomende warmte bij de verbranding van afval te benutten om woningen en bedrijfsgebouwen in de gemeenten Assen, Hoogeveen en Midden-Drenthe te verwarmen.
De afgelopen jaren zijn stappen gezet in de eerste verkenning samen met de partners. Eén van de stappen was een onderzoek door Royal Haskoning DHV, waaruit bleek dat de levering van warmte via (nog te realiseren) transportnetwerk vanuit (de bron) Attero Wijster naar de lokale warmtenetten van Hoogeveen, Beilen en Assen een acceptabele businesscase kan opleveren.
Uit dit rapport is geconcludeerd dat er voldoende aanleiding is om verder samen op te trekken in het uitwerken van een haalbare opzet van het Warmtenet Attero Drenthe. Hieruit moet blijken of voldoende geschikte en betaalbare warmte beschikbaar is en of er voldoende afnemers zijn, waardoor een sluitende businesscase ontstaat.
Naast het peilen van draagvlak onder inwoners, ondernemers en woningcorporaties brengen de partners samen met deze volgende stap in de verkenning, de voorkeurstracés van het transportnet in kaart. Daarnaast maken we per deelnemende gemeente een schetsontwerp van alle aan te sluiten wijken en welke uitrolstrategie daarbij past om uiteindelijk een bron als restwarmte van Attero aan te kunnen koppelen. Ook werken we met elkaar aan een goede participatie- en communicatiestrategie en volgen we acties vanuit het Rijk om haal- en betaalbaarheid van warmtenetten te verbeteren. De hierboven genoemde onderdelen en de businesscase worden de onderbouwing voor een besluit voor een go/no go moment in 2026.
Besluit:
1.1 In te stemmen met de volgende stap in de verkenning voor een regionaal warmtenet met de samenwerkende partijen Attero, provincie Drenthe, gemeenten Midden Drenthe en Hoogeveen, Enexis (Enpuls) en Rendo (N-tra).
1.2 De burgemeester te verzoeken om wethouder Rasker volmacht te verlenen om de intentieovereenkomst namens de gemeente te ondertekenen.
1.3 De raad met bijgevoegde brief te informeren.
5 Kaderbrief 2026 (43532-2025)
Op grond van de Financiële verordening (ex artikel 212 Gemeentewet) biedt het college jaarlijks aan de raad een kaderbrief aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. In deze kaderbrief wordt ingegaan op de autonome ontwikkelingen, de hoofdlijnen van de Meicirculaire 2025 en de gevolgen daarvan voor de meerjarenprognose.
De opbrengst van de opdracht Scherper aan de wind zeilen is opgenomen in het perspectief.
De Kaderbrief 2026, inclusief de Financieel uitgangspunten begroting 2026-2029, is de opmaat naar de samenstelling van de begroting 2026 en meerjarenraming 2027 -2029. In de kaderbrief schetst u de strategische ontwikkelingen voor de komende periode. De webversie van de Kaderbrief 2026 staat voor u klaar via de volgende link: https://assen.publicaties.app/pub/kaderbrief2026/0/p1-kaderbrief2026
++Toeristenbelasting 2026
++U heeft in 2024 het besluit genomen om de vaststelling van de tarieven toeristenbelasting naar voren te halen en deze bij de behandeling van de Kaderbrief in raad ter besluitvorming voor te leggen.
Besluit:
1.1 In te stemmen met de concept Kaderbrief 2026.
1.2 De raad voor te stellen om de Kaderbrief 2026 vast te stellen.
1.3 De raad voor te stellen de Verordening Toeristenbelasting 2026 vast te stellen, daarin is opgenomen dat het reguliere tarief voor toeristenbelasting in 2026 €1,60 p.p.p.n is en het gedifferentieerde tarief (geldend tijdens de TT-periode van 24 tot en met 28 juni 2025) € 3,00.
1.4 Kennis te nemen van de presentatie voor de raad op 12 juni 2025.
6 Samenwerkingsovereenkomst NG4 (45834-2025)
In de collegevergadering van 27 mei jongstleden heeft het college ingestemd met de ondertekening van de SOK NG4 op 11 juni aanstaande in Brussel.
De overeenkomst wordt door de betrokken NG4- bestuurders ondertekend voorafgaand aan de viering van het 10-jarig bestaan van NG4 EU Office.De beoogde ingangsdatum van de SOK NG4 is 1 juli 2025.De overeenkomst voegt de bestaande afspraken voor de NG4 samenwerking in Brussel samen met nieuwe afspraken voor de samenwerking in Den Haag.
Besluit:
1.1 De raad per raadsbrief te informeren over de ondertekening van de SOK NG4 op 11 juni 2025 in Brussel
7 Subsidie Sinterklaasintochten Assen (45877-2025 )
De Stichting Sinterklaasintochten Assen heeft een subsidieaanvraag ingediend voor 2025. De aanvraag kent een forse verhoging van € 22.025,- omdat de stichting op zoek moest naar nieuwe huisvesting. Tot nu toe huurde de stichting van de gemeente om niet een gedeelte van de loods aan de Havenkade 18 voor de stalling van hun acht praalwagens. Daarnaast maakte de Stichting Sinterklaasactie Assen gebruik van de ruimte voor het inzamelen en inpakken van sinterklaascadeau's voor minderbedeelde gezinnen. De staat van Havenkade 18 is dermate slecht dat de loods gesloopt dient te worden. De stichting heeft nieuwe huisvesting gevonden aan de A.F. Philipsweg 41.
Besluit:
1.1 De Stichting Sinterklaasintochten Assen in 2025 een incidentele subsidie te verstrekken van €45.025,-.
1.2 De incidentele subsidie te dekken uit het evenementenbudget 2025.
1.3 De Stichting Sinterklaasintochten Assen per 2026 een structurele subsidie te verstrekken van € 45.025,- .
1.4 De structurele subsidie voor €27.000 te dekken uit het evenementenbudget en €18.025 uit de algemene middelen en dit te verwerken in de meerjarenraming bij de begroting 2026.
8 Raadsbrief stand van zaken JB Noord (46147-2025)
In december 2024 heeft JB Noord een overbruggingscertificaat ontvangen. Dit houdt in dat de organisatie haar taken mag blijven uitvoeren, en daarnaast negen maanden de tijd heeft om verbeteringen uit te voeren. Met deze brief wil JB Noord de gemeenteraden informeren over de ontwikkelingen binnen de organisatie.
Besluit:
1.1 De raad te informeren over berichtgeving van Jeugd Bescherming Noord (JB Noord) met bijgaande brief.
9 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie VVD over veiligheid in de binnenstad (46191-2025)
Op 28 mei hebben we van de fractie van de VVD schriftelijke vragen ontvangen over de veiligheid in de binnen stad. We beantwoorden deze vragen met een raadsbrief.
Besluit:
1.1 De schriftelijke vragen van de fractie van de VVD over Veiligheid in de binnenstad, gesteld op 28 mei 2025, te beantwoorden met bijgevoegde raadsbrief.
10 Vaststellen jaarverslag/-rekening 2024 en aanbieden aan de gemeenteraad (46384-2025)
De uitvoering van de begroting 2024 is afgesloten met een positief rekeningresultaat van € 32,3 miljoen. Dit betreft het rekeningresultaat voor resultaatbestemming. Ten opzichte van de begroting is dit resultaat € 20,3 miljoen gunstiger. In de bijgestelde begroting (stand Slotwijziging 2024) was namelijk sprake van een overschot van € 12 miljoen.
We stellen voor € 17 miljoen van dit exploitatieresultaat specifiek te bestemmen. Het resterende resultaat vloeit terug naar de algemene reserve.
De accountantscontrole 2024 is nog niet afgerond. Met name het onderdeel SiSa is nog onderhanden. Om die reden zit er bij deze stukken nog geen accountantsverslag.
De concept jaarstukken 2024 kunnen definitief worden vastgesteld (inclusief voorgestelde bestemming van het resultaat) en worden toegezonden aan de raad. Mocht de accountant in de afronding nog materiële bevindingen hebben, dan kunnen we die nog verwerken in de jaarstukken en wordt de raad hierover met een addendum geïnformeerd.
Besluit:
1.1 De raad voor de stellen de Jaarstukken 2024 met inbegrip van voorgestelde resultaatbestemming vast te stellen.
1.2 Kennis te nemen van de bijlage jaarrekening 2024 grondbedrijf.
1.3 Geheimhouding op de jaarrekening 2024 grondbedrijf te leggen op grond van artikel 87 van de Gemeentewet juncto artikel 5.1, lid 2 onder b van de Wet open overheid.
11 Doorverkoop kavel 197 Kloosterakker (45761-2025)
In het deelplan Kloosterakker hebben wij kavels uitgegeven aan particulieren. Eén van de kopers van een kavel doet het verzoek om de in eigendom zijnde kavel te mogen doorverkopen. Eigenaren krijgen de financiering niet rond om een woning te bouwen. Omdat ze niet zijn gaan bouwen, voldoen ze niet aan de door ons gestelde (algemene) verkoopvoorwaarden. Zij zien zich dan ook genoodzaakt om de kavel te verkopen, met hun bouwplan waar ze vergunning voor hebben. Maar daarvoor is toestemming nodig van het college. Voor de vergunning hebben ze kosten gemaakt.
Besluit:
1.1 Toestemming te geven om kavel 197 (door) te verkopen.
1.2 Aan deze (door)verkoop voorwaarden te verbinden, zoals een maximum verkoopprijs van € 173.151,00 inclusief 21% btw.
1.3 Kopers door middel van bijgevoegde brief te informeren.
12 Naamgeving Openbare Ruimte Schakelhof (45676-2025)
In de gemeente Assen worden openbare ruimten benoemd.
De nieuw aan te leggen openbare ruimte voor het project tiny Houses in Assen moet voorzien worden van een naamgeving.
De projectgroep van toekomstige bewoners heeft een aantal voorstellen gedaan over mogelijke straatnamen. Deze voorstellen zijn in de Commissie Naamgeving Openbare Ruimte (CNOR) besproken.
Besluit:
1.1 Aan de in de bijlage aangegeven openbare ruimte, in de woonplaats Assen, de naamgeving Schakelhof toe te kennen.
13 Samenwerkingsovereenkomst AMIF subsidieaanvraag (45782-2025)
Op 29 april is een subsidieaanvraag gedaan bij het Asiel, Migratie en Integratiefonds (AMIF-subsidie) voor het project Snellere start, sterkere toekomst bewoners azc. De aanvraag kon ingediend worden zonder ondertekende samenwerkingsovereenkomst. Voor de ondertekening is uitstel gegeven tot en met juni. Het college wordt daarom gevraagd te besluiten over het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst.
Ter achtergrond:
In april was de AMIF-subsidieregeling opengesteld voor het onderdeel Integratie. Eén van de subsidiabele activiteiten was arbeidstoeleiding van asielzoekers en statushouders die verblijven op een COA locatie. Deze activiteit sluit aan op het project ''Snellere Start, Sterkere Toekomst bewoners azc'' waarin arbeidstoeleiding van bewoners op COA locatie Schepersmaat en de Balkenweg het hoofddoel is. Op basis van onderdelen uit het projectplan ‘’Snellere Start, Sterkere Toekomst bewoners azc’’ is een subsidieaanvraag uitgewerkt en ingediend. In oktober wordt de uitkomst van de aanvraag verwacht. De ondertekening gaat nu om een formaliteit die nog geen wijzigingen in het project tot gevolg heeft.
Voor het project ‘’Snellere start, sterkere toekomst bewoners azc’’ is ook een samenwerkingsovereenkomst vastgesteld in het college op 8 april 2025. Deze overeenkomst is echter niet specifiek gericht op AMIF, waardoor een aparte (aanvullende) overeenkomst nodig is.
Besluit:
1.1 Een samenwerkingsovereenkomst met het COA en WPDA aan te gaan voor de subsidieaanvraag bij AMIF voor het project ''Snellere start, sterkere toekomst''
1.2 De burgemeester te verzoeken om wethouder Staal volmacht te verlenen om de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente te ondertekenen.
14 Subsidie stichting PLEK Assen (45824-2025)
In november 2020 is de brede aanpak armoede en schulden vastgesteld door de gemeenteraad. Een van de beleidsdoelen is de aanpak van armoede samen met maatschappelijke organisaties. Een van deze organisaties is Stichting Plek Assen. Deze organisatie speelt sinds 2024 een rol in het bieden van sociale en praktische hulp aan inwoners die te kampen hebben met armoedeproblematiek. De Kledingbank (voorheen sociale winkel), is onderdeel van Stichting Plek Assen. De Kledingbank voorziet in gratis kleding en ondersteunt inwoners met financiële vragen. Met de subsidie kan de stichting het deel van de activiteiten in 2025 bekostigen, welke niet gedekt kunnen worden door giften aan de kledingbank en inkomsten van de Kledingbank.
Besluit:
1.1 Een bedrag van € 5500,- toe te kennen aan stichting Plek Assen
1.2 Af te wijken van het gevraagde budget in de subsidieaanvraag.
1.3 Het subsidiebedrag te dekken uit het programma Meedoen.
15 Vaststellen Code Goed Onderwijsbestuur PrO Assen (45705-2025) * Vastgesteld in schriftelijke ronde 4 juni 2025
In augustus 2010 is de wet Goed Onderwijs Goed bestuur in werking getreden. In deze wet is vastgelegd dat schoolbesturen een scheiding dienen aan te brengen tussen de functie bestuur en de functie toezicht. Daarnaast is in de wet bepaald dat de scheiding van bestuur en toezicht moet worden vastgelegd in een Code Goed Onderwijsbestuur. In 2012 heeft PrO Assen een Code Goed Onderwijsbestuur vastgesteld.
De VO Raad heeft hiervoor een Code Goed Onderwijsbestuur opgesteld (meest recent in 2019), waarbij uitgegaan wordt van vier principes: verantwoordelijkheid, professionaliteit, integriteit en openheid. Deze principes kennen een ‘pas toe én leg uit’ karakter. Dit betekent dat bestuur en intern toezicht zichtbaar maken hoe zij de code toepassen in hun handelen.
De Code Goed Onderwijsbestuur VO 2019 is geënt op een stichtingsstructuur (bestuur en een raad van toezicht). PrO Assen heeft een andere structuur. PrO Assen maakt als school integraal onderdeel uit van de gemeente Assen. Het college van B&W is Bevoegd Gezag en voert tevens het toezicht uit. Een belangrijk deel van de bestuurlijke taak is gemandateerd aan de directeur van PrO Assen, die bovendien is belast met de dagelijkse leiding van de school. Door deze afwijkende structuur is de Code Goed Onderwijsbestuur VO 2019 niet één op één toepasbaar op de situatie van PrO Assen. Daarom is besloten de Code op maat te maken.
Besluit:
1.1 De Code Goed Onderwijsbestuur ten behoeve van PrO Assen vast te stellen
16 Verkeersveiligheidsmaatregelen Esakkerweg t.b.v. BOSS Peelo (45648-2025)
Met de uitvoering van de visie BOSS worden er centrale Stadplekken voor spelen en sporten gerealiseerd, waaronder de stadplek Spelen en Sport aan de Esakkerweg in Peelo. De verkeersveiligheid rondom de speelplekken valt echter niet binnen de scope van BOSS.
De Esakkerweg is de hoofdontsluiting van de wijk Peelo. Het veilig kunnen oversteken van deze weg kan met name voor kwetsbare ouderen en jonge kinderen lastig zijn. Om ervoor te kunnen zorgen dat ook deze doelgroepen veilig en verantwoord bij de nieuwe stadsplek kunnen komen is het noodzakelijk de weginrichting te wijzigen. De financiële dekking is gevonden binnen het UPM2.
Besluit:
1.1 In te stemmen met de verkeerskundige aanpassingen in Peelo in het kader van de BOSS visie;
1.2 Voor de verkeerskundige aanpassingen een bedrag van €115.000,-- beschikbaar te stellen;
1.3 Dit bedrag te dekken uit de subsidiemiddelen Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) en de be-staande middelen ‘Algemeen UPM2’ vanuit het Uitvoeringsprogramma mobiliteit 2023-2026 (UPM2).
17 Vervallen grafrechten op begraafplaats De Boskamp (45743-2025)
De grafrechten op begraafplaats De Boskamp worden initieel uitgegeven voor 20 jaar. Daarna kan worden verlengd met perioden van 5, 10, 15, 20 of 50 jaar.
De gemeente vraagt rechthebbenden minimaal een jaar voor afloop van de grafrechttermijn of zij de rechten willen verlengen. Als een rechthebbende hierop niet reageert, het adres van de rechthebbende niet kan worden achterhaald of als de rechthebbende is overleden worden er mededelingen bij het graf, de ingang van de begraafplaats en op internet geplaatst met het verzoek aan rechthebbende dan wel belanghebbenden om zich bij de gemeente te melden.
Op bijgaande lijst staan de graven waarvoor zich na bovenstaande acties geen (nieuwe) rechthebbenden hebben gemeld. De rechten op deze graven kunnen vervallen worden verklaard.
Besluit:
1.1 Grafrechten vervallen verklaren van graven op bijgevoegde lijst (einddatum graftermijn 2024).
18 Raadsbrief vervolg planning jaarrekening 2024 en accountantsverslag*schriftelijke ronde 6 juni 2025
Op 27 mei 2025 hebben we aangegeven dat wij een vertraging hadden opgelopen in het proces van de Jaarrekening 2024. De extra inspanningen die we hebben geleverd om de opgelopen vertraging in te lopen, hebben resultaat gehad. Wij kunnen nu de raad informeren dat de bespreking van de Jaarrekening en accountantsverslag zoals gepland voor de raadsvergadering van 10 juli 2025 door kan gaan.
De opgelopen vertraging heeft wel gevolgen voor het behandelproces in zowel de accountantscommissie als de gemeenteraad. De raad en accountantscommissie heeft, zoals eerder aangegeven, minder tijd om de stukken door te nemen en daar op te reageren.
Besluit:
1.1. Met bijgaande brief de raad en accountantscommissie te informeren over oplevering Jaarrekening 2024.
Vastgesteld in de vergadering van 16 juni 2025.
, burgemeester
, secretaris