Besluitenlijst 25 november 2025
Voorzitter: M.L.J Out
Aanwezigen: J. Broekema, T. Dijkstra, B.J. ten Oever, M.L.J. Out, M.F. Rasker, A. Smit en C. Staal
1 Vaststellen van de openbare besluitenlijst van de vergadering d.d. 18 november 2025
Besluit: Vastgesteld.
2 Startverklaring Risicobeheerfonds Nederlandse Gemeenten (90384-2025)
Het Risicobeheerfonds Nederlandse Gemeenten is een collectief initiatief van gemeenten en de VNG om het risicobeheer van gemeentelijke gebouwen te versterken en te voorzien in een betaalbare en stabiele verzekeringsoplossing. Uitgangspunt voor de collectieve schadeverzekering is het oprichten van een naamloze vennootschap (NV) die voor 50% in eigendom is van de deelnemende gemeenten en 50% van de VNG. Als eerste product wil het Risicobeheerfonds een opstalverzekering voor gemeentelijk vastgoed aanbieden.Onderzocht wordt of dit kan leiden tot een verlaging van de kosten en beter risicobeheer. Daarnaast worden de administratieve lasten mogelijk verminderd, onder meer doordat het niet meer nodig is de verzekering aan te besteden.
Om het bedrijf verder op te zetten is naast de goedkeuring van De Nederlandsche Bank inzicht nodig in het animo van gemeenten om deel te nemen. Het VNG-bestuur heeft besloten dit initiatief verder te brengen. Om de belangstelling van de gemeenten vast te stellen, is er een startverklaring opgesteld. Mits voldoende gemeenten deze verklaring afgeven aan de VNG, kunnen volgende stappen richting de daadwerkelijke oprichting worden genomen. De startverklaring is niet bindend.
Bevoegdheid
Om uiteindelijk deel te nemen aan dit initiatief dient de gemeente aandelen in een nog op te richten NV te nemen. Op grond van artikel 160 Gemeentewet moet de raad hierover een zienswijze afgeven, waarbij getoetst wordt aan onder meer de Nota Verbonden Partijen. Pas daarna neemt het college een inhoudelijk besluit over daadwerkelijke deelname, waarin – naast de in de verklaring genoemde randvoorwaarden – ook de verzekeringstechnische aspecten worden afgewogen.
Besluit:
1.1 De startverklaring voor oprichting van en deelname aan het Risicobeheerfonds te ondertekenen.
1.2 De gemeenteraad te informeren over dit besluit en de eventuele vervolgstappen (waaronder de zienswijzeprocedure) bij daadwerkelijke deelname.
3 Beleidsregels woningsplitsing, woningdelen en tijdelijke woningen (86038-2025)
* Aangehouden op 11 november 2025
De huidige beheersverordening is destijds opgesteld om de negatieve gevolgen van o.a. verkamering in bepaalde delen van de stad te beperken. De leefbaarheid in bepaalde buurten ondervond negatieve gevolgen door het toevoegen van wooneenheden. Maar woningsplitsing, woningdelen of tijdelijke woningen op particulieren erven kan ook bijdragen aan de woningbouwopgave.
De gemeente Assen streeft naar een evenwichtige en ontspannen stedelijke woonomgeving die aansluit bij de woonbehoeften van haar inwoners. Het college heeft de ambitie om voor 2030 minimaal 3.000 woningen te realiserenen heeft in de Asser Ambitie Agenda de ambitie van 10.000 woningen opgenomen. Naast nieuwbouw wordt daarbij ook gekeken naar het beter benutten van de bestaande woningvoorraad. Het splitsen of delen van woningen in de verschillende vormen kunnen hieraan bijdragen. De druk op de woningmarkt is hoog, het tijdelijke toevoegen van woningen of wooneenheden kan helpen de druk op korte termijn te verlichten. Om dit ruimtelijk mogelijk te maken is aanvullend beleid op het (tijdelijk) omgevingsplan Assen (dat onder andere bestaat uit het Facetbestemmingsplan woningsplitsing en woningomzetting en de Facetbeheersverordening Assen - woningsplitsing en woningomzetting 2020) noodzakelijk.
Besluit:
1.1 De 'Beleidsregels woningsplitsing en woningdelen gemeente Assen 2026' vast te stellen.
1.2 De 'Beleidsregels voor tijdelijke woningen op particuliere erven gemeente Assen 2026' vast te stellen.
1.3 De gemeenteraad te informeren over de beleidsregels aan de hand van de bijgaande (concept) raadsbrief.
4 Planning versterken van de Baggelhuizerplas (90436-2025)
Op 18 september 2025 heeft de gemeenteraad ingestemd met het Voorlopig Ontwerp en het bijbehorende raadsvoorstel voor het versterken van de Baggelhuizerplas. Sindsdien wordt er gewerkt aan de voorbereiding van de uitvoering.
Begin november 2025 zijn er in het college en door RTV Drenthe vragen gesteld over de stand van zaken en de beoogde planning. Naar aanleiding hiervan is voorliggende raadsbrief opgesteld om de gemeenteraad te informeren over de voortgang.
Besluit:
1.1 Een informerende brief aan de raad m.b.t. de uitvoering van de versterking van de Baggelhuizerplas te verzenden.
5 Beantwoording schriftelijke raadsvragen van fractie lijst Homan over mesincident Marktstraat (90346-2025)
Op 30 oktober omstreeks 11:10 uur fietste verdachte door de Kleine Marktstraat. Hij werd hierop aangesproken door een bezoeker van de binnenstad. Hierop ontstond een woordenwisseling en schermutseling. Verdachte is weggegaan, maar is na 15 à 20 minuten teruggekeerd naar de Markstraat en toen heeft het mesincident plaatsgevonden. Over het mesincident zijn schriftelijke vragen gesteld door de Fractie lijst Homan.
Besluit:
1.1 De schriftelijke vragen van de fractie van lijst Homan over het mesincident in de Marktstraat te beantwoorden met bijgevoegde raadsbrief.
6 Nakomen afspraken bestuursovereenkomst Expohal (90672-2025)
In september 2024 hebben het COA en de gemeente een bestuursovereenkomst getekend voor de opvang van asielzoekers in de Expohal, die dient als overlooplocatie voor het aanmeldcentrum in Ter Apel. In deze bestuursovereenkomst staat een aantal voorwaarden, waar het COA zich niet aan houdt.
Besluit:
1.1 Het COA dringend verzoeken om de afspraken in de bestuursovereenkomst voor de opvang in de Expohal na te komen en de Expohal 31 december 2025 bewonersleeg op te leveren, door bijgevoegde brief te versturen.
7 Hernoemen openbare ruimte Paaskamp (91287-2025)
De Burgemeester wil de commissaris, namens de gemeente Assen, een passend afscheidscadeau aanbieden. Hij stelt voor aan het college om dit te doen door de commissaris een plek te geven in de openbare ruimte. Door het hernoemen van openbare ruimte (fietspad) Paaskamp naar Commissaris Klijnsmapad.
Besluit:
1.1 De naamgeving van de openbare ruimte Paaskamp te wijzigen naar: Commissaris Klijnsmapad.
8 Slotwijziging 2025 (36e begrotingswijziging) (90369-2025)
Voor u ligt de Slotwijziging 2025:
https://assen.publicaties.app/pub/slotwijziging2025/1/p1-homepage
Sinds de vaststelling van de primaire begroting en een aantal begrotingswijzigingen in de loop van het jaar hebben zich nog een aantal ontwikkelingen voorgedaan die leiden tot de slotwijziging van de begroting 2025. Conform de financiële verordening maken ook de voorgestelde budget-overhevelingen naar 2026 onderdeel uit van deze slotwijziging.
Besluit:
1.1 De raad voor te stellen de Slotwijziging 2025 (36e en laatste begrotingswijziging) vast te stellen;
1.2 De raad voor te stellen een bedrag van € 1.119.000 te storten in de Reserve jaarovergang en dit bedrag te onttrekken aan het resultaat van 2025.
9 Opdracht onderwijsvisie Assen (90337-2025)
In Assen missen we een onderwijsvisie: een plan dat richting geeft en past bij wat Assen nodig heeft. In Assen willen we het onderwijs beter verbinden met andere thema’s, zoals jeugdhulp, welzijn, werk & inkomen, de arbeidsmarkt, economie en innovatie. Op dit moment mist een duidelijke samenhang tussen bestaand beleid en missen we een strategische koers. Aan de andere kant zijn er de afgelopen jaren mooie verbindingen gelegd of versterkt (bijvoorbeeld Veiligheidscampus).Deze visie focust zich vooral op de verbinding tussen onderwijs en economie, omdat de verbinding met sociaal domein al wordt opgepakt.
De verbinding tussen onderwijs en het sociaal domein wordt opgepakt in het LEA: lokaal educatieve agenda. Dit is de samenwerking tussen de gemeente Assen, het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en kinderopvang. De afgelopen jaren is de samenwerking verstevigd. Thema’s zoals kansengelijkheid, wijkgericht werken, nieuwkomersonderwijs, jeugdhulp krijgen daarin een plek. Naar verwachting ligt in het eerste kwartaal 2026 een strategisch samenwerkingsplan tussen onderwijs/kinderopvang en het sociaal domein van de gemeente Assen.
Om deze visie uit te voeren (met focus op onderwijs en economie), is een projectopdracht opgesteld (zie bijlage). Hierin staat beschreven wat de visie gaat inhouden en wie hierbij betrokken zijn.
Besluit:
1.1 Opdracht te verlenen voor het opstellen van een onderwijsvisie voor de gemeente Assen.
10 Beleidsregels alleenverdienersproblematiek & hersteloperatie toeslagen (90304-2025)
We vragen het college om beleidsregels vast te stellen voor een tweetal bijzondere regelingen die worden uitgevoerd door het Werkplein Drentsche Aa. Daarbij vragen we om een opdrachtbrief aan het Werkplein Drentsche Aa te versturen voor de uitvoering van de brede ondersteuning van gedupeerde inwoners.
Besluit:
1.1 De beleidsregels Tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Assen 2025, 2026 en 2027 vast te stellen.
1.2 De beleidsregels brede ondersteuning toeslagenaffaire gemeente Assen 2025 vast te stellen.
1.3 Opdracht te verstrekken aan het Werkplein Drentsche Aa voor de uitvoering van de brede ondersteuning hersteloperatie toeslagen door het verzenden van bijgevoegde opdrachtbrief (bijlage 3).
11 Prestatieafspraken 2026 met woningcorporaties en hun huurdersorganisaties (90456-2025)
Er zijn 4 woningcorporaties actief in Assen. De woningwet verplicht corporaties, hun huurdersorganisaties en gemeenten prestatieafspraken te maken. De corporaties moeten de ‘Prestatieafspraken 2026’ uiterlijk 15 december 2025 op hun website publiceren. Met de 4 corporaties en hun huurdersorganisaties is de afgelopen maanden overleg gevoerd en is een akkoord bereikt over de voorliggende Prestatieafspraken.
De meerjarige prestatieafspraken tussen de huurderorganisaties MEVM en Samen Sterk, de corporaties Actium en Woonservice en de gemeente Assen liepen tot en met 2025. Dit geldt ook voor de meerjarige prestatieafspraken tussen bewonerscommissie Ankerhof, woningcorporatie Woonzorg Nederland en de gemeente Assen. Partijen hebben afgesproken een Jaarplan voor 2026 te maken die in lijn is met de meerjarige prestatieafspraken, de jaarlijkse aanvullingen en de huidige Woonvisie. Daarnaast letten we erop dat het niet strijdig is met het in ontwikkeling zijnde Volkshuisvestingsprogramma en de Woonzorgvisie voor zover we dat kunnen bepalen. Vanaf de 2e helft van 2026, als het 'visie deel' van het Volkshuisvestingsprogramma en de Woonzorgvisie vastgesteld zijn door het college en de raad, kunnen de nieuwe Meerjarige Prestatieafspraken voor de periode 2027 t/m 2031 worden gemaakt. Dan zullen ook woningscorporatie Woonzorg Nederland en bewonerscommissie Ankerhof onderdeel uitmaken van de afspraken met MEVM, Samen Sterk, Actium en Woonservice. Deze wordt verrijkt na het vaststellen van het volkshuisvestingsprogramma of verder uitgewerkte planning en programmering.
Besluit:
1.1 De ‘Prestatieafspraken Assen 2026’ met de woningcorporaties Actium en Woonservice en huurdersorganisaties MEVM en Samen Sterk vast te stellen;
1.2 De ‘Prestatieafspraken gemeente Assen, Woonzorg Nederland en Bewonerscommissie Ankerhof 2026’ vast te stellen;
1.3 De ‘Prestatieafspraken 2026’ met woningcorporatie Omnia Wonen en Stichting Huurdersorganisatie Omnia Wonen vast te stellen;
1.4 De Burgemeester verzoeken wethouder Staal volmacht te verlenen voor het ondertekenen van de Prestatieafspraken;
1.5 De raad te informeren over de Prestatieafspraken 2026 middels bijgevoegde raadsbrief.
12 Uitvoerings- en handhavingstrategie 2026-2029 Omgevingsdienst Drenthe (90477-2025)
De bevoegde gezagen, in dit geval de Drentse gemeenten en de provincie Drenthe, zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de uitvoering de milieutaken (vergunningverlening, toezicht en handhaving – VTH) die onder mandaat zijn belegd bij de Omgevingsdienst Drenthe (OD Drenthe). Deze taken moeten worden uitgevoerd binnen een vastgestelde en uniforme strategie.
Op 4 april 2025 is de ontwerpversie van de strategie via de colleges van B&W en GS toegezonden aan de raden en provinciale staten, met het verzoek om een zienswijze in te dienen. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 21 mei is besloten dat Assen geen zienswijze afgeeft. In totaal zijn vijf zienswijzen ontvangen van de raden van Midden-Drenthe, De Wolden, Coevorden, Borger-Odoorn en Tynaarlo. Op 9 september 2025 ontving het college de definitieve strategie van het dagelijks bestuur van de OD.
De huidige strategie (2022–2026) bood in de praktijk onvoldoende concrete handvatten. Daarom is nu, met het oog op actualiteit, uitvoerbaarheid en wettelijke verplichtingen onder de Omgevingswet, een nieuwe uitvoerings- en handhavingsstrategie milieu opgesteld voor de periode 2026–2029. Hierin worden de ambities, doelstellingen en werkwijzen voor de milieutaken opnieuw vastgesteld.
De strategie is afgestemd met alle deelnemers aan OD Drenthe. De raad ontvangt de strategie ter kennisname, samen met een publieksvriendelijke samenvatting in zes vragen.
Besluit:
1.1 De uitvoerings- en handhavingsstrategie van de Omgevingsdienst Drenthe 2026-2029 vast te stellen;
1.2 De aanbiedingsbrief, uitvoerings- en handhavingsstrategie en de samenvatting in zes vragen (bijlage) aan de raad te sturen.
13 Subsidie ATV de Hertenkamp tennisles asielzoekers en statushouders (90332-2025)
ATV de Hertenkamp geeft sinds vier jaar tennisles aan asielzoekers en statushouders van het AZC. De tennisvereniging heeft hiervoor een subsidie ontvangen van o.a. Frisse Start en Stila tot en met april 2024. Van april 2024 tot april 2025 heeft de vereniging een subsidie ontvangen van de gemeente. ATV de Hertenkamp wil de tennislessen aan 15 asielzoekers en statushouders de komende periode voortzetten.
Besluit:
1.1 ATV de Hertenkamp een subsidie te verlenen van € 2.670 voor het organiseren van tennislessen voor asielzoekers en statushouders die wonen op het AZC aan de Schepersmaat in Assen.
14 Grondprijzen 2026 en tarieventabel plankosten 2026 (90309-2025)
Jaarlijks stellen wij nieuwe openbare uitgifteprijzen vast en sinds 2023 stellen wij ook jaarlijks een tarieventabel plankosten vast ten behoeve van particuliere bouw initiatieven.
Besluit:
1.1 De uitgifteprijzen voor (sociale-)woningbouw, bedrijven en overige categorieën vast te stellen,
zoals vermeld in de bijgevoegde Openbare grondprijzenbrief 2026, en deze te publiceren op de gemeentelijke website.
1.2 De tarieventabel plankosten 2026 vast te stellen, zoals opgenomen in de bijlage, en deze te publiceren op de gemeentelijke website
15 Vaststelling openbare grondprijs recht van opstal laadinfrastructuur transportbussen en vrachtwagens (90317-2025)
In de Grondprijzenbrief 2025 zijn voor de uit te geven kavels waaronder op Messchenveld grondprijzen vastgesteld.Binnen het plangebied Hof van Parijs op Messchenveld vinden gesprekken plaats met een partij die laadinfrastructuur wil plaatsen voor transportbussen en vrachtwagens. Deze partij zal geen reguliere kavel afnemen, maar is in overleg ingepast tussen de parkeerplaatsen in het openbaar gebied. De reden hiervoor is dat laadinfra weinig tot geen overige ruimte benodigd heeft. Uitgifte in openbaar gebied vindt plaats onder een zakelijk recht, een recht van opstal. Voor dit type bedrijvigheid wordt een marktconforme retributie berekend.
Op dit moment heeft de gemeente Assen geen vastgestelde uitgifteprijzen voor zakelijk recht voor laadinfrastructuur voor transportbussen en vrachtwagens. Onze taxateur heeft de kavels gewaardeerd en adviseert een onderstaande grondprijs met bijbehorende voorwaarden.
Via dit collegevoorstel leggen wij het door onze taxateur opgemaakte uitgifteprijs voor en vragen instemming dit tarief op te nemen in de contracten met partijen die deze diensten aanbieden voor 2025 en 2026.
Besluit:
1.1 De grondprijs t.b.v. snellaadinfrastructuur voor o.a. transportbussen en vrachtwagens voor de gemeente Assen voor 2025 en 2026 vast te stellen.
Vastgesteld in de vergadering van 2 december 2025.
, burgemeester
, secretaris