Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen
Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen

Besluitenlijst 30 september 2025

Voorzitter M.L.J Out

AanwezigenJ. Broekema, T. Dijkstra, B.J. ten Oever, M.L.J. Out, M.F. Rasker, A. Smit en C. Staal

1 Vaststellen van de openbare besluitenlijst van de vergadering d.d. 23 september 2025

Besluit:

Vastgesteld.

2BOPA/Omgevingsvergunning Schildersbuurt (75332-2025)

De Stichting Actium is van plan om 100 bestaande woningen in Schildersbuurt te slopen en te vervangen voor 105 nieuwe sociale huurwoningen in de vorm van eengezinswoningen en levensloopbestendige woningen. Het plan bestaat uit een aantal woonblokken met één of twee bouwlagen plus kap. Daarnaast wordt ook de openbare ruimte binnen en buiten het plangebied heringericht.

Zowel het bouwen van de woningen als het inrichten van de openbare ruimte vindt in 2 fasen plaats. Eerst wordt het westelijke gedeelte van het plangebied gebouwd en heringericht, daarna het oostelijke gedeelte (ten oosten van Lonerstraat).

Het plan is strijdig met het tijdelijke deel van het omgevingsplan. Hiervan kan met een vergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (hierna: BOPA) afgeweken worden. De BOPA voor de beide fasen wordt in één vergunning aangevraagd en verleend. Dit betreft de ruimtelijke bouwactiviteit (omgevingsplan). Volgens de wet is voor dit plan geen omgevingsvergunning (wel melding) voor technische bouwactiviteit nodig, omdat het plan valt onder het systeem van private kwaliteitsborging. Dit betekent dat een private kwaliteitsborger het bouwwerk moet controleren.

De Schildersbuurt ligt binnen de grenzen van het bestemmingsplan Assen Oost en Het Palet. Beide plannen maken onderdeel uit van het tijdelijke deel omgevingsplan. Hierin heeft de locatie de volgende bestemmingen en aanduidingen:

Ø Wonen

Ø Groenvoorzieningen

Ø Verkeersdoeleinden.

Het nieuwe bouwplan is strijdig met het Omgevingsplan, omdat in het nieuwe ontwerp een deel van de woningen buiten het bouwvlak komt te staan en de geluidsnormen worden overschreden.

Het initiatief past binnen het gemeentelijk beleid, is stedenbouwkundig akkoord en voldoet aan een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Daarom wordt geadviseerd om de omgevingsvergunning voor dit plan te verlenen.

Besluit:

1.1 De omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit voor het herstructureringsplan de Schildersbuurt te verlenen.

1.2 Geen milieueffectrapport te laten opstellen.

3Leges hospitaverhuur (75294-2025)

Het college streeft naar de realisatie van minimaal 3.000 woningen voor 2030 en heeft in de AAA de ambitie van een toevoeging van 10.000 woningen opgenomen. Naast nieuwbouw wordt daarbij ook gekeken naar het beter benutten van de bestaande woningvoorraad. Hospitaverhuur kan hierin een waardevolle rol spelen. Bij hospitaverhuur wonen huurder en verhuurder (de hospita) samen in dezelfde woning, zonder dat zij een gemeenschappelijk huishouden vormen. Zij delen voorzieningen zoals keuken, badkamer en toilet. Hospitaverhuur is een laagdrempelige vorm van woningdelen die doorgaans geen fysieke aanpassingen aan de woning vraagt. Het biedt met name tijdelijke woonruimte voor doelgroepen zoals studenten, (kwetsbare) jongeren of mensen die na een scheiding snel onderdak nodig hebben.

In het Facetbestemmingsplan woningsplitsing en woningomzetting en de Facetbeheersverordening Assen - woningsplitsing en woningomzetting 2020 is er geen onderscheid gemaakt tussen hospitaverhuur en andere vormen van woningdelen en woningsplitsen. Hierdoor is er altijd een vergunning voor hospitaverhuur nodig en zijn er leges verschuldigd. De vergunningsplicht geeft de gemeente de mogelijkheid om inzicht te krijgen in waar en in welke mate hospitaverhuur plaatsvindt, en om toezicht en registratie te waarborgen. Het gaat daarbij om een functiewijziging zonder bouwactiviteit. De legeskosten hiervoor bedragen circa €660 (artikel 2.6, lid 6, Legesverordening). De beleidsregels woningsplitsing die op dit moment ontwikkeld worden vormen een aanvulling op de bestaande facetbeheersverordening: voor ingrijpende wijzigingen is besluitvorming door de raad nodig. De leges kunnen echter wel worden aangepast via de legesverordening die eind dit jaar aan de raad zal worden voorgelegd. Leges mogen maximaal 100% kostendekkend zijn, maar het staat de gemeenteraad vrij om de kostendekkendheid lager vast te stellen. Het is daarmee een bestuurlijke keuze of de kosten volledig door de aanvrager van de vergunning worden gedragen of (deels) uit de algemene middelen worden bekostigd.

Deze hoogte van de leges werkt op dit moment ontmoedigend voor verhuurders en staat haaks op het doel om hospitaverhuur te stimuleren. Om hospitaverhuur te stimuleren wordt voorgesteld de leges voor een vergunning te verlagen naar €0. In dit voorstel wordt het college gevraagd om hiermee in te stemmen.

Besluit:

1.1 De raad voor te stellen bij het vaststellen van de legesverordening 2026 de hoogte van de leges voor hospitaverhuur, per 1 januari 2026, naar beneden bij te stellen van €660 naar €0.

4Ondertekening Transformatieplan Mentale Gezondheid Drenthe (75274-2025)

De mentale gezondheidszorg in Drenthe staat onder druk: wachttijden lopen op, de druk op huisartsen en gemeenten neemt toe, en inwoners ervaren dat passende zorg en ondersteuning niet tijdig beschikbaar zijn. Het transformatieplan is bedoeld om hier een doorbraak in te realiseren, samen met alle betrokken partijen. Het transformatieplan ligt in lijn met het Drentse regiobeeld, het regioplan en de conceptagenda van Gezonde Marke en landelijke akkoorden waaronder IZA, GALA en AZWA.

Het plan is versneld opgesteld (mede vanwege landelijke termijnen en de schaarste in transformatiemiddelen). Daardoor is het nog niet volledig uitgewerkt. 

Gemeenten hebben actief deelgenomen aan de voorbereiding. Aanvullende afspraken om na de ondertekening de verdere uitwerking gezamenlijk vorm te geven, en over de voorwaarden genoemd bij de hierboven voorgestelde besluitpunten, moeten in de Coalitieraad Mentale Gezondheid van 18 september 2025 in aansluiting op het PHO Gezondheid en Welzijn nog worden geconcretiseerd.

Wethouder Broekema is in meerdere rollen nauw betrokken bij dit proces: als voorzitter PHO-VDG gezondheid en welzijn en heeft, in duoschap met wethouder D. Keen van de gemeente Emmen sinds begin dit jaar tijdelijk de rol overgenomen van de wethouder R. Raven binnen de coalitieraad Mentale Gezondheid binnen Gezonde Marke.

In het VDG-portefeuillehoudersoverleg Gezondheid en Welzijn is het voorstel besproken in een extra ingelast PHO op 22 september 2025 voor de regionale afstemming van het besluitvormingsproces in de colleges. Ondanks de zorgen en onzekerheden is afgestemd positief te adviseren richting de colleges van B&W. Men is er unaniem over eens dat de urgentie op de opgave groot is en dat het noodzakelijk is transformatief samen te werken met de partners in de regio Drenthe. Het transformatieplan bouwt voort op de al lang bestaande samenwerking vanuit de Sluitende Keten GGZ. Betrokken bestuurders hebben daarbij aangegeven dat ze vinden dat er voldoende disclaimer en voorwaarden zijn opgenomen om de ruimte te hebben bij verdere implementatie en uitvoering van het plan nadere afspraken te maken.

Besluit:

1.1 In te stemmen met ondertekening van het Transformatieplan Mentale Gezondheid Drenthe.

1.2 De gemeente Emmen te machtigen als penvoerder voor het transformatieplan en als aanvrager van de SPUK-transformatiemiddelen bij DUS-i met bijgevoegd machtigingsbesluit.

1.3 De burgemeester te verzoeken om wethouder Broekema volmacht te verlenen om het Transformatieplan Mentale Gezondheid Drenthe namens de gemeente te ondertekenen.

5 Uitvoeringsbeleid participatie bij initiatieven onder de Omgevingswet en impactmeter (75142-2025)

De gemeente Assen vindt het belangrijk dat inwoners, organisaties en bedrijven kunnen meedenken en meedoen bij plannen en besluiten die hun leefomgeving raken. Met de Verordening Participatie en Uitdaagrecht Assen is hiervoor het kader vastgesteld. Voor de uitvoering daarvan is een uitvoeringsbeleid opgesteld. Daarnaast is een impactmeter ontwikkeld die initiatiefnemers helpt bij het bepalen van een passend participatieniveau.

Dit voorstel vraagt het college om het uitvoeringsbeleid vast te stellen en de impactmeter officieel te publiceren.

Besluit:

1.1 Het Uitvoeringsbeleid participatie bij initiatieven onder de Omgevingswet vast te stellen (bijlage 1).

1.2 De impactmeter te publiceren via de website van de gemeente Assen en in te zetten als hulpmiddel voor initiatiefnemers (bijlage 2).

6 Vergoeding Adviescommissie Evenementen (75093-2025)

Op 22 januari 2025 ontving het college van de Adviescommissie Evenementen het verzoek om de vergoeding van de commissieleden te herzien. Dit verzoek is in de wacht gehouden omdat de functie en werkwijze van de adviescommissie met de leden zou worden besproken. Nu dat is gebeurd, is het verzoek van de Adviescommissie in behandeling genomen. De commissie verzoekt om wijziging van de vergoedingssystematiek (per vergadering in plaats van per beoordelingsronde), aanpassing van het vergoedingsbedrag aan de huidige maatstaven (momenteel € 250,- per beoordelingsronde) en jaarlijkse indexatie van het vergoedingsbedrag (momenteel geen indexatie).Het voorstel is om de wijze van vergoeden gelijk te trekken met die van andere gemeentelijke commissies en deze aanpassing te verwerken in het huishoudelijk reglement van de adviescommissie.

Besluit:

1.1 Het gewijzigde Huishoudelijk Reglement van de Adviescommissie Evenementen Assen vast te stellen.

1.2 De adviescommissie per brief te informeren over de wijziging.

7 Verleende subsidie transformatie en woningsplitsing (75224-2025)

De provincie Drenthe heeft een subsidieregeling opgezet om projecten voor transformatie en woningsplitsing financieel te ondersteunen. Hiermee wil de provincie bijdragen aan de realisatie van meer permanente betaalbare woningen in Drenthe. Er is in totaal € 3.000.000,-- beschikbaar voor deze regeling. Per toegevoegde woning is er maximaal € 5.000,-- subsidie. Voor sociale huurwoningen is het maximaal € 10.000,-- per woning. Gemeenten in Drenthe kunnen deze subsidie aanvragen voor initiatiefnemers. Actium heeft de gemeente Assen gevraagd een subsidieaanvraag in te dienen voor een transformatieproject aan de Sparrenlaan.

Met dit project aan de Sparrenlaan 10 t/m 20 in Assen voegt Actium 21 permanente appartementen toe aan de bestaande woningvoorraad. Deze woningen dragen rechtstreeks bij aan de in de regionale woondeals Drenthe gestelde doelen rondom het vergroten van het aanbod betaalbare en passende woningen. De beoogde doelgroep (jongeren en andere woningzoekenden met een kleine beurs) sluit bovendien aan bij de gezamenlijke ambitie om kwetsbare doelgroepen sneller aan passende woonruimte te helpen en zo de doorstroom te bevorderen.

Er is inmiddels gestart met het vergunningentraject, daarna wordt zo snel mogelijk gestart met (ver)bouwerkzaamheden. De planning is erop gericht de werkzaamheden uiterlijk in het tweede kwartaal van 2026 af te ronden, zodat de appartementen dan verhuurd kunnen worden. De woningen worden uiterlijk januari 2027 beschikbaar voor bewoning en daarmee structureel toegevoegd aan de woningvoorraad.

Besluit:

1.1 Kennis te nemen van de door de provincie verleende subsidie van € 210.000 Transformatie en Woningsplitsing in Drenthe voor het project Sparrenlaan 10-20 te Assen.

1.2 De subsidie te verlenen conform de subsidiebeschikking en voorwaarden van de provincie aan woningcorporatie Actium.

1.3 Aanvullend een voorwaarde op nemen bij de beschikking aan woningcorporatie Actium dat de subsidiebijdrage (geheel) terugbetaald moet worden aan de gemeente indien niet voldaan wordt aan de prestatieverplichting.

8 Voortgang Zero Emissiezone Assen – Stand van zaken september 2025 (73572-2025)

In Assen werken we aan een aantrekkelijke, duurzame binnenstad met meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers. Een belangrijke maatregel is het terugdringen en verduurzamen van vracht- en bestelverkeer in het voetgangersgebied. Om deze reden is in Assen vanaf 1 januari 2025 een zero emissiezone ingesteld in Assen. Het college heeft op 19 december 2024 toegezegd de raad te informeren over de eerste bevindingen van de zero emissiezone.

Besluit:

1.1 Kennis te nemen van Voortgang Zero Emissiezone Assen – Stand van zaken september 2025

1.2 De raad te informeren met een raadsbrief.

9 Oprichting Warmtebedrijf Assen B.V. (75075-2025)

Op 13 mei 2025 heeft het college besloten over te gaan tot oprichting van het Warmtebedrijf Assen B.V., onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft met het voorstel ingestemd op 24 juni 2025.

In het collegebesluit zijn destijds geen afspraken gemaakt over de ondertekening van de documenten die nodig zijn voor de oprichting van de besloten vennootschap Warmtebedrijf Assen B.V. Het voorstel is om wethouder Rasker (portefeuillehouder Energietransitie) te mandateren.

In het oprichtingsbesluit wordt ook de aanstelling van de directeur van Warmtebedrijf Assen B.V. geregeld. Omdat de B.V. de eerste tijd administratieve werkzaamheden uitvoert zoals de aanvraag van de WIS-subsidie, stellen we eerst concerndirecteur Gijs Lensink aan. Na vekrijging van de WIS-subsidie zullen we het warmtebedrijf gaan inrichten. We zullen dan ook omstreeks Q2 2026 een directeur werven.

Besluit:

1.1 De burgemeester te verzoeken om wethouder Rasker (Energietransitie) volmacht te verlenen de documenten voor de oprichting van Warmtebedrijf Assen B.V. te ondertekenen.

10Programma Water en Riolering 2026-2031 (75193-2025)

Op 16 mei 2025 heeft het college ingestemd met het concept-rapport/ontwerp Programma Water en Riolering 2026-2031 (PWR). De gemeenteraad heeft kennis genomen van het PWR en de heeft de middelen die erin zijn opgenomen vastgesteld. Daarna heeft het PWR deze zomer ter inzage gelegen. Hierbij zijn door 2 inwoners zienswijzen ingediend. De beantwoording van de zienswijze is opgenomen in een reactienota. Deze reactienota zal bij het PWR worden gevoegd in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).

Besluit:

1.1 Het Programma Water en Riolering 2026-2031 (PWR) vast te stellen

1.2 Kennis te nemen van de Reactienota Programma Water en Riolering 2026-2031

1.3 De raad te informeren met bijgaande bief.

11 Vaststelling stemlocaties Tweede Kamerverkiezingen 2025 (75319-2025)

Met dit collegebesluit worden de stemlokalen voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2025 formeel vastgesteld.

Besluit:

1.1 De locaties conform bijlage 1 als stemlocaties voor de Tweede Kamerverkiezingen vast te stellen.

12 Wijzigingen op de Verordening Financieel beleid, beheer en organisatie (75162-2025)

1.1 De raad voor te stellen de gewijzigde Verordening Financieel beleid, beheer en organisatie 2025 vast te stellen.

In het jaarrekeningtraject 2024 liepen we tegen een verschil in interpretatie aan van de regels over begrotingsrechtmatigheid zoals we hebben opgenomen in onze Verordening Financieel beleid, beheer en organisatie (hierna: Financiële verordening). Daarnaast heeft de raad besloten om – voorlopig – geen Voortgangsrapportage in de oude vorm meer te hoeven ontvangen. De raad heeft in januari 2025 dit door middel van een wijziging op de Financiële verordening bekrachtigd door artikel 7 Voortgangsrapportage voor de jaren 2025 en 2026 te laten vervallen. Dit besluit heeft gevolgen voor de begrotingswijzigingen en daarmee ook de begrotingsrechtmatigheid. Ook hebben we een tweetal artikelen met betrekking tot Reserves en voorzieningen en Kostprijsberekening aangescherpt. Tenslotte is het Besluit begroting en verantwoording (BBV) recent vernieuwd, wat ook gevolgen heeft voor onze Financiële verordening. Daarom stellen we een aantal wijzigingen op de Financiële verordening voor.

De wijzigingen in de Verordening zijn opgenomen in de was-wordt financiele verordening 2025 t.o.v. 2023 (bijlage 2).

Besluit:

1.1 De raad voor te stellen de gewijzigde Verordening Financieel beleid, beheer en organisatie 2025 vast te stellen.

13 Brief bestuurlijk commitment cofinanciering WoKT 2.0 (76081-2025)

Op 29 augustus heeft de gemeente Assen een aanvraag ingediend in het kader van de Regeling specifieke uitkering woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur (hierna: WoKT 2.0) voor het project Havenkwartier in Assen. Er is een bijdrage van € 6,7 mln aangevraagd.

Om tijdens het Bestuurlijk Overleg MIRT (BO MIRT) de afspraken over toekenning van de WoKT 2.0 vast te kunnen stellen, vraagt het Rijk voor elk voorstel bestuurlijk commitment met betrekking tot de cofinanciering van 35%.

Dit commitment is op 18 september formeel vastgelegd door de gemeenteraad, middels een raadsbesluit waarin een krediet van € 122 miljoen beschikbaar is gesteld voor de publieke investering ten behoeve van de realisatie van het programma Stadskwartier, waar het Havenkwartier onderdeel van uitmaakt. Hiermee wordt gewaarborgd dat de gemeente haar aandeel in de cofinanciering kan dekken en dat de noodzakelijke bovenplanse infrastructuur tijdig kan worden gerealiseerd.

Besluit:

1.1 Het bestuurlijk commitment cofinanciering WoKT 2.0. te bevestigen in een brief aan het Ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat.

Vastgesteld in de vergadering van 7 oktober 2025.

, burgemeester

, secretaris