Besluitenlijst 9 december 2025
Voorzitter: M.L.J Out
Aanwezigen: J. Broekema, T. Dijkstra, B.J. ten Oever, M.L.J. Out, M.F. Rasker, A. Smit en C. Staal
1 Vaststellen van de openbare besluitenlijst van de vergadering d.d. 2 december 2025
Besluit: Vastgesteld
2 Veiligheidsplan 2026, Handhavingsuitvoeringsplan 2026 en uitbreiding formatie team THOVV (94605-2025)
De afgelopen jaren is er door uitbreiding van het team THOVV al fors ingezet op de veiligheidsmaatregelen in de binnenstad. Dit onder andere door het instellen van het Veiligheidsrisicogebied, het messenverbod, preventief fouilleren, inzet beveiliging en jongerenwerkers, handhaven samenscholingsverbod en cameratoezicht. Daarnaast lopen er preventief diverse projecten gericht op jeugd en veiligheid, zoals het samenwerkingsverband Veilige Scholen en het Preventie- en Handhavingsplan.
In het kader van een ‘Veilige Binnenstad’ is er in juni 2024 gestart met een pilot particuliere beveiliging. De pilot duurde 4 maanden en is daarna verlengd om te onderzoeken in hoeverre structurele inzet van beveiliging in de binnenstad nodig is en op welke wijze dit het beste vormgegeven kan worden. Het college heeft op 12 november 2024 ingestemd met een verlenging van de pilot tot 1 januari 2026. Begin 2025 is besloten de beveiligers te vervangen voor Boa’s vanwege de bevoegdheden die Boa’s hebben. De vraag van inwoners en ondernemers naar meer zichtbaarheid van politie en/of boa’s om het veiligheidsgevoel te vergroten blijft.
Besluit:
1.1 Het Veiligheidsplan 2026 en het Handhavingsuitvoeringsplan 2026 vast te stellen;
1.2 De gemeenteraad voor te stellen voor de uitbreiding van de structurele formatie met 6 fte €450.000 beschikbaar te stellen per 2026;
1.3 De gemeenteraad voor te stellen het bedrag van €450.000 voor de structurele uitbreiding van 6 fte te dekken uit de algemene middelen;
1.4 De gemeenteraad voor te stellen een krediet van €60.000 beschikbaar te stellen voor de aanschaf van een voertuig;
1.5 De gemeenteraad voor te stellen de uit de investering voortvloeiende kapitaallasten van €8.050 te dekken uit de algemene middelen;
1.6 De gemeenteraad voor te stellen de jaarlijks terugkerende kosten van beheer en onderhoud van €5.000 te dekken uit de algemene middelen;
1.7 De eenmalige kosten van €20.000 voor de aanschaf van uniformen en uitrusting te dekken uit de overgehevelde incidentele middelen decentralisatie uitkering aanpak overlastgevende asielzoekers 2025;
1.8 De gemeentebegroting overeenkomstig te wijzigen door het vaststellen van de vierde Begrotingswijziging van de begroting 2026.
3 Aanwijsbesluit bedelverbod (94590-2025)
De afgelopen periode komen er steeds vaker signalen en meldingen van bewoners en ondernemers bij politie en gemeente dat zij hinder ondervinden van bedelaars in het centrum- en stationsgebied.
Bedelen kan, vooral wanneer het opdringerig gebeurt, bijdragen aan een onveilig gevoel bij bewoners, ondernemers en bezoekers.
Besluit:
1 Een bedelverbod in te stellen voor het centrumgebied zoals weergegeven op bijgevoegde kaart.
Toelichting:
Wethouder Broekema heeft niet ingestemd met dit voorstel
4 Wijziging Gemeentelijke subsidieregeling energiebesparende isolatiemaatregelen (94429-2025)
Sinds 1 februari 2024 kunnen inwoners met een inkomen van € 34.100,- subsidie voor het verduurzamen van hun huis krijgen onder de Gemeentelijke subsidieregeling energiebesparende isolatiemaatregelen. Deze inkomensgrens staat ongeveer gelijk aan 150% van het wettelijk sociaal minimum. Op 31 december 2025 stopt deze regeling. We willen deze graag voortzetten, omdat we zien dat de combinatie van deze subsidie, de provinciale subsidie, de landelijke ISDE-subsidie en de subsidie Lokale aanpak isolatie gemeente Assen (Nationaal Isolatieprogramma) inwoners echt in staat stelt grote verduurzamingsstappen te zetten. Op 18 september jl. heeft de raad ingestemd met het Plan bestrijden energiearmoede. Onderdeel van dit plan was het voortzetten van de Gemeentelijke subsidieregeling energiebesparende isolatiemaatregelen in de periode 2026-2029. Inmiddels is dit voornemen uitgewerkt in een concreet voorstel voor voortzetting van deze regeling.
Besluit:
1.1 De wijzigingsregeling ‘Gemeentelijke subsidieregeling energiebesparende isolatiemaatregelen gemeente Assen’ vast te stellen.
1.2 Het subsidieplafond van de Gemeentelijke subsidieregeling energiebesparende isolatiemaatregelen gemeente Assen te verhogen van € 585.000,- naar € 855.000,-.
1.3 De bijbehorende uitvoeringskosten van € 30.000,- beschikbaar te stellen voor SNN.
1.4 Deze ophoging van het subsidieplafond te dekken uit resterende SPUK-middelen energiearmoede.
5 Incidentele subsidie 2025 wijkcentrum de MaasStee (94539-2025)
Het wijkuitvoeringsplan Pittelo, dat door de raad in 2024 is vastgesteld, spreekt over de doorontwikkeling van de MaasStee als het ‘huis van de wijk’. Een wijkcentrum waar iedereen zich thuis voelt. Een plek waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
De afgelopen periode is er veel gebeurd in de MaasStee om die doorontwikkeling te kunnen realiseren. Uw college heeft op 13 mei 2025 besloten om een koopoptie-overeenkomst met stichting de MaasStee aan te gaan en het wijkgebouw te kopen voor een bedrag van € 1 en deel te nemen in het bestuur van de stichting.
Het bestuur van stichting de MaasStee verleent aan de gemeente in deze overeenkomst een koopoptie op het pand, op grond waarvan de gemeente het pand kan kopen voor een bedrag van € 1 onder de aanvullende verplichting investeringen in het wijkcentrum te doen waardoor het wijkcentrum duurzaam in gebruik kan blijven.
Op 25 september 2025 heeft de raad besloten € 55k beschikbaar te stellen naar een vervolgonderzoek. Dit onderzoek moet antwoord geven op de voorkeursoptie om het gebouw over te nemen en te kiezen voor nieuwbouw of herontwikkeling op de huidige (of andere) locatie in de wijk Pittelo.
Met betrekking tot dit vervolgonderzoek koersen we op besluitvorming in het derde kwartaal van 2026.
Besluit:
1.1 Aan wijkcentrum de MaasStee in Pittelo een incidentele subsidie t.b.v. inhuur welzijnsruimte en exploitatie voor 2025 te verstrekken van € 75.000;
1.2 Dit bedrag te dekken uit 6460201 Preventiefonds
6 Uitvoeringskrediet voor vernieuwbouw MFA Zeemanstraat (94557-2025)
Voor de renovatie van MFA Zeemanstraat is het Voorlopig Ontwerp, inclusief een kostenraming opgesteld. In het gebouw zullen Kindcentrum (KC) Theo Thijssen, kinderopvang en het bestuurskantoor van Plateau worden gehuisvest. Het gebouw beschikt ook over een gymnastieklokaal.
De gemeente blijft eigenaar van het gebouw. Het onderwijsgedeelte wordt in bruikleen aan Plateau gegeven. Het gebouwdeel voor de kinderopvang en het bestuurskantoor zal aan Plateau worden verhuurd. De gemeente is nog in gesprek met Plateau over de mogelijkheden om het bestuurskantoor te verkopen.
Besluit:
1.1 In te stemmen met de verbouwing van de MFA Zeemanstraat ten behoeve van de huisvesting van de KC Theo Thijssen, gymzaal, inclusief kinderopvang en bestuurskantoor Plateau volgens het ontwerp;
1.2 De raad voor te stellen een uitvoeringskrediet van € 11,6 miljoen beschikbaar te stellen voor de realisatie van de verbouwing van MFA Zeemanstraat.
1.3 De raad voor te stellen de begroting 2026 te wijzigen met 4e begrotingswijziging.
1.4 Op de bijlage ‘investeringsraming’ geheimhouding op te leggen op grond van artikel 87 van de Gemeentewet juncto artikel 5.1, tweede lid onder b van de Wet open overheid.
7 Beantwoording brief inwoner over veiligheid in de Singelpassage en de Kleine Marktstraat (94483-2025)
Op donderdag 30 oktober 2025 is dhr. Erkelens (hierna de briefschrijver) betrokken geweest bij een mesincident in de Markstraat in Assen. De briefschrijver heeft aangifte gedaan van dit incident bij de politie en de verdachte is later aangehouden.
In navolging op dit incident heeft de briefschrijver diverse brieven geschreven om aandacht te vragen voor zijn situatie en de veiligheid in de Marktstraat en de Singelpassage. Zo is er een brief gegaan richting de provincie, de ombudsman en de gemeenteraad. De raad heeft vervolgens de brief ter afhandeling in de handen van het college gelegd. De ombudsman en de provincie hebben tevens verzocht dat de gemeente de afhandeling verzorgd. De brief van dhr. Erkelens aan de raad, en het antwoord hierop zijn als bijlagen bijgevoegd.
Besluit:
1.1 De ingekomen brief te beantwoorden.
8 Nota van Uitgangspunten wijzigingsbesluit omgevingsplan Omgevingskwaliteit (94565-2025)
In uw vergadering van 15 juni 2023 heeft u de ‘Nota van Uitgangspunten Omgevingsplan Assen’ vastgesteld. De in die Nota vastgelegde ontwerpkeuzes gelden voor elke wijziging van het omgevingsplan. Verder is hierin vastgelegd dat we per wijziging omgevingsplan een separate en concretere Nota van Uitgangspunten aan uw raad gaan voorleggen.
Dit nieuwe wijzigingsbesluit gaat over de actualisatie van de welstand- en reclameregels van de gemeente. De huidige welstands- en reclamenota is door uw raad in 2012 vastgesteld. In de welstands- en reclamenota Assen staan onder andere regels over het uiterlijk van bouwwerken, en over reclame. Nieuwbouw- en verbouwplannen worden mede aan de hand van de welstands- en reclamenota getoetst.
Besluit:
1.1 De raad voor te stellen de Nota van Uitgangspunten wijzigingsbesluit omgevingsplan Omgevingskwaliteit vast te stellen.
9 Kadernota gezonde leefomgeving (70840-2025) * Aangehouden 9 september 2025
Assen is een stad in beweging. We staan voor grote maatschappelijke uitdagingen zoals een woningbouwopgave en het versterken van onze economische positie. Deze ambities zijn verankerd in de Omgevingsvisie Assen nog Mooier, waarin Assen als groene stad van het Noorden één van de leidende principes is. Daarnaast is Assen als groenste stad van Nederland één van de thema’s in de Asser Ambitie Agenda. Assen is een SDG-gemeente en ondersteunt daarmee de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Assen is aangesloten bij Het Schone Lucht Akkoord. In oktober 2025 heeft Assen de European Green Leaf Award 2027 gewonnen.
Ons doel is dat milieukwaliteit en gebiedskwaliteit elkaar versterken en dat we de uitdagingen binnen een gebied omzetten in kansen. Hierbij speelt milieubeleid een rol als strategisch instrument dat bijdraagt aan een gezonde, duurzame en toekomstbestendige stad.
Het milieubeleid ondersteunt de ontwikkeling van Assen door kansen te benutten en risico’s te beheersen, zodat ruimtelijke en economische groei hand in hand gaan met een leefbare omgeving.
Besluit:
1.1 De raad voor te stellen de Kadernota gezonde leefomgeving vast te stellen.
1.2 De raad voor te stellen voor de uitvoering in 2026 € 220.000 incidenteel en € 105.000 structureel ter beschikking te stellen. De incidenteel benodigde middelen te dekken uit de algemene reserve en de structurele middelen op te nemen in de begroting.
1.3 Hiervoor de begroting 2026 e.v. te wijzigen door vaststelling van de 2e begrotingswijziging 2026.
1.4 De raad voor te stellen de Milieuvisie 2005-2008 in te trekken.
1.5 De raad voor te stellen de Bodemvisie gemeente Assen uit 2011 in te trekken.
1.6 De raad voor te stellen de Beleidsvisie externe veiligheid Assen uit 2009 in te trekken.
10 Lening aan stichting CAMPIS (94908-2025)
Besluit: Aangehouden
11 Uitvoeringsovereenkomst 2026 en Mandaatbesluit Stichting de Gemeentelijke Kredietbank (94463-2025)
Na de verzelfstandiging van de GR GKB per 1 januari 2026, zal de gemeente Assen deelnemen aan de Stichting Gemeentelijke Kredietbank (GKB). Hiervoor heeft de gemeente een deelnemingsovereenkomst afgesloten voor de komende 3 jaar (tot en met 2028). Hiermee is de formele samenwerking tussen de gemeente en de stichting geregeld. Naast de deelnemingsovereenkomst dient per kalenderjaar een uitvoeringsovereenkomst ondertekend te worden. Hierin staan de concrete afspraken over het beschikbare budget en welke diensten daarvoor geleverd moeten worden. We vragen het college om deze overeenkomst vast te stellen. Verder dient het college de Stichting GKB mandaat te verlenen voor het uitvoeren van de schuldhulpverleningstaken. Daarvoor dient een mandaatbesluit vastgesteld te worden.
Besluit:
1.1 De uitvoeringsovereenkomst 2026 betreffende de uitvoering van de integrale schuldhulpverlening tussen de gemeente Assen en de Stichting Gemeentelijke Kredietbank vast te stellen.
1.2 Het Mandaatbesluit schuldhulpverlening gemeente Assen 2026 vast te stellen.
12 Wijzigingsbesluit parkeren gemeente Assen 2024 (94535-2025)
In en rond de binnenstad van Assen is al enige tijd betaald parkeren ingevoerd. Op dit moment zit er een limiet op de parkeerduur. Zo kan men bijvoorbeeld maximaal twee uur parkeren in en rond het centrum. Staat de auto na deze maximale parkeerduur er nog? Dan leggen de handhavers een naheffingsaanslag op. Deze naheffingsaanslagen worden volgens recente rechterlijke uitspraken niet correct opgelegd. Dit kan juridisch worden gerepareerd door onze parkeerregels tekstueel aan te passen.
Besluit:
1.1 Het wijzigingsbesluit parkeren gemeente Assen 2024 vast te stellen.
13 Collegevoorstel Bestuursovereenkomst We the North (94404-2024)
Op 28 juni 2024 is het Koersdocument We the North 2025-2028 inhoudelijk vastgesteld door de bestuurders van We the North. Dit betekent dat de samenwerking voor de beleidsperiode 2025-2028 wordt gecontinueerd. Als gevolg daarvan is het ook noodzakelijk om de bestuurlijke afspraken voor de periode 2025-2028 vast te stellen. Deze afspraken omvatten onder andere de verplichtingen die elke betrokken overheid heeft ten aanzien van We the North alsook dat het penvoerderschap en daarmee de uitvoering van We the North bij de provincie Groningen is belegd.
Omwille hiervan zijn op 3 december 2024 de 'Bestuurlijke Afspraken We the North 2025-2028' in het college geweest. In de fase van indiening voor mandatering bij de verschillende overheden zijn er juridisch een aantal zaken aangedragen die zo wezenlijk waren dat we besloten hebben het document aan te passen, zowel op inhoud als procedureel. De wijzigingen zijn doorgevoerd in deze Bestuursovereenkomst We the North 2025-2028 die juridisch met de verschillende overheden is afgestemd.
Besluit:
1.1 In te stemmen met de Bestuursovereenkomst We the North 2025-2028;
1.2 De burgemeester te verzoeken om wethouder Ten Oever volmacht te verlenen om de de Bestuursovereenkomst We The North 2025-2026 namens de gemeente te ondertekenen.
14 P&C kalender 2026 (94443-2025)
De Financiële verordening gemeente Assen (2025) schrijft voor dat de raad voor aanvang van het begrotingsjaar wordt geïnformeert over de data waarop de bestuurlijke planning- en control producten aan de raad worden aangeboden, besproken en vastgesteld.
In de planning 2026 houden we rekening met de kaderbrief, de begroting en de jaarstukken. In dit voorstel hebben wij de opzet van de P&C kalender 2026 opgenomen. Hierbij is rekening gehouden met wettelijke termijnen, eerder gemaakte afspraken met de raad en de accountantscontrole op de jaarstukken.
Besluit:
1.1 In te stemmen met de bestuurlijke planning- en controlcyclus 2026
1.2 De raad te informeren over de planning via bijgaande brief.
15 Benoeming leden centraal stembureau gemeenteraadsverkiezingen 2026 (94370-2025)
De Kieswet schrijft voor dat er voor elke gemeenteraadsverkiezing een centraal stembureau wordt ingesteld. Het centraal stembureau is onder andere belast met het formeel vaststellen van de verkiezingsuitslag, de registratie van partijnamen (aanduidingen) en de benoeming van de gemeenteraadsleden. Het centraal stembureau bestaat uit vijf leden waarvan de burgemeester ambtshalve de voorzitter is. Ook moeten er drie plaatsvervangende leden benoemd worden.
In verband met het einde van de zittingstermijn van de huidige samenstelling moet er een nieuw centraal stembureau samengesteld worden. Op grond van de Kieswet worden de leden en de plaatsvervangende leden van het centraal stembureau benoemd door uw college.
Besluit:
1.1 Mevrouw E. Oldenburger vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2029 als plaatsvervangend voorzitter en lid van het centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad van de gemeente Assen te benoemen.
1.2 De heer G. Lensink, de heer I.R. Sluiter en de heer H.W. Sattler vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2029 als leden van het centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad van de gemeente Assen te benoemen.
1.3 De heer R. Uitvlugt, mevrouw A. Bastiaanse en de heer R.J. de Haan vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2029 als plaatsvervangende leden van het centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad van de gemeente Assen te benoemen.
16 Podium op de Vaart tijdens TT (92269-2025)*aangehouden op 2 december 2025
In de raadsvergadering van 6 november jongstleden heeft wethouder Rasker, naar aanleiding van een ingediende (en ingetrokken) motie over een podium op de Kop van de Vaart tijdens het TT-Festival, het volgende aan de gemeenteraad toegezegd:
"Wij komen zo snel mogelijk met een voorstel richting de raad over eventuele pontons in 2026. Dat voorstel wordt vervolgens geevalueerd, waarna wij -naar verwachting- bij u terugkomen met een voorstel voor de daaropvolgende jaren".
Met het bijgesloten raadsvoorstel wordt uitvoering gegeven aan deze toezegging en wordt de raad zowel voor 2026, als voor de jaren 2027–2031 een heldere keuze geboden.
Besluit:
1.1 De raad voor te stellen kennis te nemen van het door Stichting TT Week Assen ingediende voorstel voor een TT-podium op de Vaart in 2026 en de bijbehorende begroting.
1.2 De raad voor te stellen een bedrag van 225.000 euro beschikbaar te stellen voor een podium op de Kop van de Vaart tijdens het TT Festival Assen in 2026.
1.3 De raad voor te stellen het bedrag van €225.000 voor een podium op de Kop van de Vaart tijdens het TT festival Assen in 2026 te dekken uit de algemene reserve.
1.4 De raad voor te stellen de gemeentebegroting overeenkomstig te wijzigen door het vaststellen van de 1e begrotingswijziging van de begroting 2026.
17 Aanpassing beoordelingsproces subsidies Kunst en Cultuur en Evenementen (92336-2025)* aangehouden op 2 december 2025
De adviescommissie Evenementen adviseert inhoudelijk over de subsidieaanvragen voor de _Subisidieregeling Activiteiten Kunst en Cultuur_en de Subsidieregeling Incidentele Evenementen. Deze commissie bestaat momenteel uit vier Assenaren. De adviezen die de commissie opstelt, worden door het college meegenomen bij de besluitvorming over de subsidieverlening. Uit een evaluatie met de betrokken bestuurders, de adviescommissie, front office subsidies en juridische zaken is gebleken dat het beoordelingsproces op een aantal punten verbeterd kan worden. Deze zijn verwerkt in een vernieuwde procesbeschrijving. Een van deze punten betreft het huishoudelijk reglement, waarin onder andere de werkwijze en samenstelling van de adviescommissie zijn vastgelegd. Een ander punt betreft de mandatering voor het toekennen van de subsidies, waarmee de aanvragen ambtelijk worden geaccordeerd of afgewezen indien het ambtelijk advies overeenkomt met de adviezen van de commissie. Als het ambtelijk advies verschilt met de adviezen van de commissie, wordt de besluitvorming aan het college voorgelegd.
Besluit:
1.1 Het herziene huishoudelijk reglement voor de adviescommissie vast te stellen.
1.2 Akkoord te gaan met het opnemen van een ambtelijk mandaat in de algemene mandaatlijst voor het toekennen van subsidies voor de Subisidieregeling Activiteiten Kunst en Cultuur en de Subsidieregeling Incidentele Evenementen conform de adviezen van de adviescommissie.
18 Zienswijze Ontwerp-Nota Ruimte (92559-2025)* aangehouden op 2 december 2025
Eind september heeft Minister Keijzer de Ontwerp-Nota Ruimte aangeboden aan de Tweede Kamer en is de zienswijzeprocedure van start gegaan. Het college wordt in de gelegenheid gesteld voor 15 december een zienswijze in te dienen.
De Nota Ruimte is de nationale omgevingsvisie van de Nederlandse overheid die de langetermijnvisie schetst voor de inrichting van Nederland op het gebied van woningbouw, energie, natuur, landbouw, bereikbaarheid en andere thema's tot 2050 en verder. Om de grote opgaven in ons land met een ruimtebeslag zo goed mogelijk een plek te geven zijn verschillende regiogebonden ontwikkelstrategieën gemaakt. Regio Groningen-Assen is daarbij aangewezen als initieerregio. Hierin wil het Rijk met de andere overheden een schaalsprong realiseren voor wonen en werken. Deze status sluit perfect aan bij de Asser Ambitie Agenda.
Besluit:
1.1 Op de Ontwerp-Nota Ruimte van het rijk de bijgevoegde zienswijze in te brengen.
1.2 De raad hierover met een brief te informeren
19 Benoemen bestuursleden stedelijk jongerencentrum Assen (94548-2025)
De gemeenteraad heeft in september 2024 de opdracht gegeven om in het voorjaar van 2025 met een voorstel voor een stedelijk jongerencentrum inclusief locatie en begroting te komen. Voorwaarde is dat hier zoveel mogelijk jongeren aan hebben meegewerkt en dat de locatie ook is gekozen in samenwerking met jongeren. In april 2025 stemt de raad unaniem in met de aankoop van de voormalige ING-pand aan de Johan Fabriciusstraat als locatie voor het stedelijk jongerencentrum en met de begroting.
In mei 2025 werd het pand aangekocht en is er een projectorganisatie opgezet om toe te werken naar de opening van het jongerencentrum voor de raadsverkiezingen van 2026. Onderdelen van de projectorganisaties zijn:
· Gebruiksklaar maken van het pand
· Oprichten van een juridische entiteit
· Personele invulling
· Programmatische invulling voor 2026
Besluit:
1.1 Het officieel benoemen van de bestuursleden voor het stedelijk jongerencentrum door het versturen van de brieven in de bijlage.
20 Tussenrapportage Ontwikkelteam Participatie (OTP) november 2025 (94888-2025)
Bij het vaststellen van de doorontwikkeling van de Participatievisie heeft het college aan de raad toegezegd om de raad te blijven informeren via tussenrapportages. Deze ontvangt de raad twee keer per jaar. Dit is de tussenrapportage van november 2025.
Besluit:
1.1 De zevende tussenrapportage van het Ontwikkelteam Participatie (OTP) vast te stellen
1.2 De tussenrapportage van het OTP voor kennisgeving naar de raad te verzenden
21 Actieplan Dakloosheid, regio Assen (94871-2025)
Dakloosheid is een urgent en complex maatschappelijk vraagstuk dat elke gemeente raakt, zij het in verschillende vormen en omvang. In september 2024 hebben centrumgemeente Assen en de acht regiogemeenten met het startdocument Van Opvang naar Wonen uitgesproken dat een gezamenlijke aanpak noodzakelijk is. Preventie en het principe Wonen Eerst staan daarin centraal. Een eigen woonplek blijkt het meest effectieve vertrekpunt voor herstel en voorkomt maatschappelijke kosten op het gebied van opvang, zorg en veiligheid.
Het Actieplan Dakloosheid regio Assen geeft hier uitvoering aan en sluit aan bij het Nationaal Actieplan Dakloosheid en de Europese ambitie uit de Verklaring van Lissabon om dakloosheid uiterlijk in 2030 te beëindigen. Deze doelstelling vraagt om een krachtige, gezamenlijke inzet van alle betrokken gemeenten en partners. Het college wordt daarom gevraagd in te stemmen met dit regionale plan en de uitvoering van de bijbehorende acties.
Besluit:
1.1 In te stemmen met het Actieplan Dakloosheid regio Assen en hieraan uitvoering te geven in de komende jaren.
1.2 Het Actieplan Dakloosheid regio Assen na besluitvorming in de negen colleges, voor te leggen aan de gemeenteraad van Assen met bijgevoegd Raadsvoorstel.
1.3 In te stemmen met bijgevoegde conceptbrieven op de adviezen van de Raad voor Cliënten Participatie Assen (RCPA) en Particpatieraad (PR).
Vastgesteld in de vergadering van 16 december 2025.
, burgemeester
, secretaris