Besluitenlijst 8 april 2025
Voorzitter: M.L.J Out
Aanwezigen: J. Broekema, T. Dijkstra, B.J. ten Oever, M.L.J. Out, M.F. Rasker, A. Smit en C. Staal
1 Vaststellen van de openbare besluitenlijst van de vergadering d.d. 1 april 2025
Besluit: Vastgesteld.
2 Schriftelijke vragen van de fracties van GroenLinks en PvdA over de huisvesting van statushouders (28545-2025)
Pvda en Groenlinks hebben op 20 februari 2025 enkele vragen gesteld naar aanleiding van de plannen van het kabinet om het voorrang verlenen aan statushouders voor huisvesting af te schaffen.
Besluit:
1.1 De vragen van PvdA en Groenlinks van 20 februari 2025 over de huisvesting van statushouders te beantwoorden met bijgevoegde brief.
3 Jaarverslag archivaris 2024 en beoordeling provincie informatiehuishouding 2024 (28247-2025)
De archivaris rapporteert jaarlijks aan de gemeente over de staat van de informatiehuishouding en geeft daarbij een aantal adviezen om risico’s te beperken en te zorgen voor een verbetering van de informatiehuishouding.
De provincie geeft ieder jaar een beoordeling van de archiefzorg van de gemeente. Deze is gebaseerd op de volgens het Uitvoeringsprogramma interbestuurlijk toezicht door de provincie. In het kader van maatwerktoezicht zijn in Q1 2024 afspraken gemaakt om een drietal risicovolle thema's uit te werken. De beoordeling komt tot stand door het resultaat van de uitwerking van deze thema's en het delen van informatie.
Er is een goede samenwerking over de informatiehuishouding van de gemeente tussen de gemeente, de archivaris en de interbestuurlijk toezichthouder van de provincie.
Besluit:
1.1 Het jaarverslag van de archivaris over 2024 en de beoordeling archiefzorg over 2024 van de provincie voor kennisgeving aan te nemen.
1.2 De raad over de stand van zaken met betrekking tot de informatiehuishouding te informeren met bijgaande brief aan de raad.
4 Project Snellere Start, Sterkere Toekomst (28242-2025)
Op 20 juli 2023 heeft de gemeenteraad de motie ‘snellere start, sterkere toekomst’ aangenomen. In die motie vraagt de raad het college om een pilot uit te werken om asielzoekers in Assen te ondersteunen bij het deelnemen aan de arbeidsmarkt. De pilot is in juni 2024 in uitvoering gegaan en loopt t/m 31 mei 2025. Op basis van de ervaringen uit de pilot is in het bijgevoegde projectplan de uitwerking gedaan voor de aanpak voor een vervolg project van 1 juni 2025 t/m 31 december 2026.
Besluit:
1.1 Aan de raad voor stellen om het project snellere start, sterkere toekomst bewoners azc uit te voeren van 1 juni 2025 t/m 31 december 2026.
1.2 Aan de raad voor te stellen om 214.500 euro beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het project van 1 juni 2025 t/m 31 december 2025 en dit te dekken uit de uitkering Faciliteitenbesluit Opvangcentra van het COA.
1.3 Aan de raad voor te stellen om 542.500 euro beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het project voor de periode 1 januari t/m 31 december 2026 en dit te verwerken in de kaderbrief en begroting 2026.
1.4 In te stemmen met de samenwerkingsovereenkomst met het COA en WPDA voor de uitvoering van het project van 1 juni 2025 t/m 31 december 2026 onder voorbehoud van goedkeuring van de raad.
1.5 De burgemeester te verzoeken om wethouder Staal volmacht te verlenen om de samenwerkingsovereenkomst ‘Snellere start, sterkere toekomst namens de gemeente te ondertekenen.
5 Studentenflexpool (28219-2025)
De motie studentenflexpool Assen (Motie PVDA, D66, Groen Links en VVD) is reden geweest om te onderzoeken of het werken met een studentenflexpool voor de Gemeente Assen interessant kan zijn.
Besluit:
1.1 De Pilot Studentenflexpool te starten.
1.2 De raad hierover te informeren met bijgaande raadsbrief.
6 Toekomstagenda Regio Groningen-Assen (28201-2025)
De toekomstagenda is tot stand gekomen met een zorgvuldig proces. Het document geeft richting voor de periode 2026 - 2030.
Op 27 januari j.l. heeft u in uw vergadering al kennis kunnen nemen van de conceptversie van de toekomstagenda.
Besluit:
1.1 De raad voor te stellen de Toekomstagenda Regio Groningen-Assen 2026 – 2030 vast te stellen.
7 Beantwoording schriftelijke vragen Assen Centraal fietsproblematiek station (28731-2025)
De fractie van Assen Centraal heeft vragen gesteld over de fietsproblematiek bij het station te Assen. Eerder zijn er door raadsleden ook schriftelijke vragen gesteld over het fietsparkeren bij het station. Deze vragen zijn daar een vervolg op.
Besluit:
1.1 De schriftelijke vragen van de fractie van Assen Centraal, gesteld op 24 februari 2025, te beantwoorden met bijgevoegde raadsbrief.
8 Benoeming secretaris Raad voor de Cliëntenparticipatie Assen (28414-2025)
In de verordening voor de adviesraden in het sociaal domein is het volgende artikel opgenomen; Het college benoemt op voordracht van de raden de voorzitter en leden. Het college kan alleen om zwaarwegende redenen afwijken van de voordracht van de desbetreffende raad.
De Raad voor de Cliënten Participatie Assen draagt mevrouw Annette van den Bosch voor als nieuw lid en nieuwe secretaris.
Besluit:
1.1 De benoeming van de nieuwe secretaris van de Raad voor de Cliënten Participatie Assen te bekrachtigen door het versturen van bijgaande brief.
9 Jaarverslag vertrouwenspersonen 2024 (28214-2025)
De vertrouwenspersonen zijn aangesteld om uitvoering te geven aan de ‘klachtenregeling ongewenst gedrag’. Rol van de vertrouwenspersoon is mee te werken aan een veilig werkklimaat, een luisterend oor te bieden aan medewerkers en samen te bekijken hoe ongewenst gedrag kan worden gestopt. De vertrouwenspersonen zijn eveneens aangesteld om uitvoering te geven aan de ‘regeling melden vermoeden misstand’. Bij het vermoeden van een misstand biedt de vertrouwenspersoon een luisterend oor. De vertrouwenspersoon staat de melder bij in een procedure of doet de melding op verzoek anoniem bij de gemeentesecretaris. Via bijgevoegd jaarverslag informeren de vertrouwenspersonen het management en het college over de mate waarin binnen de organisatie ongewenst gedrag voorkomt of sprake is van integriteitskwesties.
Besluit:
1.1 Kennis te nemen van het jaarverslag vertrouwenspersonen 2024
10 Motie Opgefrist (regels hondenbezitters) (28259-2025)
Met de motie ‘Opgefrist’ heeft de raad ons gevraagd om de regels rondom de opruimplicht van hondenpoep, losloopgebieden en aanlijnplicht opnieuw onder de aandacht te brengen bij hondenbezitters in onze gemeente.
Besluit:
1.1 De bijgevoegde brief aan de gemeenteraad te verzenden.
Vastgesteld in de vergadering van 15 april 2025.
, burgemeester
, secretaris