Ontwerpen
Huidige situatie
- De Beilerstraat is hier ongeveer 7 meter breed en heeft een asfalt laag.
- De maximumsnelheid is 50 km/u.
- Het is een voorrangsweg.
- Naast de rijbaan ligt een parallelweg van klinkers, ongeveer 4 meter breed. Deze weg geeft toegang tot de woningen en wordt door sommige fietsers gebruikt.
- Tussen de rijbaan en de parallelweg is er een smalle berm met bomen. Aan de boskant ligt een smal, vrij liggend fietspad van rood asfalt.
Nieuw schetsontwerp
De direct aanwonenden konden hun voorkeur aangeven tussen twee ontwerpen: asfalt op de rijbaan of gebakken klinkers op de rijbaan. De meeste stemmen gingen naar het ontwerp met gebakken klinkers. Beide ontwerpen en sfeerimpressies worden hieronder weergegeven, maar alleen optie 2, de versie met gebakken klinkers, wordt uitgevoerd.
Optie 1: Impressie schetsontwerp variant behouden asfalt
Deze foto geeft een impressie van hoe de Beilerstraat eruitziet als het asfalt blijft liggen. Op de afbeelding zie je de belangrijkste ideeën uit het schetsontwerp:
- De rijbaan is smaller, zodat deze beter past bij een maximumsnelheid van 30 km/u.
- Fietsers fietsen op de rijbaan.
- In het midden van de asfalt rijbaan is een smalle strook. Hierdoor ontstaan twee weghelften zodat automobilisten eerder achter fietsers blijven rijden bij tegenliggers.
- De inritten van woningen sluiten zoveel mogelijk aan op de asfalt rijbaan.
- De parallelweg krijgt op veel plekken een groene inrichting.
- Het vrij liggende fietspad in het bos wordt een voetpad.
Optie 2: Impressie schetsontwerp variant gebakken straatstenen
Impressie van hoe de Beilerstraat eruitziet als het asfalt wordt vervangen door gebakken straatstenen. De afbeelding laat de belangrijkste ideeën uit het schetsontwerp zien:
- De rijbaan is smaller en uitgevoerd in straatstenen. Dit past goed bij het cultuurhistorische karakter van de Beilerstraat en versterkt de maximumsnelheid van 30 km/u.
- Fietsers fietsen op de rijbaan en krijgen een suggestiestrook in het straatwerk.
- De inritten van woningen sluiten zoveel mogelijk aan op de rijbaan.
- De parallelweg krijgt op veel plekken een groene inrichting.
- Het vrij liggende fietspad in het bos wordt een voetpad.
Schetsontwerp voor het zuidelijke deel van de Beilerstraat
De afbeelding laat het schetsontwerp zien voor het zuidelijke deel van de Beilerstraat, een sfeerimpressie en een uitsnede met de maatvoeringen. De belangrijkste onderdelen van het schetsontwerp zijn:
- Lagere snelheid
De maximumsnelheid gaat van 50 km/u naar 30 km/u. De straat wordt hierop aangepast: de rijbaan wordt smaller en er komen meerdere maatregelen om snelheid te remmen. Op kruispunten komen plateaus. Bestuurders van rechts hebben hier voorrang en voetgangers kunnen gelijkvloers oversteken. Op twee andere plekken komen drempels. Wat doen we niet?
- Fietsen op de rijbaan
Fietsers fietsen straks op de rijbaan en krijgen een suggestiestrook. Het huidige fietspad in het bos wordt een voetpad.
- Parallelweg wordt groen en behouden gezonde bomen
De huidige parallelweg verdwijnt grotendeels. Inritten van woningen sluiten zoveel mogelijk aan op de rijbaan en worden uitgevoerd met grasbetontegels en stoeptegels, om de container aan de weg te zetten. Op veel plekken komt extra groen. Gezonde bomen blijven staan. Op de afbeelding is te zien dat de rood gearceerde bomen gekapt moeten worden. Deze zijn in slechte staat of deze gaan de werkzaamheden aan de riolering niet overleven. Deze bomen worden herplant. Waar gezonde bomen staan, blijft een deel van de parallelweg intact zodat de inritten daar bereikbaar blijven.
- Straatstenen in plaats van asfalt
Tijdens de bewonersavond is gestemd over het type verharding: asfalt of gebakken klinkers. Bewoners kozen voor gebakken klinkers. Dit past goed bij een 30 km/u-straat en zorgt voor een uniforme uitstraling met het noordelijke deel van de Beilerstraat.
- Overige onderdelen
Er komt een extra kruispunt naar Nieuw Graswijk. Hier komt ook een extra trottoir zodat voetganger hier de Beilerstraat kunnen oversteken. Het kruispunt met de Sparrenlaan wordt ruimer. Voor de entree van de Zuiderbegraafplaats denken we eraan om een klein plein te maken, waar bezoekers met de auto kunnen parkeren. Ook hier komt een extra oversteekpunt zodat voetgangers vanaf de Beilerstraat naar de begraafplaats over kunnen steken.



