Fietsstraat Beilerstraat

We willen het zuidelijke deel van de Beilerstraat, tussen de Europaweg-Zuid en de Sparrenlaan, inrichten als een fietsstraat. Daarnaast is de riolering, nutsleidingen en het straatwerk aan vervanging toe. We gaan dit najaar eerst een onderzoek doen naar de verkeerseffecten van een fietsstraat voor de rest van de buurt. Op basis van de resultaten, gaan we het ontwerp verder uitwerken. Op deze pagina leest u alle informatie over het project.

De plannen

We willen fietsen in heel Assen stimuleren. Dit is een gezonde en duurzame manier om van en naar het centrum te komen. Om dit te realiseren, passen we op meerdere plekken in de stad de inrichting van wegen aan en maken we fietsroutes veiliger en beter. Waar en waarom we dat doen, hebben we vastgelegd in de visie en het uitvoeringsprogramma mobiliteit. Eén van de wegen die we willen aanpassen is het zuidelijk deel van de Beilerstraat. De fietsroute Beilerstraat is belangrijk voor het zuidelijke deel van de stad en voor de verbinding met de bedrijventerreinen in Assen-Zuid. Over deze route komt veel fietsverkeer van en naar het centrum. Het is één van de oude invalswegen van Assen, waar auto’s en fietsers samen gebruik maken van de weg. De weg heeft, sinds de aanleg van de ‘ringweg’ geen functie meer als verbindingsroute van en naar het centrum. We willen de hoeveelheid auto’s verminderen. Doen we dit niet, dan zal er in de toekomst een probleem ontstaan met de leefbaarheid van de wijk Oud Zuid en de veiligheid voor fietsers op de Beilerstraat. 

Huidige situatie

De Beilerstraat is nu nog ingericht als 50 km/uur weg met een parallelweg. Fietsers rijden op de hoofdrijbaan én op de parallelweg. Het noordelijke gedeelte is ingericht als 30 km/uur weg. Fietsers en auto’s rijden hier gezamenlijk op 1 rijbaan. 

Onderdeel toekomstige Doorfietsroute Assen-Beilen

We zijn met de Provincie Drenthe in overleg om een Doorfietsroute aan te leggen tussen Assen en Beilen. Dit zijn fietspaden die extra aantrekkelijk worden gemaakt voor fietsers, met name voor scholieren en werkenden. Er worden een aantal belangrijke eisen aan een doorfietsroute gesteld. Het wegdek moet vlak en glad zijn en goed onderhouden worden. Daarnaast krijgt de fietser op veel plekken voorrang, zodat hij kan doortrappen. Bovendien moeten fietsers voldoende ruimte hebben en mag er niet te veel autoverkeer op de weg zijn. Om deze reden is ervoor gekozen om de Beilerstraat in te richting als fietsstraat. Omdat de riolering in het zuidelijk deel van de Beilerstraat aan vervanging toe is, beginnen we op deze plek. 

Schetsontwerp

We hebben verschillende ontwerpen gemaakt om het zuidelijk deel van de Beilerstraat in te richten als veilige fietsroute. Daarbij zijn twee uitgangspunten leidend geweest: verbetering van de kwaliteit en veiligheid voor fietsers én het autoluwer maken van de weg, zodat de leefbaarheid en veiligheid in de straat verbeterd. Daarnaast is er gekeken naar andere belangrijke uitgangspunten, zoals een groenere inrichting en de cultuurhistorische waarden van de straat. 

Concept ontwerp fietsstraat

We willen het zuidelijke deel van de Beilerstraat  inrichten als 30 km/uur weg en voor fietsers een veilige inrichting geven. Op deze manier creëren we eenzelfde inrichting in de hele Beilerstraat.  We maken van de Beilerstraat een fietsstraat. Dit zijn de belangrijkste aanpassingen:

  • Er komen brede rode fietsstroken op de weg, zodat er meer ruimte voor de fietser ontstaat.
  • Auto’s zijn te gast, de rijbaan wordt smaller gemaakt en het verkeer mag maximaal 30 kilometer per uur rijden. 
  • De straat wordt groener ingericht. De parallelweg naast de Beilerstraat wordt opnieuw ingericht, met veel meer groen. De woningen aan deze straat blijven goed bereikbaar met de auto. 
  • Er worden maatregelen genomen om doorgaand verkeer tegen te houden. Meer informatie hierover leest u onder het kopje ‘afsluiting Beilerstraat’.

In onderstaande foto is afgebeeld hoe het eruit kan komen te zien als de Beilerstraat als fietsstraat is ingericht. Daarnaast kunt u het concept ontwerp voor de Beilerstraat-Zuidexterne-link-icoon bekijken.

Een geïllustreerde straatscène met een rood fietspad, auto’s, bomen en een verkeersbord.

Voorbeeld inrichting Beilerstraat als fietsstraat

Overige ontwerpvarianten

Hieronder hebben we op een rij gezet welke andere varianten we hebben afgewogen. Al deze varianten hebben minder goed gescoord op de verschillende uitgangspunten. Als uit het verkeersonderzoek blijkt dat een fietsstraat met afsluiting van de Beilerstraat niet haalbaar is, gaan we de andere varianten heroverwegen. 

  • Variant 1: Behouden fietsroute op de parallelweg
    Bij deze variant wordt de rijbaan ingericht als 30 km/uur weg en komen er verkeersdrempels op de weg. De fietsroute blijft dan op de parallelweg. De parallelweg blijft zoals deze nu is. De kwaliteit van de fietsroute wordt niet verbeterd.  Daarnaast blijft bij deze variant de sluiproute voor autoverkeer van en naar het centrum bestaan. 
  • Variant 2: Fietspad op de parallelweg

Bij deze variant wordt de parallelweg als fietspad ingericht. De woningen sluiten dan met uitritten aan op de hoofdrijbaan. In dat geval moeten de bomen in de tussenberm gekapt worden. Dat vinden we niet acceptabel. Deze variant is daarom vervallen.

  • Variant 3: Fietsstraat maken op de parallelweg 
    De parallelweg wordt als een fietsstraat ingericht. Fietsers hebben dan hun eigen route, samen met alleen het verkeer naar de woningen. De hoofdrijbaan wordt een 30 km straat. Bij deze optie vermindert het autoverkeer niet.  
  • Variant 4: Fietsers op de rijbaan, zonder afsluiting
    Fietsers kunnen op de hoofdrijbaan fietsen. Autoverkeer mag maximaal 30 km/uur rijden en er worden snelheidsremmende maatregelen genomen. De parallelweg gebruiken we alleen voor de woningen en wordt soms een groenstrook. Met deze variant blijft er  veel verkeer op de weg rijden, waardoor het voor fietsers onveilig blijft. Het is niet mogelijk om aan de oostzijde naast de Beilerstraat een vrijliggend fietspad op de parallelweg aan te leggen en door te trekken tot aan de Port Natalweg. Daarvoor zou het landschap Port Natal worden aangetast.

Verkeersbesluit

Een verkeersbesluit is een officiële beslissing over verkeersmaatregelen, zoals het plaatsen van verkeersborden. Voor de tijdelijke afsluiting van de Beilerstraat is zo’n verkeersbesluit nodig. De afsluiting houdt in dat de Beilerstraat op één plek ten noorden van de GGZ wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Fietsers en bromfietsers hebben wel doorgang, en alle woningen en bestemmingen langs de Beilerstraat blijven bereikbaar via specifieke routes: óf vanaf de Beilerstraat en Port Natalweg aan de noordzijde, óf vanaf de Europaweg-Zuid. De proef start op maandag 30 september en eindigt op vrijdag 29 november.

Het verkeersbesluit wordt op dinsdag 25 juni gepubliceerd. Vanaf die datum kunt u het besluit bekijken bij de informatiebalie in het stadhuis. Het verkeersbesluit gaat in werking vanaf 30 september. Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u binnen zes weken na publicatie bezwaar indienen. Richt dit bezwaarschrift aan burgemeester en wethouders, Postbus 30018, 9400 RA Assen. Let op: het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Via de onderstaande link kunt u het verkeersbesluit bekijken en vindt u meer informatie hierover.

Afsluiting Beilerstraat

Om de fietsstraat te realiseren, moeten er tussen de Sparrenlaan en de Port Natalweg maatregelen genomen worden om doorgaand verkeer tegen te houden. Als dit niet gebeurt, blijft er te veel autoverkeer op de weg en is de situatie voor fietsers niet veilig genoeg. Er zijn veel zorgen in de buurt over de toename van autoverkeer in omliggende straten als gevolg van deze afsluiting. We begrijpen deze zorgen en nemen ze serieus. Daarom maken we een pas op de plaats en gaan we eerst een proefperiode instellen. We sluiten de weg voor een tijdelijke periode af en meten wat dit betekent voor het verkeer in de omgeving. We betrekken u als omwonende en belanghebbende actief bij dit onderzoek. Pas nadat de uitkomsten van de proefperiode bekend zijn, besluiten we of het ontwerp van de fietsstraat zo kan blijven of toch nog aangepast moet worden. 

Planning

  • Najaar 2024: start proefperiode en verkeersonderzoek
  • Winter 2024/2025: uitkomsten verkeersonderzoek 

Het vervolg van de planning is afhankelijk van de uitkomsten van het verkeersonderzoek.

Terugblik inwonersbijeenkomst 6 mei

Op maandagavond 6 mei organiseerden we een informatiebijeenkomst voor omwonenden en andere belanghebbenden. Het was een drukbezochte avond en we hebben tijdens en na afloop meer dan 60 reacties mogen ontvangen. We waarderen deze betrokkenheid. We hebben veel positieve reacties ontvangen op het ontwerp, de inrichting als 30 kilometer weg en de groene inrichting van de parallelweg. Tegelijkertijd zijn er veel zorgen over de voorgestelde afsluiting van de Beilerstraat voor doorgaand verkeer. We begrijpen deze zorgen en nemen ze serieus. Daarom maken we een pas op de plaats en gaan we eerst een proefperiode instellen. We sluiten de weg voor een tijdelijke periode af en meten wat dit betekent voor het verkeer in de omgeving. We betrekken u als omwonende en belanghebbende actief bij dit onderzoek.

Contact

Voor vragen kunt u contact met ons opnemen via info@assen.nl onder vermelding van ‘Fietsstraat Beilerstraat’ of via ons algemene telefoonnummer: 14 0592.

Veelgestelde vragen

De Beilerstraat is ooit een belangrijke invalsweg naar de binnenstad van Assen geweest. Maar de Europaweg-Zuid en de Overcingellaan zijn nu de hoofdwegen naar de binnenstad. De gemeente wil de  Beilerstraat als een woonstraat inrichten. Het doorgaande verkeer naar de binnenstad hoort er dan niet meer langs te rijden. De Beilerstraat wordt daardoor veiliger voor fietsers en aanwonden zullen minder last hebben van geluidhinder of trilling en luchtverontreiniging.

Met de afsluiting van de Beilerstraat voor het doorgaande verkeer neemt het verkeer op de Beilerstraat af. Er zal meer verkeer gebruik maken van de Europaweg-Zuid en Overcingellaan om naar het centrum te rijden. Om een goed beeld te krijgen van welke wegen drukker worden, en welke wegen rustiger, is er een verkeersmodel gebruikt. De verwachting is dat het op Port Natalweg, de Hoofdlaan en de Port Natalweg drukker zal worden. Om dit in de praktijk te toetsen, gaan we in het najaar van 2024 een verkeersonderzoek starten. Er komt een tijdelijke afsluiting, zodat we kunnen meten op welke wegen het rustiger wordt en op welke wegen drukker. 

Ja, de plannen zijn besproken met de politie, brandweer en ambulances. Zij kunnen alle woningen, bedrijven en instellingen bereiken. Zij krijgen een sleutel, zodat zij ten alle tijden langs de afsluiting kunnen. 

Onze ambitie is om het noordelijk deel van de Beilerstraat in de toekomst ook als fietsstraat in te richten, veiliger te maken voor fietsers en groener in te richten. Op dit moment zijn daar nog geen plannen voor. Wanneer onderhoud aan de weg nodig is, kijken we of dit gecombineerd kan worden. We verwachten wel dat het in dit deel van de straat ook rustiger wordt met autoverkeer, als de Beilerstraat wordt afgesloten voor doorgaand verkeer.