Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen
Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen

Besluitenlijst 28 januari 2025

Locatie Collegekamer 
Voorzitter: M.L.J Out 
Aanwezigen: J. Broekema, T. Dijkstra, B.J. ten Oever, M.L.J. Out, M.F. Rasker, A. Smit en C. Staal 

1 Vaststellen van de openbare besluitenlijst van de vergadering d.d. 21 januari 2025
Besluit: Vastgesteld. 

2 Looppad gevels horeca aan de Markt (7907-2025)
Tijdens de coronaperiode hebben horecaondernemers aan de Markt de ruimte gekregen om de looppaden die voor hun gevels liepen, te mogen gebruiken voor hun terras. Per 1 januari 2026 zijn de coronamaatregelen niet meer van toepassing, hetgeen zou betekenen dat de looppaden direct aan de gevels, terug zouden moeten komen. De horecaondernemers aan de Markt hebben het verzoek gedaan om de looppaden niet terug te laten keren, maar dat deze blijvend ingezet mogen worden voor de exploitatie van hun terras, ook na de herinrichting van de Markt. 

Besluit: 
1.1 Om het looppad niet terug te brengen langs de gevels aan de Markt in de binnenstad van Assen. 

3 Regionaal Beleidsplan Aanpak Mensenhandel (8237-2025) Mensenhandel is een vorm van ondermijnende criminaliteit waarbij mensenrechten ernstig worden geschonden. Het kent verschillende verschijningsvorming, namelijk arbeidsuitbuiting, criminele uitbuiting, seksuele uitbuiting en gedwongen orgaandonatie. Over het hele land zijn voorbeelden van (voornamelijk) de eerste drie verschijningsvorming bekend. Hierbij kunnen zowel daders als slachtoffers in elke gemeente wonen, werken en/of verblijven. Mensenhandel is daarnaast een zogenoemd haaldelict. Dit betekent dat slachtoffers zich vaak niet zelf melden, waardoor opsporingsinstanties (zoals de politie) zelf proactief op zoek moeten naar slachtoffers en daders. Dit maakt dat tot op heden nog weinig zicht is op mensenhandel en dat geregistreerde cijfers een vertekend beeld schetsen. Mensenhandel is een complex probleem en vereist een integrale aanpak met verschillende ketenpartners. In Drenthe is ervoor gekozen om de krachten te bundelen en samen te werken aan de hand van een regionaal beleidsplan mensenhandel. De aanpak van mensenhandel is ook geprioriteerd in het lokaal Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2028 en de Drentse Aanpak van Ondermijning (DAO). Het afgelopen jaar zijn er zowel binnen het veiligheids- als sociaal domein medewerkers getraind op het signaleren en doorgeleiden van signalen van mensenhandel. 

Besluit: 
1.1 Het regionaal beleidsplan mensenhandel met bijbehorend actieprogramma vast te stellen. 
1.2 De raad kennis te laten nemen van het regionaal beleidsplan mensenhandel via bijgevoegde brief. 

4 Toekomstagenda Regio Groningen-Assen 2026 - 2030 (7927-2025) 
In het convenant van de Regio Groningen-Assen is afgesproken om eens in de vijf jaar de afgelopen toekomstagenda te evalueren en een nieuwe richtinggevende toekomstagenda vast te stellen. Er is een uitgebreid proces doorlopen met betrokkenheid van raden en staten, stuurgroep, stakeholders en ambtenaren. Het voorliggende stuk is gebaseerd op consensus en focust zich op de drie pijlers: Wonen, economie en mobiliteit. De evaluatie is ter kennisname in het college geweest. Nadat de toekomstagenda voorlopig is vastgesteld in de stuurgroep, zal het moeten worden vastgesteld door de gemeenteraden en provinciale staten van de deelnemers. Door onze gemeente is geagendeerd dat de bijdragen van de deelnemers niet evenwichtig zijn verdeeld. Er kon nergens worden achterhaald hoe de verdeelsleutel ooit tot stand is gekomen. Er wordt voorgesteld om iedere deelnemer eenzelfde bedrag per inwoner te laten betalen dat overeenkomt met de huidige laagste inwonerbijdrage die de gemeente Westerkwartier betaalt. Dit betekent dat de bijdrage van alle deelnemers (uitgezonderd Westerkwartier) omlaag gaat. 
Besluit: 
1.1 Kennis te nemen van de bijgevoegde annotatie van de stuurgroepvergadering van 31 januari en de concept Toekomstagenda Regio Groningen-Assen 2026 – 2030. 
1.2 In te stemmen met de daarin voorgestelde lijn voor de insteek van de gemeente Assen voor de Toekomstagenda Regio Groningen-Assen 2026 – 2030. 

5 Pilot “Anderstaligen binnen het Beheer Openbare Ruimte” (8284-2025) 
De instroom van nieuwe medewerkers via WERKpunt daalt, de werkdruk en de kosten bij BOR nemen daardoor toe. De spanning en druk op de uitvoering die dit met zich meebrengt, vragen op korte termijn om gefundeerde keuzes en een concrete aanpak. Een van de mogelijke oplossingen is om te onderzoeken of we anderstalige medewerkers kunnen laten instromen. Met anderstaligen doelen we op mensen in afwachting op hun asiel aanvraag, statushouders en vluchtelingen uit Oekraïne. Kortom alle inwoners die de Nederlandse taal nog niet voldoende beheersen. Het voorstel is om een pilot met deze groep werknemers te starten. Vanuit het project “Snelle start, sterkere toekomst bewoners azc’’ ligt er een opdracht om te onderzoeken hoe bewoners vanuit het COA een betaalde baan kunnen krijgen. Vanuit het college van de gemeente Assen is gevraagd om ook bewoners van het azc in te zetten bij het WERKpunt. Het project wordt gezamenlijk uitgevoerd door het COA, WPDA en de gemeente Assen. De basis voor het project “Snellere start, sterkere toekomst” is een motie van de gemeenteraad. De raad heeft aangegeven als gemeente graag zelf het goede voorbeeld te willen geven. We stellen daarom voor om vooruitlopend op de besluitvorming in de raad alvast te beginnen met de pilot. 

Besluit: 
1.1 De raad voor te stellen in te stemmen met de pilot “Anderstaligen binnen het Beheer Openbare Ruimte”. 
1.2 De raad voor te stellen om de kosten van € 275.000 per jaar voor een periode van twee jaar te dekken uit de Algemene Reserve. 
1.3 De Raad voor te stellen om hiervoor de begroting 2025 te wijzigen met de negende begrotingswijziging.
1.4 Vooruitlopend op de besluitvorming van de Raad in te stemmen met het zo snel mogelijk starten van de pilot. 

6 Convenant Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang 2025 (7938-2025) Jaarlijks wordt de samenwerking tussen de deelnemende gemeenten in de regio Assen voor wat betreft Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang bekrachtigd in een Convenant. Met dat doel leggen we hierbij het concept Convenant Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang 2025 regio Assen, de begroting voor 2025 inclusief de uitvoeringskosten en het collegevoorstel voor de negen colleges aan u voor ter bekrachtiging. 

Besluit: 
1.1 In te stemmen met de verlenging van het huidige samenwerkingsconvenant Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang voor 2025. 
1.2 In te stemmen met de gemaakte wijzigingen in het convenant 2025 ten opzichte van 2024. 
1.3 De besluiten van 5 februari 2019 en 15 maart 2022 in te trekken wat betreft de (informele) splitsing van de huidige regio voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang in een regio Noord- en Midden-Drenthe en een regio Zuidwest-Drenthe. 
1.4 De raad te informeren middels bijgaande brief. 

7 Extra krediet en geldlening uitbreiding ACV (6315-2025) *Vastgesteld in schriftelijke ronde 22 januari 2025 In september 2020 heeft uw college en de raad ingestemd met het beschikbaar stellen van een investeringskrediet voor de realisatie van vier kleedkamers inclusief overdracht van de kleedkamers en overdracht van de tribune en overige bijbehorende ruimtes op het sportpark Stadsbroek aan ACV, een en ander ter grootte van € 507.000,- incl. BTW. In totaal heeft de raad € 571.000,- krediet beschikbaar gesteld, waarvan € 64.000,- voor de procesbegeleiding vanuit de gemeente. Om tot realisatie te kunnen komen is naar aanleiding van indexatie (prijspeil mei 2025) aanvullend krediet nodig. Door het combineren van de verbouwingsplannen en diverse externe omstandigheden, zoals de Covid-19 pandemie, hoge bouw- en materiaalkosten vanwege de oorlog in Oekraïne en de hoge energieprijzen, is ACV er de afgelopen jaren niet in geslaagd de bouw te realiseren. In mei 2023 is ACV gepromoveerd naar de 2e divisie. Als gevolg hiervan dient ACV een kleedruimte t.b.v. de 4e official te realiseren waarvoor ACV aan de gemeente om een extra bijdrage ter grootte van € 21.000,- incl. BTW heeft gevraagd. Als gevolg van de groei van de vereniging zijn de bouwplannen gewijzigd. Die bouwplannen betreffen de bouw van extra kleedkamers met bijbehorende sport- en verzorgingsfaciliteiten, overleg-/vergaderruimte, en ontvangstruimte voor bestuurders, vrijwilligers, officials en sponsoren. Daarnaast wordt de oude tribune met het asbest dak vervangen. Het is de intentie dat dit geheel in één bouwmassa op en achter de huidige (te slopen) tribunelocatie wordt gebouwd. De totale bouwkosten worden geraamd op € 1.908.000,- incl. BTW (prijspeil mei 2025). Voor de uitvoering van het totale bouwproject heeft ACV een tekort van € 700.000,- incl. BTW voor welk bedrag ACV de gemeente om een lening heeft gevraagd. De Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) staat regulier borg voor 50% van de benodigde financiering met een maximaal bedrag (per 1 januari 2025) van € 350.000,-. SWS voert een uitvoerige financiële toets uit waaruit moet blijken dat ACV in staat is om naast bestaande verplichtingen ook de lasten van een nieuwe lening te dragen anders geeft SWS geen borgstelling af. Zonder deze borgstelling kan en zal de gemeente het benodigde bedrag van € 700.000,- niet aan ACV lenen. 

Besluit: 
1.1 De raad verzoeken extra krediet van € 133.000,- beschikbaar te stellen, voor de indexatie van het beschikbaar gestelde krediet uit 2020, voor de uitbreiding van de kleedruimten van ACV. 
1.2 De raad verzoeken extra krediet beschikbaar te stellen van € 21.000,- voor de uitbreiding van een kleedruimte voor de 4e official van ACV. 
1.3 De raad voor te stellen in te stemmen met het verstrekken van een geldlening aan ACV voor een bedrag van € 700.000,- (looptijd 40 jaar) onder de in punt 4.3 genoemde voorwaarden, waarbij ACV voldoet aan de eisen die Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) stelt met betrekking tot de financiële haalbaarheid, en waarbij SWS een garantstelling af zal geven voor € 350.000,- met een looptijd van 20 jaar aan gemeente Assen. 
1.4 De raad voor te stellen kapitaallasten van de onder 1.1 en 1.2 genoemde aanvullende kredieten( totaal € 154.000,-) ad € 7.700,- per jaar op ten nemen in de begroting 2025 jaarschijf 2026. 
1.5 De raad voor te stellen de aflossing en rente van de onder 1.3 genoemde geldlening aan ACV en de jaarlijks bijdrage van ACV budgettair neutraal op te nemen in de begroting 2025 jaarschijf 2026. 
1.6 De raad voor te stellen de begroting 2025 te wijzigen. 

8 Regionale onderwijs-zorgarrangementen (7899-2025) Sinds 2023 experimenteert de gemeente Assen samen met de andere vier NMD-gemeenten en het onderwijs met onderwijs-zorgarrangementen voor bijzondere groepen leerlingen. In totaal zijn in onze regio vijf onderwijs-zorgarrangementen van start gegaan om jongeren die niet in het reguliere onderwijs meekomen, toch een schoolomgeving te bieden, met de nodige zorg. In een onderwijs-zorgarrangement komt onderwijs en ondersteuning voor jongeren bij elkaar. De jongeren ontvangen geen individuele jeugdwet indicatie voor deelname. De ondersteuning voor jongeren is collectief gefinancierd. Het onderwijs financiert de docent, de gemeenten de ondersteuning vanuit de jeugdwet. Dit voorstel gaat over de Plusklas en de klas Oriënteren en schakelen. Deze pilots zijn vanuit het programma voortijdig schoolverlaten opgezet. De Plusklas richt zich op jongeren die zijn uitgevallen op het voortgezet onderwijs of het MBO door allerlei verschillende oorzaken (thuissituatie, gezondheidsredenen etc). De jongeren zitten maximaal een half jaar in deze klas met als doel terugkeer naar school. De klas Oriënteren en schakelen richt zich op jongeren die zijn uitgevallen op het MBO. In deze klas staat naast een docent een jongerenwerker die een lichte vorm van ondersteuning geeft. Ook hierbij geldt dat het doel terugkeer naar het MBO is. De pilotperiode van deze onderwijs-zorgarrangementen (oza’s) liep tot 1 januari 2025. Ze zijn geëvalueerd en succesvol gebleken. In totaal hebben 96 jongeren deelgenomen gedurende de pilotperiode. Het advies is om deze pilots om te zetten naar een structurele voorzieningen en hiervoor gemeentelijk budget beschikbaar te stellen. 
Besluit: 
1.1 Vanaf 2025 voor het onderwijs-zorgarrangement Plusklas structureel budget beschikbaar te stellen ter hoogte van € 46.800 per jaar. En te dekken uit het budget Algemene voorziening jeugd. 
1.2 Vanaf 2025 voor het onderwijs-zorgarrangement Oriënteren en schakelen structureel budget beschikbaar te stellen ter hoogte van € 14.000 per jaar. En te dekken uit het budget Lokaal onderwijsbeleid. 
1.3 De raad te informeren met een raadsbrief. 

9 Vrijstelling zelfbewoningsplicht en toestemming doorverkoop (8081-2025) 
De bewoner, eigenaar, van Oostergracht 62 vraagt toestemming om de woning te verkopen. Dit verzoek wordt gedaan omdat de eigenaar wil gaan mantelzorgen voor ouders die niet in de buurt wonen. De toestemming van uw college is nodig omdat in de koopovereenkomst van de woning een zelfbewoningsplicht en verbod doorverkoop is opgelegd. Het college kan in bepaalde gevallen vrijstelling verlenen aan de eigenaar. Deze zijn genoemd in art. 6.9 lid b ev van de Bijzondere Verkoopvoorwaarden (zie bijlage 2). 
Besluit: 
1.1 Toestemming te verlenen aan de eigenaar om de woning Oostergracht 62 te verkopen. 

10 Aanwijzingsbesluit collectieve festiviteiten 2025 (8562-2025) 
In overleg met de Koninklijke Horeca Nederland wordt jaarlijks voorgesteld om een aantal collectieve festiviteitendagen aan te wijzen zoals bedoeld in artikel 4:2 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Assen (hierna APV).Op deze aangewezen dagen zijn de geluidsnormen uit het Besluit Activiteiten Leefomgeving voor de horeca niet van toepassing. Op verzoek van Koninklijke Horeca Nederland is voor dit jaar één dag extra aangewezen. 

Besluit: 
1.1. Het Aanwijzingsbesluit collectieve festiviteiten gemeente Assen vast te stellen voor de volgende dagen: 
1. Vrijdag 24 januari 2025 Bluesnacht 
2. Zaterdag 25 januari 2025 Bluesnacht; 
3. Zaterdag 12 april 2025 Superbike; 
4. Vrijdag 25 april 2025 Koningsnacht;
5. Zaterdag 26 april 2025 Koningsdag; 
6. Donderdag 26 juni 2025 TT festival; 
7. Vrijdag 27 juni 2025 TT festival; 
8. Zaterdag 28 juni 2025 TT festival; 
9. Zondag 29 juni 2025 TT festival; 
10. Oktober 2025 Asser Bockbiertocht (datum thans niet bekend). 
11. Oktober 2025 Popronde (datum thans niet bekend). 

Vastgesteld in de vergadering van 4 februari 2025. 

, burgemeester 

, secretaris