Briefadres aanvragen

Als u geen woonadres in Nederland heeft, kunt u zich inschrijven met een briefadres op het adres van iemand die u kent. Zo kunt u belangrijke post van de overheid en andere instanties toch ontvangen. U moet dit aanvragen bij de gemeente. Een briefadres is in eerste instantie voor een periode van drie maanden. Daarna is eventueel een verlenging mogelijk. Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan kunnen wij u hierbij helpen.

Aanvraag

Om een briefadres aan te vragen, heeft u het volgende nodig: 

  • Uitleg waarom u een briefadres nodig heeft. 

  • Schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres. 

  • Een kopie identiteitsbewijs van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres. 

  • Uw eigen geldig legitimatiebewijs. 

Voorwaarden

De belangrijkste voorwaarden om een briefadres aan te vragen zijn: 

  • U heeft geen woonadres.  

  • U woont in een zorginstelling (verpleeghuis, verzorgingshuis), gevangenis, een blijf-van-mijn-lijfhuis, psychiatrische inrichting of bent schipper en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis voor uw werk. 

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning. 

De voorwaarden voor het briefadres: 

  • Het briefadres is in Nederland.  

  • Het briefadres is geen postbus. 

  • U heeft toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.