Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen
Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen

Buurtbemiddeling

Iedereen komt wel eens in een vervelende situatie met de buren. Bijvoorbeeld door geluidsoverlast, stank of rommel. Vaak kun je samen met je buren praten en een oplossing vinden. Maar soms lukt dat niet en ontstaan er ruzies. Als je er zelf niet uitkomt, kan buurtbemiddeling helpen. Buurtbemiddeling probeert buren met elkaar te laten praten en een oplossing te vinden voor het probleem.

Wat doet buurtbemiddeling?

Buurtbemiddeling helpt bij het oplossen van burenruzies. Vrijwillige buurtbemiddelaars, die goed getraind zijn, zorgen ervoor dat beide partijen met elkaar praten op een neutrale plaats. Ze helpen het gesprek, maar geven geen oordeel. Het doel is dat de buren zelf een oplossing vinden. De buurtbemiddelaars houden zich aan geheimhouding.

Wanneer kunt u buurtbemiddeling inschakelen?

Buurtbemiddeling kan worden ingeschakeld bij ergernissen, conflicten of ruzies tussen buren. Beide partijen moeten vrijwillig willen meedoen. Tijd hebben om met elkaar te praten en bereid zijn om het probleem op te lossen.

Wie kan buurtbemiddeling inschakelen?

Iedereen die problemen heeft met buren kan zich aanmelden voor buurtbemiddeling. Dit is gratis. Ook organisaties zoals woningbouwcoöperaties, de politie, justitie, maatschappelijk werk, huisartsen en andere organisaties kunnen problemen tussen buren melden.

Wanneer schakelt u de politie in en geen buurtbemiddeling?

Buurtbemiddeling is niet geschikt voor conflicten met veel agressie, criminaliteit, of verslavingen. Daarvoor kunt u de politie bellen. Telefoonnummer 0900 8844.

Wanneer bel ik 0900-8844?

De stelregel is: geen spoed, wel politie. Het telefoonnummer is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar.

Wanneer er echt sprake is van spoed, zoals een levensbedreigende situaties of als u een misdrijf ziet, dan belt u 112.

Hoe doet u een melding van ernstige burenoverlast?

Als u ernstige overlast van buren ervaart, kunt u contact opnemen met Vaart Welzijn via buurtbemiddelingassen@vaartwelzijn.nl. U moet het volgende doorgeven:

  • Om welke buren het gaat
  • Wat voor overlast het is
  • Hoelang de overlast al duurt
  • Op welke tijden er overlast is
  • Wat u zelf heeft geprobeerd om het probleem op te lossen
  • Of anderen, zoals hulpverleners of de politie, op de hoogte zijn van de overlast

7 tips voor buurtbemiddeling

  1. Praat niet met elkaar als u nog erg boos bent.
  2. Kies een rustig moment om te praten en neem de tijd.
  3. Geef duidelijk aan waar u last van heeft en welke gevolgen het voor u heeft.
  4. Laat de ander ook meedenken over een oplossing.
  5. Blijf rustig, ook als de ander boos wordt.
  6. Dreig niet, dit maakt het vaak erger.
  7. Maak samen afspraken om de overlast in de toekomst te voorkomen.

Meer informatie

Problemen met buren kunnen het woonplezier flink verstoren. Vaak kan een goed gesprek helpen om dit te voorkomen. Op de website www.problemenmetjeburen.nlexterne-link-icoon kunt u meer lezen over hoe u problemen met uw buren kunt oplossen.