Hendrik van Boeijenlaan
Ontwerp
Er is, na overleg met bewoners uit de buurt, een nieuw ontwerp voor de Hendrik van Boeijenlaan gemaakt. Op de onderstaande afbeelding zie je het ontwerp. Daaronder leggen we de belangrijkste wijzigingen uit.
Op de afbeelding staat een kaart met het nieuwe ontwerp van de Hendrik van Boeijenlaan.
Belangrijkste wijzigingen
Vrijliggend fiets- en voetpad
Uit gesprekken met bewoners uit de wijk is duidelijk naar voren gekomen dat de huidige situatie als onveilig wordt ervaren voor fietsers en wandelaars. Er is grote behoefte aan een vrijliggend fiets- en voetpad. Hoewel dit om financiële redenen niet was opgenomen in het eerste ontwerp, hebben we besloten hier nog eens naar te kijken.
In het aangepaste ontwerp is een nieuw fiets- en voetpad van 3,5 meter breed ingetekend. Het fietspad is bedoeld voor fietsers, voetgangers en mensen in een rolstoel. Het is een lichtgrijs betonpad, dat goed past in de omgeving en in het donker beter zichtbaar is. Het is een niet-verplicht fietspad. Fietsers mogen dus kiezen of zij gebruik maken van de rijbaan of het fietspad. Bromfietsers mogen niet op het fiets- en voetpad, maar alleen op de rijbaan.
Weginrichting en verkeersplateaus
De rijbaan ten noorden van de brug wordt aangelegd met klinkers en blijft 4,8 meter breed. Ten zuiden van de brug wordt de rijbaan 5,25 meter breed en in asfalt uitgevoerd. De weg wordt hier inclusief de plateaus gelijkwaardig als verderop in Woonpark Diepstroeten. Op in totaal zes locaties in de weg brengen we verkeersplateaus aan om de snelheid van autoverkeer te verminderen. De plateaus worden met klinkers aangelegd. Er komen drie plateaus ten noorden van de brug en drie ten zuiden van de brug. De bocht bij Vanboeijen wordt iets breder om meer ruimte te bieden aan de fietser naast de auto. De inrit in de bocht naar het grote parkeerterrein van Vanboeijen komt te vervallen.
Bruggen
De bestaande brug blijft gehandhaafd en heeft onderhoud nodig. Naast de bestaande brug komt een nieuwe brug voor fietsers, voetgangers en mensen in een rolstoel. Ten zuiden van de brug worden fietsers bij de Middenweg naar de rijbaan geleid en voetgangers en mensen in een rolstoel naar de bestaande paden.
Bomen en groen
Voor het nieuwe fiets- en voetpad en de nieuwe brug zijn een paar bomen gekapt. Ter hoogte van het bosje bij de eigen weg van Vanboeijen (Bas Mol Laantje) leggen we, om de bomen te behouden, het fietspad dicht tegen de rijbaan aan. Voor de bomen die worden gekapt, planten we nieuwe bomen terug binnen het projectgebied. Een van de twee inritten (dichts bij het spoor) naar de grote parkeerplaats van Vanboeijen komt te vervallen. Hier wordt straks beplanting aangebracht.
Verbeterde verlichting
De bestaande lichtmasten worden vervangen. Er komt nieuwe verlichting langs de rijbaan en het fiets- en voetpad. Vanuit het Woonpark Diepstroeten tot aan de brug worden dezelfde masten gebruikt zoals in de wijk. Ten noorden van de brug wordt de rijbaan op hoofdpunten verlicht, zoals bij de versmalling, bocht, oversteeklocatie fietsers en kruising. Langs het fiets- en voetpad is voortdurend verlichting. De lichtmasten te noorden van de brug zijn van een andere type en het licht is hier straks vleermuisvriendelijk en daarom amberkleurig.
Verkeersborden
De verkeersborden worden vervangen. Nieuwe verkeersborden worden op duidelijkere locaties geplaatst. De bewegwijzering van Vanboeijen en de GGZ wordt aangepast, zodat het duidelijker leesbaar is en minder het zicht belemmerd.
Planning
Uitwerken ontwerp
Op 28 november 2024 heeft de gemeenteraad besloten (extra) geld beschikbaar te stellen voor de Van Boeijenlaan inclusief de aanleg van het vrijligend fiets- en voetpad. Het ontwerp wordt door een extern ingenieursbureau technisch uitgewerkt. Het ontwerp wordt dan bijv. ook op hoogte uitgewerkt, de waterberging van de sloten wordt berekend, de exacte materialen worden bepaald en het rioolontwerp wordt gemaakt. Er worden nog vergunningen aangevraagd. Als de technische uitwerking en het bestek klaar zijn, kan er een aannemer worden gezocht.
Start werkzaamheden
We wilden in het najaar van 2025 starten met de werkzaamheden. De technische uitwerking duurt helaas langer dan verwacht. We verwachten nu dat de werkzaamheden in het eerste kwartaal van 2026 starten.
Vragen en contact
Voor vragen kunt u contact opnemen met projectleider Tineke Gijlers via info@assen.nl of via ons algemene telefoonnummer: 14 0592.
Veel gestelde vragen
Ontwerp
Waarom komt er geen vrij liggend fietspad en een apart voetpad?
De beschikbare ruimte is niet breed genoeg voor beide paden. Je hebt dan ongeveer 5,5 meter nodig, wat breder is dan de rijbaan van 4,8 meter. Ook past dit niet goed in het landschap en zouden er meer bomen moeten verdwijnen. Daarom is besloten om een gecombineerd fiets- en voetpad aan te leggen.
Staat het plan al helemaal vast of is er nog inspraak mogelijk?
U kunt uw feedback geven op het reactieformulier. Deze wordt besproken in de projectgroep en met het bestuur.
In april 2024 werd een ontwerp van de Hendrik van Boeijenlaan gepresenteerd zonder vrij liggend fiets/voetpad. Waarom is het ontwerp nu aangepast?
Een vrijliggend fiets- en voetpad kost erg veel geld en is niet noodzakelijk door de hoeveelheid verkeer. Er was ook geen budget voor. Daarom is gekozen voor een andere oplossing zonder dit pad. De bestuurders hebben geluisterd naar de reacties van de bewoners en er is een nieuw ontwerp gemaakt met een vrijliggend fiets- en voetpad. De gemeenteraad heeft 28 november 2024 besloten hiervoor extra geld beschikbaar te stellen. .
Waarom is er gekozen voor (lichtgrijs) beton in plaats van rood asfalt?
Het nieuwe pad wordt een gecombineerd pad. Rood asfalt wordt alleen voor fietspaden gebruikt. Dit ontwerp met beton past beter in de natuurlijke omgeving. Beton is beter voor de bomen en makkelijker in onderhoud.
Wordt het fiets- en voetpad goed verlicht
Er is een verlichtingsplan gemaakt. Bij het fiets- en voetpad worden aan de zijde van Vanboeijen lichtmasten geplaatst om de 25 meter. De masten zijn 4 meter hoog. Langs de rijbaan komen ook lichtmasten. Deze staan aan de spoorzijde en zijn 6 meter hoog. Deze masten staan alleen op hoofdpunten, bijv. bij de kruising, fiets- en voetgangersoversteek en waar de fietser na de brug weer de rijbaan op rijdt. De verlichting zorgt voor veiligheid en moet goed passen in het landschap. Ook moet het vriendelijk zijn voor vleermuizen. Daarom wordt er ten noorden van de brug amberkleurige verlichting gebruikt.
Is er rekening gehouden met wandel- en fietsrondjes van bewoners van Diepstroeten en Vanboeijen?
Ja, met het nieuwe pad hoeven de bewoners van Vanboeijen niet meer over de rijbaan van de Hendrik van Boeijenlaan te lopen of fietsen. Wandelaars kunnen nu een volledig vrijliggend rondje maken. Fietsers kunnen bij de kruising met de BBL-weg via het plateau weer de rijbaan op en rechtsaf naar de BBL, waar ze ook op de rijbaan kunnen fietsen.
Hoe worden de kruisingen zo veilig mogelijk gemaakt?
De kruisingen worden voorzien van plateaus en verlichting
Hoe breed wordt de bocht voor Van Boeijen?
De bocht wordt één meter breder dan nu. Dat is ongeveer de helft van de breedte van een auto. Als we de bocht nog breder maken, gaan auto’s sneller rijden, en dat willen voorkomen. Door het weghalen van de bloembakken rijden bestuurders automatisch meer rechts. Ook is de boom in de hoek gesnoeid, zodat het zicht beter is.
Komen er spiegels in de bocht?
Er komen geen spiegels. Die geven een vals gevoel van veiligheid en zijn gevoelig voor vandalisme. Bestuurders letten dan te veel op de spiegel in plaats van op het verkeer. Ook moet een spiegel precies goed hangen, anders zie je het tegemoetkomende verkeer niet goed. Slecht weer of vuil op de spiegel maakt het zicht bovendien nog slechter.
Hoe gaan jullie om met de veiligheid van fietsers die de weer rijbaan op komen?
Op de plekken waar fietsers weer op de rijbaan komen, maken we een gelijkwaardige kruising. Dat betekent dat verkeer, dus ook fietsers, van rechts voorrang heeft. Om dit duidelijk te maken en de snelheid van auto's te verlagen, leggen we op die plek een plateau aan.
In het nieuwe ontwerp staan geen bloembakken meer getekend. Hoe zorgen jullie ervoor dat auto's niet te snel rijden?
Vlakbij de kruising bij het ‘Bas Mol Laantje’ komt een plateau. De weg wordt daar ook smaller. Hierdoor gaan auto's langzamer rijden. Niet alleen hier, maar in het hele ontwerp komen plateaus in de weg. Daarom zijn bloembakken niet meer nodig.
Wordt er wegmarkering aangebracht?
Er komt bewust géén wegmarkering. Dat past niet in een 30 km inrichting. De insteek is hierdoor dat weggebruikers goed op elkaar letten en de ruimte samen gebruiken. Over een groot deel van de weg is er goed zicht, zodat je tijdig ziet wat er voor je gebeurt.
Wordt er een voorrangsbord bij de autobrug geplaatst?
Nee, dat zou op termijn eventueel wel kunnen, maar is niet direct nodig. Ook hier geldt: weggebruikers moeten rekening houden met elkaar. Als je borden plaatst, gaan mensen vaak juist sneller rijden, en dat willen we voorkomen.
Worden er maatregelen genomen zodat het verkeer minder last heeft van laden en lossen?
We zijn in gesprek met Vanboeijen om de parkeerplaatsen bij het zebrapad te wijzigen in een laad- en losplek. Hiermee willen voorkomen dat het laden en lossen vanaf de rijbaan gebeurt. En voorkomen dat voertuigen dubbel parkeren of te dicht bij de oversteekplaats staan, zoals nu soms gebeurt.
Kan het pad langs de Kluut een fietspad worden?
Er is tijdens de tweede bewonersavond door bewoners voorgesteld om het voetpad langs de Kluut te veranderen in een fietspad. De gemeenteraad heeft hiervan kennis genomen, maar besloten om hier geen extra geld voor vrij te maken. Het aanpassen van het pad heeft voor- en nadelen. In een gebied met een maximumsnelheid van 30 km per uur zijn fietsers en automobilisten gelijk aan elkaar. Fietsers van rechts hebben voorrang, ook als ze van een fietspad komen.
Een nadeel van het maken van een fietspad langs de Kluut is dat het onduidelijk kan worden wie er voorrang heeft. Bij het fietspad langs de Van Boeijenlaan wordt dit duidelijk gemaakt met plateaus, verlichting en goed zicht. Zulke maatregelen zouden ook nodig zijn bij de Kluut. Ook is het de vraag of er dan een veilige en duidelijke fietsroute kan worden gemaakt over de Middenweg naar het bestaande fietspad langs de Van Boeijenlaan. Kortom wijzigen in een formeel fietspad is niet makkelijk gedaan en wordt op dit moment niet nader onderzocht.
Ter hoogte van het zebrapad naar Vanboeijen en de vijver loopt het voetpad niet door en moet je als voetganger op de rijbaan lopen. Kan dit ook anders?
Ja, we nemen deze opmerking ter harte en voegen nog een stukje halfverhard voetpad toe. Dit stukje voetpad loopt dan door een natuurlijk stukje langs het insectenhotel en sluit aan op het voetpad verderop. De voetpaden verderop (parallel aan Van Boeijenlaan, omgeving Franjehoed) worden vanuit Beheer nog aangepakt en verbeterd. Kortom een rondje hondje langs de vijver hoeft straks niet meer via de rijbaan.
Planning en procedure
Wanneer worden de werkzaamheden uitgevoerd?
We verwachten dat de werkzaamheden in het eerste kwartaal van 2026 starten.
Uitvoering
Welke hinder kan ik hiervan verwachten?
Dat is nog niet bekend. Wanneer we een aannemer hebben gekozen, kijken we in welke volgorde en fases het werk wordt gedaan. Ook bekijken we hoe de bereikbaarheid wordt geregeld.
Hoelang zullen de werkzaamheden duren?
We verwachten dat de werkzaamheden ongeveer 6 maanden duren.
Hoe kom ik in contact met de gemeente over de werkzaamheden?
U kunt contact met ons opnemen door een e-mail te sturen naar info@assen.nl of telefonisch via 14 0592.
Hoe worden wij als bewoners geïnformeerd over de uitvoering?
Voor de start van de uitvoering wordt weer een informatieavond georganiseerd waarin de aannemer samen met de gemeente de plannen voor de uitvoering uitlegt.