Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen
Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen

Meldpunt ongewenst gedrag van verhuurder

Heeft u problemen met uw verhuurder of verhuurbemiddelaar? De Wet goed verhuurderschap biedt huurders bescherming en stelt duidelijke regels voor verhuurders. Als uw verhuurder zich niet aan deze regels houdt, kunt u via ons formulier een melding maken. Dit is gratis en kan anoniem.

Voor wie is het meldpunt?

Het meldpunt is er voor:

  • Huurders van particuliere verhuurders zoals beleggers, familieleden, of ondernemers;
  • Woningzoekenden die een particuliere huurwoning zoeken;
  • Huurders van woningcorporaties (alleen voor meldingen over de huurprijs of huurverhogingen, andere klachten meldt u direct bij de woningcorporatie);
  • Buitenlandse werknemers uit de EU die tijdelijk in Nederland wonen.

Wat kunt u melden?

U kunt een melding maken van de volgende overtredingen:

  • Huurdiscriminatie (bijvoorbeeld afwijzing op basis van achtergrond of voorkeuren);
  • Intimidatie (bedreiging of bangmakerij door verhuurder);
  • Onredelijke borg (meer dan 2 maanden kale huur);
  • Ontbreken van een schriftelijke huurcontact of duidelijke informatie over rechten, plichten, borg of servicekosten;
  • Onredelijke servicekosten of het ontbreken van een jaarlijks overzicht;
  • Dubbele bemiddelingskosten van verhuurbemiddelaars;
  • Te hoge huurprijs of huurverhoging (volgens de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte).

Lees meer over de ‘algemene regels voor goed verhuurderschap’ op de website van Rijksoverheidexterne-link-icoon.

Voor arbeidsmigranten (tijdelijke buitenlandse werknemers uit een EU-land) gelden extra regels:

  • Huur- en arbeidsovereenkomst mogen niet aan elkaar gekoppeld zijn;
  • De huurovereenkomst moet in een taal zijn die de arbeidsmigrant goed begrijpt.

Hoe meldt u ongewenst verhuurgedrag?

Ongewenst verhuurgedrag kunt u melden via de knop "online melden" bovenin de pagina. Zorg dat u de volgende gegevens bij de hand hebt:

  • Persoonsgegevens (optioneel voor anonieme meldingen);
  • Gegevens van de verhuurder of verhuurbemiddelaar;
  • Adresgegevens;
  • Bewijsstukken (bijvoorbeeld foto’s of kopieën van documenten).

Let op: een anonieme melding is mogelijk, maar kan het onderzoek bemoeilijken en/of onmogelijk maken. 

Wat gebeurt er na uw melding?

Wij nemen binnen 10 werkdagen contact met je op (als u uw persoonsgegevens heeft ingevuld). Bij ernstige situaties krijgt uw melding prioriteit. Wij kunnen dan waarschuwingen, boetes of andere maatregelen opleggen aan verhuurders die de regels overtreden. 

Vragen en contact

Heeft u vragen? Bekijk de veel gestelde vragen voor huurders en verhuurders op de website van Rijksoverheidexterne-link-icoon, stuur een e-mail naar info@assen.nl of bel ons via 140592.