Meldpunt ongewenst gedrag van verhuurder
Heeft u problemen met uw verhuurder of verhuurbemiddelaar? De Wet goed verhuurderschap biedt huurders bescherming en stelt duidelijke regels voor verhuurders. Als uw verhuurder zich niet aan deze regels houdt, kunt u via ons formulier een melding maken. Dit is gratis en kan anoniem.
Voor wie is het meldpunt?
Het meldpunt is er voor:
- Huurders van particuliere verhuurders zoals beleggers, familieleden, of ondernemers;
- Woningzoekenden die een particuliere huurwoning zoeken;
- Huurders van woningcorporaties (alleen voor meldingen over de huurprijs of huurverhogingen, andere klachten meldt u direct bij de woningcorporatie);
- Buitenlandse werknemers uit de EU die tijdelijk in Nederland wonen.
Wat kunt u melden?
U kunt een melding maken van de volgende overtredingen:
- Huurdiscriminatie (bijvoorbeeld afwijzing op basis van achtergrond of voorkeuren);
- Intimidatie (bedreiging of bangmakerij door verhuurder);
- Onredelijke borg (meer dan 2 maanden kale huur);
- Ontbreken van een schriftelijke huurcontact of duidelijke informatie over rechten, plichten, borg of servicekosten;
- Onredelijke servicekosten of het ontbreken van een jaarlijks overzicht;
- Dubbele bemiddelingskosten van verhuurbemiddelaars;
- Te hoge huurprijs of huurverhoging (volgens de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte).
Lees meer over de ‘algemene regels voor goed verhuurderschap’ op de website van Rijksoverheid.
Voor arbeidsmigranten (tijdelijke buitenlandse werknemers uit een EU-land) gelden extra regels:
- Huur- en arbeidsovereenkomst mogen niet aan elkaar gekoppeld zijn;
- De huurovereenkomst moet in een taal zijn die de arbeidsmigrant goed begrijpt.
Hoe meldt u ongewenst verhuurgedrag?
Ongewenst verhuurgedrag kunt u melden via de knop "online melden" bovenin de pagina. Zorg dat u de volgende gegevens bij de hand hebt:
- Persoonsgegevens (optioneel voor anonieme meldingen);
- Gegevens van de verhuurder of verhuurbemiddelaar;
- Adresgegevens;
- Bewijsstukken (bijvoorbeeld foto’s of kopieën van documenten).
Let op: een anonieme melding is mogelijk, maar kan het onderzoek bemoeilijken en/of onmogelijk maken.
Wat gebeurt er na uw melding?
Wij nemen binnen 10 werkdagen contact met je op (als u uw persoonsgegevens heeft ingevuld). Bij ernstige situaties krijgt uw melding prioriteit. Wij kunnen dan waarschuwingen, boetes of andere maatregelen opleggen aan verhuurders die de regels overtreden.
Vragen en contact
Heeft u vragen? Bekijk de veel gestelde vragen voor huurders en verhuurders op de website van Rijksoverheid, stuur een e-mail naar info@assen.nl of bel ons via 140592.