Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen
Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen

Vervoersvoorziening

Heeft u door een beperking moeite om ergens heen te gaan? Bespreek eerst uw situatie met familie, vrienden of buren. Vaak is er meer mogelijk dan u denkt. U kunt ook gebruik maken van openbaar vervoer, de Cityline en vrijwilligers. Wij denken graag met u mee over mogelijke oplossingen, zoals een rolstoel, scootmobiel of vervoerspas. Soms vragen we om een (medisch) onderzoek van een deskundige, bijvoorbeeld door Argonaut. Dit onderzoek helpt te bepalen welke vervoersvoorziening het beste bij u past. Als uit het onderzoek blijkt dat u een vervoersvoorziening nodig heeft, kijkt de consulent naar de mogelijkheden. De consulent van de gemeente of U-Argonaut kiest welke voorziening het beste bij u past. Mogelijke opties zijn:

ANWB AutoMaatje

Kunt u zelf geen vervoer meer regelen en geen gebruik maken van de vervoersvoorzieningen in de gemeente? Vraag dan hulp aan ANWB AutoMaatje Assen. Een AutoMaatje is een vrijwilliger die minder mobiele plaatsgenoten met hun eigen auto naar bijvoorbeeld de kapper, de huisarts, het ziekenhuis of een vriend of vriendin voor een gezellig koffiebezoek brengen.

Hoe werkt het?

Bel uiterlijk 3 werkdagen van tevoren tussen 10.00 en 12.30 uur met ANWB AutoMaatje Assen via 06 823 572 86 of stuur een mail naar anwbautomaatje@vaartwelzijn.nl. Er wordt dan geïnformeerd naar wat de rit ongeveer gaat kosten (we rekenen € 0,35 per kilometer) en gaan op zoek naar een AutoMaatje bij u in de buurt. De vrijwilliger komt u vervolgens op het afgesproken tijdstip thuis ophalen. Na de rit kunt u het bedrag voor de gereden kilometers contant betalen aan de vrijwilliger. 

Kijk voor meer informatie over het AutoMaatje op de website van Vaart Welzijnexterne-link-icoon.

Hubtaxi

Kunt u niet met de auto, fiets of te voet naar een hub komen? Bijvoorbeeld het station in Assen of het busstation in Marsdijk? Dan kunt u gebruik maken van de hubtaxi.

Hoe reserveer ik een hubtaxi?

Reserveer minimaal één uur van tevoren bij de vervoerder van de gemeente waar u vertrekt. Het telefoonnummer van de vervoerder vindt op de website van hubtaxiexterne-link-icoon.

Collectief taxivervoer

Voor collectief taxivervoer heeft u een medische indicatie nodig. U krijgt een vervoerspas voor een taxibedrijf waarmee de gemeente afspraken heeft. U kunt tot 25 kilometer van uw woonadres reizen tegen een laag tarief. Lees meer informatie over deze vorm van vervoerexterne-link-icoon.

Voorzieningen voor de kortere afstand

Voor verplaatsingen in uw directe omgeving kunnen we voorzieningen verstrekken, zoals een scootmobiel of een driewielfiets. Welke voorziening u nodig heeft wordt eerst bepaald. 

Er zijn twee verstrekkingsvormen:

  • Voorziening in natura: U krijgt via de gemeente een voorziening in bruikleen. Meestal betaalt u een eigen bijdrage.
  • Persoonsgebonden budget: U krijgt een geldbedrag en kunt de voorziening zelf kopen. Dit bedrag dekt ook onderhoud, service, reparatie en verzekering. Het bedrag is gelijk aan de kosten van de goedkoopste geschikte voorziening bij onze leverancier. Meestal betaalt u een eigen bijdrage.

Landelijke reisservice Valys

Wilt u buiten de regio reizen, meer dan ongeveer 25 kilometer vanaf uw woonadres? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van Valysexterne-link-icoon. Met Valys kunt u alle bestemmingen in Nederland bereiken buiten de regio. U heeft hiervoor een speciale pas nodig, die u bij Valys kunt aanvragen. Stuur een kopie van de beschikking voor uw vervoersvoorziening van de gemeente of uw gehandicaptenparkeerkaart mee.

Reisassistentie NS

De NS biedt reisassistentieexterne-link-icoon op steeds meer stations. Dit maakt het makkelijker voor klanten met een beperking om met de trein te reizen. De NS heeft liften en hellingbanen op stations en maakt perrons toegankelijker. Alle sprintertreinen en de nieuwste intercity’s van de NS zijn voor iedereen toegankelijk. Als u hulp nodig heeft bij in- of uitstappen, of bij navigeren door het station, kunt u reisassistentie aanvragen. Dit kan tot 1 uur voor vertrek, via de NS-app, website of telefonisch.