Vervoersvoorziening
Automaatje
Heeft u af en toe een rit nodig, bijvoorbeeld naar familie of de dokter? U kunt het ANWB AutoMaatje gebruiken. Meer informatie over aanmelden en kosten vindt u op de website van Vaart Welzijn.
Hubtaxi
Kunt u niet met de auto, fiets of te voet naar een hub komen? Bijvoorbeeld het station in Assen of het busstation in Marsdijk? Dan kunt u gebruik maken van de hubtaxi.
Hoe reserveer ik een hubtaxi?
Reserveer minimaal één uur van tevoren bij de vervoerder van de gemeente waar u vertrekt. Het telefoonnummer van de vervoerder vindt op de website van hubtaxi.
Collectief taxivervoer
Voor collectief taxivervoer heeft u een medische indicatie nodig. U krijgt een vervoerspas voor een taxibedrijf waarmee de gemeente afspraken heeft. U kunt tot 25 kilometer van uw woonadres reizen tegen een laag tarief. Lees meer informatie over deze vorm van vervoer.
Voorzieningen voor de kortere afstand
Voor verplaatsingen in uw directe omgeving kunnen we voorzieningen verstrekken, zoals een scootmobiel of een driewielfiets. Welke voorziening u nodig heeft wordt eerst bepaald.
Er zijn twee verstrekkingsvormen:
- Voorziening in natura: U krijgt via de gemeente een voorziening in bruikleen. Meestal betaalt u een eigen bijdrage.
- Persoonsgebonden budget: U krijgt een geldbedrag en kunt de voorziening zelf kopen. Dit bedrag dekt ook onderhoud, service, reparatie en verzekering. Het bedrag is gelijk aan de kosten van de goedkoopste geschikte voorziening bij onze leverancier. Meestal betaalt u een eigen bijdrage.
Landelijke reisservice Valys
Wilt u buiten de regio reizen, meer dan ongeveer 25 kilometer vanaf uw woonadres? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van Valys. Met Valys kunt u alle bestemmingen in Nederland bereiken buiten de regio. U heeft hiervoor een speciale pas nodig, die u bij Valys kunt aanvragen. Stuur een kopie van de beschikking voor uw vervoersvoorziening van de gemeente of uw gehandicaptenparkeerkaart mee.
Reisassistentie NS
De NS biedt reisassistentie op steeds meer stations. Dit maakt het makkelijker voor klanten met een beperking om met de trein te reizen. De NS heeft liften en hellingbanen op stations en maakt perrons toegankelijker. Alle sprintertreinen en de nieuwste intercity’s van de NS zijn voor iedereen toegankelijk. Als u hulp nodig heeft bij het in- of uitstappen, of bij het navigeren door het station, kunt u reisassistentie aanvragen. Dit kan tot 1 uur voor vertrek, via de NS-app, website of telefonisch.