Vervoersvoorziening
Automaatje
Heeft u af en toe een autorit nodig, bijvoorbeeld naar familie of de dokter? Dan kunt u het ANWB AutoMaatje gebruiken. Op de website van Vaart Welzijn vindt u meer informatie over de aanmelding en kosten.
Hubtaxi
Kunt u niet met de auto, fiets, te voet of op een andere manier bij een hub (zoals het station in Assen of busstation Marsdijk) komen? Dan kunt u gebruik maken van de hubtaxi.
Hoe kun je een hubtaxi reserveren?
Reserveer minimaal één uur van te voren bij de vervoerder van de gemeente waar u vertrekt. Het telefoonnummer van de vervoerder vindt u achterin deze folder en op de website van hubtaxi.
Collectief taxivervoer
Voor collectief taxivervoer heeft u een medische indicatie nodig. Dit vervoer is inkomens onafhankelijk. U krijgt een vervoerspas voor een taxibedrijf waarmee wij afspraken hebben. U kunt tot 25 kilometer vanaf uw woonadres reizen tegen een laag tarief. Lees meer informatie over deze vorm van vervoer.
Voorzieningen voor de kortere afstand
Voor verplaatsingen in uw directe omgeving kunnen we voorzieningen verstrekken, zoals een scootmobiel of een driewielfiets.
Weet u welke voorziening u nodig heeft? U kunt kiezen tussen:
- Voorziening in natura: U krijgt via de gemeente een voorziening in bruikleen. Meestal betaalt u een eigen bijdrage.
- Persoonsgebonden budget: U krijgt een geldbedrag en kunt de voorziening zelf kopen. Dit bedrag omvat de kosten van onderhoud, service, reparatie en verzekering. Het bedrag is gelijk aan de kosten van de goedkoopste geschikte voorziening via onze leverancier. Meestal betaalt u een eigen bijdrage.
Landelijke reisservice Valys
Wilt u buiten de regio reizen (meer dan ongeveer 25 kilometer vanaf uw woonadres)? Kijk dan eens welke mogelijkheden Valys biedt. Met Valys kunt u alle bestemmingen in Nederland bereiken buiten de regio. U heeft hiervoor een speciale pas nodig. Die kunt u bij Valys aanvragen. Stuur een kopie van de beschikking voor uw vervoersvoorziening van de gemeente of uw gehandicaptenparkeerkaart mee.
Reisassistentie NS
De afgelopen jaren is het aantal stations met reisassistentie uitgebreid. Dit maakt reizen per trein toegankelijker. ProRail voorziet stations van liften en hellingbanen, en brengt perrons op de juiste hoogte. Alle sprintertreinen en de nieuwste intercity’s van de NS zijn voor iedereen toegankelijk, en de komende jaren wordt dit verder uitgebreid. Hierdoor is het voor klanten met een beperking steeds vaker mogelijk zelfstandig in- en uit te stappen. Daar waar dat nog niet mogelijk is, of als een reiziger hulp nodig heeft bij de in- of uitstap of bij het navigeren door het station, biedt de NS nu op 241 stations reisassistentie. Deze reisassistentie is beschikbaar van de eerste tot en met de laatste trein. Tot 1 uur voorafgaand aan de reis kan reisassistentie kosteloos aangevraagd worden via de NS -app, website of telefonisch.