Verzoek over persoonsgegevens indienen
Aanvraag
Zo dient u een verzoek in over uw persoonsgegevens:
-
U geeft in ieder geval door:
-
over welke persoonsgegevens het gaat
-
wat uw verzoek is
U mag iemand anders vragen om namens u een verzoek in te dienen (een gemachtigde).
Wilt u weten welke persoonsgegevens? Log in op de website MijnOverheid. U heeft hiervoor DigiD nodig. U ziet hier welke organisaties uw gegevens mogen gebruiken en waarvoor.
U heeft een aantal rechten. Daarmee kunt u meer inzicht en controle krijgen over uw persoonsgegevens. U kunt ons vragen om:
-
uw persoonsgegevens in te zien (recht van inzage)
-
uw gegevens te verbeteren (recht op rectificatie)
-
uw gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid)
-
uw gegevens minder uitgebreid te verwerken (recht op beperking)
-
een overzicht van uw gegevens te ontvangen in een goed leesbare en digitale vorm
-
uw gegevens over te dragen aan een andere instantie of een bedrijf (dataportabiliteit)
-
informatie te geven over instanties, bedrijven of personen die uw gegevens hebben ontvangen van de gemeente
-
te stoppen met de verwerking van uw gegevens
-
geen besluit te nemen zonder dat een ambtenaar hierbij betrokken is geweest. Sommige besluiten worden automatisch door een systeem genomen. U kunt eisen dat altijd een ambtenaar het besluit neemt of controleert.
U kunt niet vragen om te stoppen met het verwerken van uw gegevens als de gemeente verplicht is deze gegevens bij te houden. Bijvoorbeeld omdat dit in de wet staat. U kunt wel altijd om informatie vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens. Wij geven u hier een duidelijk antwoord op.
Voorwaarden
De voorwaarden voor het indienen van een verzoek over persoonsgegevens zijn:
-
Het gaat om persoonsgegevens van:
-
uzelf
-
een kind jonger dan 16 jaar van wie u de wettelijk vertegenwoordiger bent
-
Het gaat om persoonsgegevens die worden geregistreerd door ons. Of door instanties die hiervoor een duidelijke opdracht hebben gekregen van ons.
-
Uw rechten kunnen beperkt worden als dit in een wettelijke regeling staat. Zo kunt u bijvoorbeeld niet vragen om verwijdering van uw persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).
Termijn
De beslissing over een verzoek over uw persoonsgegevens krijgt u binnen 1 maand. Deze mogen wij een keer verlengen met 2 maanden. Als wij de termijn willen verlengen, hoort u dit binnen 1 maand na ontvangst van uw verzoek. De termijn gaat in nadat u zich geïdentificeerd heeft, bijvoorbeeld met uw DigiD.
Heeft u om informatie over het gebruik van uw persoonsgegevens gevraagd? Een antwoord op dit verzoek krijgt u binnen een redelijke termijn. Dit hangt ervan af of uw verzoek om informatie complex is.