Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen
Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen

Verzoek over persoonsgegevens indienen

Wij houden verschillende persoonsgegevens van u bij. Bijvoorbeeld de gegevens die u invult als u een vergunning aanvraagt. De persoonsgegevens worden op verschillende manieren verwerkt en bewaard. Dit gebeurt op een zorgvuldige, veilige en transparante manier. Dat is verplicht.

Aanvraag

Zo dient u een verzoek in over uw persoonsgegevens: 

U mag iemand anders vragen om namens u een verzoek in te dienen (een gemachtigde). 

Wilt u weten welke persoonsgegevens? Log in op de website MijnOverheid.externe-link-icoon U heeft hiervoor DigiD nodig. U ziet hier welke organisaties uw gegevens mogen gebruiken en waarvoor. 

U heeft een aantal rechten. Daarmee kunt u meer inzicht en controle krijgen over uw persoonsgegevens. U kunt ons vragen om: 

  • uw persoonsgegevens in te zien (recht van inzage) 

  • uw gegevens te verbeteren (recht op rectificatie) 

  • uw gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid) 

  • uw gegevens minder uitgebreid te verwerken (recht op beperking) 

  • een overzicht van uw gegevens te ontvangen in een goed leesbare en digitale vorm 

  • uw gegevens over te dragen aan een andere instantie of een bedrijf (dataportabiliteit) 

  • informatie te geven over instanties, bedrijven of personen die uw gegevens hebben ontvangen van de gemeente 

  • te stoppen met de verwerking van uw gegevens 

  • geen besluit te nemen zonder dat een ambtenaar hierbij betrokken is geweest. Sommige besluiten worden automatisch door een systeem genomen. U kunt eisen dat altijd een ambtenaar het besluit neemt of controleert. 

U kunt niet vragen om te stoppen met het verwerken van uw gegevens als de gemeente verplicht is deze gegevens bij te houden. Bijvoorbeeld omdat dit in de wet staat. U kunt wel altijd om informatie vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens. Wij geven u hier een duidelijk antwoord op.

Voorwaarden

De voorwaarden voor het indienen van een verzoek over persoonsgegevens zijn: 

  • Het gaat om persoonsgegevens van: 

  • uzelf 

  • een kind jonger dan 16 jaar van wie u de wettelijk vertegenwoordiger bent 

  • Het gaat om persoonsgegevens die worden geregistreerd door ons. Of door instanties die hiervoor een duidelijke opdracht hebben gekregen van ons. 

  • Uw rechten kunnen beperkt worden als dit in een wettelijke regeling staat. Zo kunt u bijvoorbeeld niet vragen om verwijdering van uw persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP). 

Termijn

De beslissing over een verzoek over uw persoonsgegevens krijgt u binnen 1 maand. Deze mogen wij een keer verlengen met 2 maanden. Als wij de termijn willen verlengen, hoort u dit binnen 1 maand na ontvangst van uw verzoek. De termijn gaat in nadat u zich geïdentificeerd heeft, bijvoorbeeld met uw DigiD. 

Heeft u om informatie over het gebruik van uw persoonsgegevens gevraagd? Een antwoord op dit verzoek krijgt u binnen een redelijke termijn. Dit hangt ervan af of uw verzoek om informatie complex is.